Så slog de säljrekord mitt i krisen

Välkommen till EFN, Björn Andersson, vd och grundare av BGA i Gävle.

Hej, och tack så mycket.

Ni gör lysande affärer just nu. Men först, berätta kort–

–vad ni gör på BGA.

Vi är en e-handel som säljer fotoramar, fotoalbum, posters och speglar–

–till hela Norden.

Nyligen gjorde ni ert bästa dygnet nånsin, såg jag i Arbetarbladet och Gävle Dagblad.

–Hur kommer det sig? –Det stämmer.

Det beror tyvärr på coronakrisen. Folk sitter hemma väldigt mycket.

Vi förstod att påsken skulle bli väldigt speciell–

–och valde att satsa så mycket i kunde.

Vad innebar det att satsa? Vad vidtog ni för åtgärder?

Mycket marknadsföring. Vi jobbar mycket med influencers.

Att synas väldigt mycket under den perioden.

Vi misstänkte att folk skulle ha väldigt mycket tid under påskhelgen.

Därför försökte vi köra på så mycket det gick.

–Det slog uppenbarligen väl ut. –Ja.

Vi hade bättre fart än under Black Friday i fjol–

–som vanligtvis är en extremt bra dag för oss.

Vi sålde för nästan 700 000 på en dag.

Det är en bit över vårt gamla rekord på Black Friday.

–Vilken dag var det? –Annandag påsk, måndagen.

Men hela påskhelgen var fantastisk. Alla dagar var våra topp 5 bästa dagar.

Har ni anställt extra för att klara anstormningen?

Ja. Sen coronaepidemin började har vi sett en extrem ökning.

Före epidemin låg vi på en ökningstakt på 100 % jämfört med i fjol.

I april har vi en ökningstakt på 250 %. Vi är 15 nästan personer fler på lagret.

Finns det risk med en sån här topp och att ni har för stor kostym–

–när det blir en mer normal marknad?

Ja, det är en jättestor risk med både personal och lager.

Det gäller att tänka till och inte öka för mycket.

Det är svårt att säga om vi är på en topp just nu eller blir det ännu mer.

Det är en konstig situation.

Vilka delar av verksamheten går bäst?

E-handeln. Butikerna är det nedgång i.

Vi säljer också studentskyltar, vilket inte är så kul just nu.

E-handeln är normalt 80 % av omsättning.

Uppgången där på 250 % täcker väl upp för allt annat.

Hur ser du på framtiden? Vad drar ni för lärdomar av allt detta?

Kommer ni att ha kvar de fysiska butikerna?

Ja. Vi har jätteduktig personal i butikerna.

De hjälper till med kundfrågor och liknande från e-handeln.

Det är viktigt med fysisk närvaro som skyltfönster ut mot kund.

Vi gör mycket inramningar som går mycket lättare i fysisk butik.

Vi planerar inga fler fysiska butiker, men vi behåller dem vi har.

Du nämnde att ni jobbar med influencers. Är det en effektiv strategi?

Ja, det tycker vi absolut.

Men det har också ändrats sen coronakrisen.

Tidigare var deras prisnivå ganska uppdriven.

Nu har vi sett en nedgång till en nivå som vi känner att...

De ska ha bra betalt för det de gör. Det är en bra kanal.

Men det gäller att mäta vad man får ut av det.

Men det är en viktig kanal. Vi har en person som jobbar heltid med influencers.

Hur ser den långsiktiga strategin ut för företaget?

Det är tillväxt. Det är det vi drivs av. Vi vill se hur långt vi kan komma.

Det handlar mycket om att expandera utanför Norden.

I dag säljer vi mot Sverige, Norge, Danmark och Finland–

–inom kort även mot Nederländerna.

Vi har en plan att gå ut mot Europa.

Men det är kapitalintensivt att göra en expansion.

Vi har lite diskussioner med riskkapital för att kunna växa snabbare.

Det gäller att hitta rätt.

Det är en utmaning, men planen är att växa hårt.

Stort tack, Björn, för att du tog dig tid att vara med i EFN mitt i rushen.

Tack så mycket.

Mitt i pandemin har BGA slagit sitt försäljningsrekord. När många företag har svårt att navigera krisen berättar vd och grundare Björn Andersson att BGA:s strategi har varit att växla upp.

”Vi förstod inför påskhelgen att påsken skulle bli väldigt speciell och valde att försöka satsa så mycket vi kunde då”, säger han och uppger att de under annandagen sålde för nästan 700 000 kronor.

Strategin innebar bland annat att satsa på marknadsföring genom influencers där kostnaden enligt Björn Andersson nu är mer stabiliserat. Företaget har också anställt fler för att klara det ökade trycket på e-handeln.

Även fast de fysiska butikerna precis som många andra har en sjunkande försäljning finns enligt Björn Andersson inga planer på att avveckla dem. Och planen framöver är tydligt inställd på tillväxt.

”Det är en utmaning men vi ska växa hårt, det är planen”, säger han.

Redaktör: Jonas Harrysson

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.3%
NASDAQ 100 0.4%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Hexpol 3.8%
AAK 3.6%
AddLife 3.5%
Bygghemma Group First -2%
Stillfront Group -2.1%
Hansa Medical -2.6%
Uppdaterad ons 15:33
Fördröjning 15 min