Stålbad för handeln i Örebro

Hur går det för de kommersiella verksamheterna i centrala Örebro nu?

Det är tufft, precis som det är i många andra städer.

Örebro har ju inte drabbats så hårt som de största städerna i Sverige.

Men vi märker ett stort tapp på besökare–

–och många medlemmar är väldigt bekymrade.

Vilka är det som har det tuffast?

Det är svårt att säga. Det är en tävling i elände...

Men hotellen, restaurangerna och butikerna är hårt drabbade.

Har det kommit några siffror som visar hur stor den här nedgången har blivit än?

Inte i kommersiella värden. Det kommer nog att ta...

Vi har medlemmar som inte har haft en enda kund inne vissa dagar.

Men vi tittar också på besöksräknarna.

Där ser vi att det är en halvering lite drygt.

Det är minst folk på morgonen.

Det kan förändras, men det har fått oss att ändra våra rekommenderade öppettider.

Hur hanterar man det här i de olika verksamheterna?

Det vi ser är att många kommer med kreativa lösningar.

Senast i dag fick jag en inbjudan till en digital modevisning.

Man hittar lösningar som handlar om att köra ut grejer.

Vi på City har skapat ett cykelbud–

–för att erbjuda medlemmar som...

Man har kunder som köper via Facetime, till exempel.

Sen kan vi leverera via cykelbud. Vi tittar också på mer långsiktiga lösningar.

Många butiker, restauranger och hotell har hittat olika kreativa lösningar–

–för att på nåt sätt nå ut.

Vi har hotell som erbjuder lösningar med...

Om man inte vill gå ut och äta på restaurang–

–så kan man sitta på hotellet i stället. Eller så blir det ett evakueringsboende.

Har du nåt generellt tips–

–på vad man ska göra om man har en verksamhet och känner desperation?

Om man har en centrumorganisation som jobbar med samverkan–

–och man ingår där, så bör man ta kontakt.

Även om man inte kan träffas, så kan man bolla idéer. Tillsammans är man starkare.

Jag är tvungen att vara hemma i karens nu eftersom jag har åkt på hosta–

–men mina kolleger är på plats och sprutar hela tiden idéer.

Man knyter samman och säger: "Ni behöver träffas."

Är det några speciella idéer? Du nämnde cykelbud. Är det nåt ni hade satt igång?

Dels är det det här med cykelbudet, som vi körde igång för två veckor sen, lite akut.

Det är också det här med att försöka hitta saker–

–där vi kan erbjuda luncher till gymnasieelever.

Vi har inte en sån lösning i Örebro än, men jag hoppas att vi ska landa det.

Vi håller på för fullt med en lösning–

–där verksamheter ska kunna ha försäljning utanför lokalen på ett smidigt sätt.

I stället för att var och en söker tillstånd ska det samordnas via oss.

Det håller vi på och riggar för i detta nu.

Sen är det olika kreativa lösningar.

Om man inte har e-handel, vilket en hel del har, så bör man få till det.

Vi har också möjlighet att lägga upp erbjudanden på vår hemsida.

Butiker och verksamheter lägger upp det direkt och det avspeglas på hemsidan–

–så att man åtminstone syns utåt.

Tillsammans med flera andra städer använder vi hashtaggen tillsammansförcity.

Där försöker vi boosta att... Om du är frisk, så gå gärna ut och ät.

Unna dig nånting. Hemestra.

Köp presentkort om du inte vill handla nånting nu.

Du kanske ska köpa dina julklappar redan nu och lägga undan dem.

Vi har ju ännu inte sett vidden av den här krisen–

–och det är svårt att prata om positiva saker.

Men skulle det i slutändan kunna komma nåt positivt ur–

–att fler upptäcker andra sätt att göra affärer? Digitalt, till exempel.

Jo, det tror jag. Jag tror att man kommer att...

Vi har varit tvungna att lära oss saker som man inte trodde att man behövde kunna–

–men som handlar om distansmöten och digitalisering generellt.

