Slussen – den oändliga historien

Det är ett enastående projekt och en fantastisk utmaning.

Jag har svårt att se nån plats–

–som har allt som Slussen har.

Den stora utmaningen har varit teknisk.

Det är ett avancerat projekt att lösa.

Sen har det varit en stor processutmaning.

Slussen har en lång historia.

För riktigt länge sen hängde Mälaren och Saltsjön ihop.

När isen försvann efter istiden–

–så kom landhöjningen successivt uppåt.

Vid ett tillfälle för tusen år sen delades de här två.

Då kunde inte sjöfarten ta sig igenom längre.

Då blev det en omlastningsplats.

Då blev det också en social knutpunkt.

Slussen har ständigt utvecklats, i många många år.

Nya slussen blir den femte versionen som byggs.

Den första slussen byggdes 1642 av drottning Kristina–

–eftersom båttrafiken då krävde en bättre lösning.

Sen dess har man renoverat Slussen varje århundrade.

Nu är det dags igen.

Den förändring som vi står i nu har pågått länge.

Det började diskuteras på 80-talet.

Det var en första tävling redan 1991.

Efter en rad politiska beslut–

–bestämde sig Stockholms stad för att bygga om Slussen.

Den brittiska arkitektbyrån Foster and Partners–

–vann det prestigefyllda och komplexa uppdraget.

Det är ett enastående projekt och en fantastisk utmaning.

Vi vill att området vid vattnet ska leva igen–

–så att det ser ut som det ska igen.

Det ska löpa runt själva slussen.

Behovet kom eftersom den inte fungerade på rätt sätt.

Det var en ganska anskrämlig social plats–

–när det blev nergånget. Bilarna fick dominera.

Konstruktionen... Det var mest drivande. Den var utsliten.

Ombyggnaden förväntas kosta 12,1 miljarder kronor–

–inräknat en riskpott på 0,5 miljard kronor–

–för oförutsedda kostnader.

Ombyggnaden medfinansieras med 2,2 miljarder–

–från stat, landsting och vissa kommuner–

–som är med och betalar för en ny bussterminal–

–och för avbördningen av Mälaren.

En av aktörerna som investerat mycket–

–är fastighetsbolaget Atrium Ljungberg.

De har flera av markanvisningarna vid Nya slussen.

Glashuset har vi på Atrium Ljungberg ägt jättelänge.

Vi förvärvade Sjömansinstitutet 2016.

Nu i november 2018 blev affären klar med Folksam–

–där vi förvärvade Katarinahuset här.

Vi har gjort strategiska förvärv–

–som ihop med de markanvisningarna som vi fått–

–för Hamnmästaren och Ryssbodarna–

–som följde med i förvärvet av Katarinahuset–

–och markanvisningar för Mälarterassen–

–mat- och kulturplatsen på torget...

I och med det har vi fantastiska möjligheter–

–att koppla samman hela Slussen–

–jobba med stråk och addera innehåll på ett sätt–

–som förstärker varandra istället för att konkurrera.

Med 2 500 nya kontorsplatser vill Atrium Ljungberg skapa–

–ett Central Business District.

Vi vill göra det här till Söders CBD.

Vi vill jobba med framtidens kontor–

–"co-working", "communities"... Men självklart också–

–med kultur. Ett konst- och designmuseum–

–mycket mat... Mälarterrassen blir ett mat-mecka–

–med fantastisk utsikt över Gamla stan och Slussen.

Det som blir spännande med Slussen är att från–

–att ha varit en trafiklösning blir det en målpunkt.

Man har två otroliga vattenrum – Riddarfjärden–

–och Saltsjön mot Djurgården.

Det blir kommunikationer från alla håll.

Förutsättningar finns–

–för att Slussen blir en plats där man möts–

–och inte bara passerar med ett färdmedel.

Det tror jag mycket på.

Man kan sitta här i kvällssolen. Det finns serveringar–

–och vackra offentliga platser. Det får social betydelse.

När Slussen byggdes 1936–

–låg fokus på biltrafiken.

I dag planerar Stockholm stad för minskad biltrafik.

Det var bara 80 år sen–

–som den nya trafiklösningen byggdes.

Det var bilar, bilar och ännu mer bilar.

På den tiden var det–

–ett modernistiskt ingrepp i framkant.

Stockholm var en stad på frammarsch.

