Stark tillväxt för digitala betalningar

Det viktiga i utvecklingen av nya tekniska tjänster är–

–att man hela tiden gör det med ett sunt säkerhetstänk–

–så att vi utvecklar säkra och tillförlitliga produkter.

Oavsett om det är vår eller någon annans tjänst som vi–

–låter kunderna använda, så att de känner ett förtroende.

Swish står idag för en fantastisk tillväxt just nu–

–speciellt inom företagssegmentet där vi växer mycket.

Här behöver vi förbättra vår närvaro hos e-handlarna–

–så att det finns som betalalternativ hos alla e-handlare.

Dels är det olika lagstiftningar i olika länder.

Därmed är det svårt i det korta perspektivet–

–att hitta gränsöverskridande lösningar.

Men tiden och kundernas efterfrågan kommer rimligtvis–

–leda dithän, men det kommer kräva en hel del arbete.

Det kanske framförallt är länder med liknande strukturer–

–och lagstiftningsklimat som kommer kunna–

–samarbeta med gränsöverskridande betalningslösningar.

Om man kopplar ihop Swish och Vipps, har man täckning–

–mellan Sverige och Norge i framtiden.

Man får bygga successivt.

Jag tror att framtiden bygger på samarbete–

–mellan stora och små aktörer.

T.ex. Alipay ser över och samarbetar redan nu med–

–många lokala "wallets" för att möjliggöra att kineser–

–som reser och turistar i Europa, kan betala med Alipay.

Mycket av vår potential ligger på företagssidan–

–att ge företagen mervärde–

–när konsumenter betalar med Swish.

Jämfört med kontanter och kort finns stora möjligheter–

–när du har en app att kommunicera med kunden med.

Vi ser att vi kan skapa nya typer av tjänster–

–som skapar värde hos handlare, t.ex. kuponger–

–lojalitetsprogram, kvitto efter köpet och så vidare.

Konsumenterna i allmänhet har vant sig vid kort.

Det finns en klick konsumenter som är teknikintresserade–

–och på nya lösningar, men för den stora massan–

–tar det en stund innan man ändrar beteende.

De senaste åren har Swish kommit och blivit en framgång.

Det har många konsumenter börjat använda sig av.

Förutom det händer inte mycket utan kort är etablerat.

Det kommer konsumenter fortsätta med länge.

Digitaliseringen lämnar få områden orörda, och vårt sätt att betala är inget undantag. Digitala betaltjänster som Swish blir allt populärare.

”Swish står i dag för en fantastisk tillväxt, men vi behöver förbättra vår närvaro hos e-handlarna”, säger Anders Edlund, affärsutvecklingschef på Swish.

En ytterligare utvecklingsmöjlighet är betalningar över landsgrändser. Edlund menar att ett samarbete mellan Swish och norska motsvarigheten Vipps skulle kunna vara ett första steg i arbetet.

”Det är olika lagstiftningar i olika länder, så det är svårt att i det korta pespektivet hitta gränsöverskridande lösningar”, säger Göran Olsson, rörelsechef på Handelsbanken i norra Sverige. Trots det tror han att efterfrågan från kunderna med tiden kommer att sporra det arbetet.

Användandet av Swish ökar, men kortbetalningarna är fortfarande störst.

”Det tar en stund för folk att ändra sitt beteende. Förutom Swish är det kort som är etablerat, och det tror jag att folk kommer att fortsätta med ganska länge”, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Redaktör: Elina Tyskling

  • Miljoner midsommarköar på Systembolaget1:16

    Miljoner midsommarköar på Systembolaget

    Midsommarveckan är den vecka då Systembolaget säljer bäst på hela året. Försäljningen av kryddad sprit ökar med hela 590 procent, jämfört med ölförsäljningen som ökar 56 procent.

  • Ordet du ska lyssna efter i räntebeskedet1:18

    Ordet du ska lyssna efter i räntebeskedet

    Förväntningarna på den amerikanska centralbanken har svängt fort. Från att det snackats om räntehöjningar för bara några månader sedan så är frågan nu inte om utan när Fed sänker.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 0%
NASDAQ Composite 0%

Vinnare & förlorare

Nolato 4.5%
Fagerhult 4%
SCA 2.3%
THQ Nordic -2.1%
Hexpol -2.2%
Hufvudstaden -2.3%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.