Det är hemskt att prata om att en del inte kommer att överleva den här krisen.

Verksamheter kommer att få lägga ner.

Men de som klarar och överlever detta kommer att vara starkare på sikt.

Vi kommer att satsa på kompetensutveckling–

–men den här förändringen som var på gång inom framför allt handel–

–det stålbadet sker mycket hårdare, tuffare och snabbare nu.

Och apropå stålbad...

Cityhandeln är ju utsatt för ganska tuff konkurrens redan innan–

–i form av näthandel och köpcentrum utanför staden.

Riskerar det här att snabba på den processen–

–så att verksamheter som inte klarar detta helt enkelt sållas bort?

Kopplat till e-handeln kan vi säga att det är en kanal till–

–som man hoppas ska påskynda–

–att fler ser till att man har den kanalen också–

–och att det blir en påskyndan. Om man inte har det, så lär det drabba en hårt.

Om man jämför med externhandelsområden, som nu står väldigt tomma och ödsliga–

–så har stadskärnan större förutsättningar.

Dels finns det människor som rör sig i staden därför att man bor där–

–eller så arbetar man i staden och vistas ändå där.

Den har dubbla funktioner.

En extern galleria, eller ett köpcentrum, drabbas hårdare på det sättet.

Det kan vara så att det här leder till ett visst uppsving för städerna.

Det har kommit en rad krispaket från regeringen och stödpartierna.

Hur går det för verksamheten? Hur väl kan man dra nytta av dem?

Det här paketet med hyresrabatt–

–bygger på att också fastighetsägarna är beredda att ge rabatt.

Det kommer att drabba rätt olika–

–och rätt hårt. Du ska ha tur, så att du hyr av rätt fastighetsägare,

Det blir också ett tufft krav gentemot en fastighetsägare–

–som kanske inte har de ekonomiska musklerna att kunna ge rabatter.

Det var bra att det kom, men det är också tufft.

Det är inte utlagt på länsstyrelsen hur man söker det här–

–utan det hänger lite i luften.

När det gäller korttidsarbete, eller korttidspermittering–

–så har vi där gått ut och minskat på de rekommenderade öppettiderna–

–så att man lättare kan bemanna–

–både utifrån att personal kan bli...

Det är allt fler som är hemma på grund av sjukdom eller vård av barn.

Det är också för att få lägre kostnader. Vi rekommenderar inte söndagsöppet nu.

Stort tack, Stina Storm på City Örebro, för att du var med i EFN.

Stina Storm, vd City Örebro, beskriver läget för verksamheterna i Örebros citykärna som tuff. Även om staden inte är lika hårt drabbad som större städer, märks ändå coronavirusets effekter av.

”Vi märker ett stort tapp på besökare och många medlemmar är väldigt bekymrade”, säger hon.

Några av de som har det tuffast är de externa galleriorna, som många undviker, medan butiker i city kan få ett uppsving. Vilken bransch som berörs mest av krisen i Örebro är ännu inte synbart men många har det kämpigt ekonomiskt.

”Det är ju en tävling i elände”, uppger Stina Storm och tillägger att det i krisens svallvågor också kommit en del kreativa lösningar. Som en digital modeshow och kundköp via videosamtal som levereras med cykelbud.

Samtidigt ökar behoven och utvecklingen av digital handel snabbas på för butikerna.

”Den förändring som var på gång inom framförallt handel, det stålbadet sker ju mycket hårdare, mycket tuffare och mycket snabbare nu”, säger Stina Storm.

Hon råder företagare som börjar bli desperata över situationen att ta kontakt med en centrumorganisation som arbetar med samverkan för att få stöd.

”Även om man inte kan träffas kan man ändå bolla idéer, tillsammans är man starkare.”

Redaktör: Jonas Harrysson.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.7%
NASDAQ-100 1.5%
NASDAQ Composite 1.3%

Vinnare & förlorare

Sinch 7.5%
Stillfront Group 7%
Bure 6.4%
Assa Abloy -3.5%
Trelleborg -3.6%
Hexpol -3.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min