Den här nya trafikplatsen–

–var en symbol för Stockholm.

Men det är nya tider.

Här på Slussen trängs cyklister, gångtrafikanter–

–och bilar. Stockholmarna verkar inte bli färre.

I dag passerar 479 000 resenärer Slussen varje dag.

År 2030 förväntas 555 000 resenärer passera.

Men biltrafiken ska inte öka.

Just nu är det väldigt rörigt–

–för de som cyklar, går, kör bil och åker buss.

Men det fungerar. 2019 kommer det att vara stökigt.

Men det är "peaken".

Lösningen efter lösning faller på plats.

Framåt 2025 ska allt fungera.

Även om mycket av renoveringen sker under jord–

–blir skillnaderna stora. Förutom ett nytt CBD–

–får vi också en egen Golden Gate.

Bron är en enastående konstruktion.

Den tillverkas i Kina.

Den 170 meter långa bron–

–ska levereras vattenvägen–

–som en monteringsfärdig enhet, i en del.

Efter resan kommer den att lyftas på plats.

Det är en mycket fascinerande idé.

Att renovera Slussen med människan i åtanke–

–ska få nya Slussen att hålla i åtminstone 100 år.

En tämligen fundamental konstruktion–

–som jag tror står emot tidens tand.

Men man vet aldrig.

Nya Slussen är den femte versionen som byggs, och förväntas vara helt klar år 2025. Den allra första Slussen byggdes år 1642 av Drottning Kristina eftersom båttrafiken krävde en bättre lösning. Sen dess har man renoverat Slussen varje århundrade.

Thorleif Falk, stadsarkitekt på Stockholm stad, berättar att den förändringen vi står inför nu har vi gjort väldigt länge och att den började diskuteras redan på 1980 talet. Nu ska människan stå i fokus och biltrafiken ska minska. Slussen ska bli en social mötesplats snarare än en plats man bara åker förbi med olika färdmedel.

Designbyrån Foster&Partners vann det prestigefyllda och komplexa uppdraget att bygga om Slussen. Designchef Spencer De Grey beskriver uppdraget som ett extraordinärt projekt, en otrolig urban utmaning.

En av aktörerna som har investerat i Slussen är Atrium Ljungberg. Ulrika Hellström som är affärsutvecklingschef berättar att de har gjort strategiska förvärv och fått fantastiska möjligheter att vara med och koppla samman hela Slussen för att få olika verksamheter att utveckla varandra.

Ombyggnaden förväntas kosta 12,1 miljarder kronor inräknat ett riskpott på 0,5 miljarder kronor för oförutsedda kostnader. Ombyggnaden medfinansieras med 2,2 miljarder.

Redaktör: Nicolina Söderqvist

  • Borlänge behöver billiga bostäder1:00

    Borlänge behöver billiga bostäder

    Bostadssituationen i Dalarna har försämrats sedan förra året. Hela 14 av 15 kommuner har brist på bostäder och värst är situationen i Borlänge.

  • Dystra miner i huvudstaden1:47

    Dystra miner i huvudstaden

    Det ser allt mörkare ut på huvudstadens konjunkturhimmel. Det visar den senaste Stockholmsbarometern från Stockholms Handelskammare.

  • Gränslös norsk gränshandel3:18

    Gränslös norsk gränshandel

    Tio procent av befolkningen i Strömstad sätts i arbete på grund av gränshandeln. Folk från norska sidan av gränsen kommer till Sverige för att köpa bland annat godis, alkohol och apoteksvaror till långt lägre priser.

  • H&M lanserar uthyrning1:17

    H&M lanserar uthyrning

    Vegansk fond på börsmenyn. Börshöjdare lovar samhällsansvar. SSAB toppar klimatrankning. Minskat avfall trots ökad konsumtion.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -3.1%
NASDAQ Composite -3%

Vinnare & förlorare

Sagax 1.9%
Sectra 1.8%
Kindred Group 1.3%
Lundin Petroleum -3.3%
Nolato -5.4%
Vitrolife -6.1%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Så fungerar ett brutet räkenskapsår1:26

    Så fungerar ett brutet räkenskapsår

    För de flesta bolag är ett räkenskapsår detsamma som ett kalenderår, men vissa företag väljer ett brutet räkenskapsår. Men vad innebär det och vilka företag kan dra nytta av det? 

  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.