Snabb utveckling i företagens hållbarhetsarbete

Som nationell samordnare kan jag ta bort hinder-

-för företag som vill gå före. Det är bättre-

-än jag trodde.

Klimatarbete hänger ihop med affärsutveckling.

Med offertänkande blir inte mycket gjort.

Det ska kopplas till kärnverksamheten.

Undersökningen visar att två av tre företag-

-ser klimatarbetet-

-som ett sätt att stärka konkurrenskraften.

Undersökningen visar att företagen ser ökad lönsamhet-

-och ökad kundnöjdhet som en följd av klimatarbetet.

Så det finns stora vinster att göra.

Viktigast är att så många redan förstått-

-att klimatfrågan är här för att stanna.

Utvecklingen är snabb. De som inte är med-

-i hållbarhetsarbetet blir nog inte kvar till 2025-2030.

Två av tre företag anser att klimatinsatser ger konkurrensfördelar. Det visar en undersökning som Företagarna gjort tillsammans med initiativet Fossilfritt Sverige.

”Klimatarbetet måste hänga ihop med affärsutveckling och kopplas ihop med kärnverksamheten”, säger Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige.

Företagarnas hållbarhetsansvarige Philip Thunborg menar att det finns stora vinster i klimatarbetet. Undersökningen visar bland annat på ökad kundnöjdhet och ökad lönsamhet.

Reporter: Petra Bergman.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.4%
NASDAQ-100 0.1%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Sinch 2.9%
Klövern 2.3%
ÅF 2.1%
Kindred Group -1.7%
Holmen -1.7%
Assa Abloy -1.9%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min