Så tacklar hamnen viruset

Hur arbetar Göteborgs hamn med coronafrågan?

Vi började tidigt med hälsodeklarationer. Redan i februari införde vi–

–att alla fartyg måste visa upp att de är friska ombord innan de kommer in i hamnen.

–Varför är det så viktigt? –Vi måste hålla godsnavet öppet.

För Sverige, medborgarna och näringslivet.

Hur ser volymerna ut i dagar som dessa?

Det är för tidigt att dra några permanenta slutsatser.

Vi väntar oss en volymnedgång.

Volvo har stannat av och då blir det färre bilar ut från Sverige–

–och färre bilar in i Sverige.

I andra delar av verksamheten går volymerna upp.

Det är för tidigt att dra nån slutsats, men en tydlig avmattning, o ja.

Arbetar ni annorlunda med kryssningsanlöp jämför med andra anlöp?

Inte direkt. Ett anlöp är ett anlöp.

Det är främst kryssningsverksamhetens branschorganisation Clia–

–som har infört vissa restriktioner. Vilka passagerare får gå ombord–

–passagerare screenas, de har utökat den medicinska kompetensen på fartygen.

För vår del gäller hälsodeklaration för alla fartyg och alla ombord.

Hur påverkar Stena Lines situation er?

Det påverkar oss som en del av Göteborg.

När det inte kommer passagerare med fartygen drabbas hela Göteborg.

Besöksnäringen och industrin i allmänhet.

Det få inte direkt den inverkan på Göteborgs hamn.

Fartygen kommer och går. Det är mer gods än passagerare.

Men vi lider så klart med dem som Stena har varslat.

Varför är det så viktigt att hamnen hålls öppen i dessa dagar?

30 % av Sveriges BNP går via Göteborgs hamn.

Varor, matvaror, medicin, skogsprodukter, bilar...

Det är viktigt för att upprätthålla industrin som är igång–

–och den industri som sen kommer igång–

–men inte minst för oss som är ute och handlar på Coop och Ica.

Göteborgs hamn står för att varor kommer upp på hyllorna.

Göteborgs hamn tog tidigt initiativ för att hindra virusspridningen. Redan i februari införde de hälsodeklarationer för företagen där de måste visa att besättningen ombord är friska innan de kommer i ni hamnen. Deklarationen gällde både gods- och kryssningstrafik.

”Vi måste hålla godsnavet öppet. För Sverige, för medborgarna och för näringslivet”, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs hamn.

Han uppger att hamnen förväntar sig en minskning i godsvolym på vissa områden när bolag som Volvo sänker sina importer. Samtidigt ökar volymen av andra varor.

Att hamnen fortsätter att hållas öppet är viktigt eftersom deras produkter har en stor inverkan på svenskt industri och ekonomi.

”30 procent av Sveriges BNP går via Göteborgs hamn. Varor, matvaror, mediciner, skog, skogsprodukter, bilar”, säger Elvir Dzanic.

”Så det är viktigt både att upprätthålla den industrin som är igång och när industrin väl kommer igång för de som har stängt, men inte minst för oss som ska vara ute och handla.”

Redaktör: Anders Frick.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 3.4%
NASDAQ-100 1.8%
NASDAQ Composite 2%

Vinnare & förlorare

Klövern 16.7%
Loomis 11.9%
NCC 10.4%
Axfood -3.1%
Sinch -3.2%
Getinge -4%
Uppdaterad tis 15:27
Fördröjning 15 min