Social distansering hårt slag mot frisörbranschen

Det här är, som alla har sagt, den värsta kris vi har varit med om.

När det kom visste vi så lite och inte vart det skulle ta vägen.

Det var en fruktansvärd upplevelse för mig...och för alla.

De första två veckorna i mars var vi ner 60 % mot föregående år.

Det vill säga 70 % mot budget totalt.

Då har vi åtta salonger med 120 frisörer–

–och ett retailbolag som säljer hårvårdsprodukter.

Där tog det också tvärstopp. Ingen beställde–

–för man visste inte vart det skulle ta vägen.

April månad var ungefär 45 % tillbaka.

Nu landade maj på 30 % tillbaka.

Det vill säga 40 % under budget.

Det kan vi nånstans leva med tillsammans med bidragen.

Men det är fortfarande väldigt tufft för salongsverksamheten.

Vi gjorde undersökningar före corona för att se hur branschen såg på framtiden.

Då var branschen väldigt positiv.

Över 90 % såg att 2020 skulle bli bättre eller minst lika bra som 2019.

Vi såg positivt på framtiden.

Vi har gjort en ny undersökning om hur man upplever situationen nu–

–och nu är det helt omvänt. I genomsnitt har man tappat 30-50 % av omsättningen.

Men det varierar mellan verksamheter.

Vissa har tappat upp mot 100 beroende på vilken kundgrupp man har–

–och hur snabbt man har kunnat ställa om utifrån förutsättningarna.

Ett normalt frisörföretag skulle nog klara nånstans upp mot tre månader–

–med den kraftigt förändrade omsättningen.

Har man anställd personal behöver man säga upp personalen.

Då tappar man omsättning och företaget får på sikt upphöra–

–för att man får ekonomiska problem.

Stockholm, Skåne och till viss del Västra Götaland drabbades snabbare.

Det var det man kommunicerade att här spreds det snabbt.

Om man kände minsta symptom skulle man stanna hemma.

Det blev en situation som från en dag till en annan förändrade frisörföretagen.

Framför allt är det tufft att driva verksamheter i köpcentrum.

Dit åker inte folk i samma utsträckning längre för att konsumera tjänster.

Frisörbranschen har fått de stöd som utsatta branscher kan ta del av.

Det har man tagit i stor utsträckning. Utmaningen är:

Ett. Det är 90 % kvinnor och en stor andel enmansföretag.

De enskilda näringsverksamheterna har inte fått samma stöd–

–som de som har anställda eller jobbar under ett aktiebolag–

–i form av korttidsarbete. Då man säkerställer lönen för de som jobbar.

Om man är egenanställd och har ett aktiebolag–

–har man fått trygghet i att söka stöd för den minskade efterfrågan–

–och gå ner i tid. Det har inte den enskilda näringsidkaren fått ta del av.

Lönen är den stora kostnaden i ett frisörföretag.

Det finns ett uppdämt behov av att få hårvård.

Det är positivt att det blir en ökad efterfrågan när restriktionerna släpps–

–och man kanske får kontroll på pandemin.

Vi märker att det blir mer.

Men vi har också ett regelverk som vi måste följa.

Att hålla avstånd. Vi kan inte boka kunder lika tätt–

–för vi desinficerar varenda plats efter varje besök.

Vi försöker hålla mer avstånd i salongen.

Vi kan inte riktigt även om vi har mer avstånd än på en restaurang–

–kan vi inte dra på för fullt även om vi skulle vilja.

Marginalerna i frisörbranschen är otroligt små.

Vinstmarginalen är i snitt 5 % i Sverige.

Det finns inte mycket att ta utav.

Personalkostnaden står för 60-65 %.

Det är inte mycket att spela på.

Lågkonjunktur påverkar inte vår bransch så mycket.

"The lipstick effect". Om man mår dåligt och har förlorat pengar på börsen–

–vill man åtminstone känna sig fin.

Frisörbranschen säljer egentligen välbefinnande.

Det här en bransch som kommer att vara viktig efter en kris.

Vi ser ljust på framtiden. Branschen kan än så länge inte ersättas av en robot.

Frisörbranschen drabbades hårt när coronapandemin bröt ut.

”Det här är ju, som alla har sagt, den värsta kris vi någonsin varit med om”, berättar Johan Hellström, ägare Björn Axén och styrelseordförande för Frisörföretagarna.

Ted Gemzell, vd Frisörföretagarna, berättar att utsikterna i branschen innan pandemin bröt ut var väldigt positiv. Nu uppger han att situationen är helt omvänd.

”I genomsnitt har man tappat någonstans mellan 30 och 50 procent av sin omsättning”, säger han och tillägger att det för en del verksamheter ser betydligt mörkare ut.

”Vissa har tappat uppemot hundra procent beroende på vilken kundgrupp man har.”

Hårdast drabbade är frisörerna i de stora städerna och framför allt blev det tufft för de belägna i köpcentrum. Trots att branschen fått ta del av regeringens krisstöd når de inte alla då många yrkesutövare verkar i enmansföretag.

På senaste tiden syns en ljusning när restriktioner lättat en aning. Dessutom brukar branschen stå sig stark i normala konjunkturnedgångar.

”The lipstick effect, det vill säga om man mår dåligt och har förlorat pengar på börsen, så vill man åtminstone känna sig fin”, säger Johan Hellström.

Redaktör: Nicolina Söderqvist

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4.8%
Evolution Gaming Group 4.5%
NetEnt 3.8%
Hexpol -2%
Saab -2%
Paradox Interactive -2.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min