Så ska Volvo ligga kvar i framkant

Camp X är ett globalt koncept-

-som bygger på en bottenplatta.

Att sitta tillsammans, samlokaliserade-

-inom några specifika områden.

Här i den första installationen, i Göteborg-

-där Volvo har sitt huvudkontor, fokuserar vi på-

-automatisk körning, elektrifierade fordon-

-och uppkopplade system. Oavsett var i organisationen-

-de jobbar, sitter de som jobbar med de områdena-

-tillsammans, bottenplattan. På toppen av det-

-behöver vi jobba med externa partner-

-från hela ekosystemet runt innovation.

Då bjuder vi in dem. De sitter-

-tillsammans med oss här i Camp X.

Hur kan Volvo tjäna mer pengar på att ha Camp X?

Vi behöver göra annorlunda transportlösningar.

Vi behöver vara snabbare.

Företaget är innovativt, vi är i framkant-

-i transportindustrin-

-för utveckling av transportlösningar. Men för-

-att behålla och stärka den positionen-

-satsar vi på den här innovationshubben.

Vad är skillnaden mellan Camp X arbetssätt-

-och Volvos traditionella?

Samlokaliseringen av personer inom områden-

-oavsett var de finns i organisationen.

Från den legala enheten, inköp...

Från fabrikerna, de som ska montera transportfordonen-

-teknikutvecklarna och även affärssidan.

Folk från hela organisationen sitter tillsammans.

Om fem år, eller ett år, har vi vidareutvecklat konceptet-

-här i Göteborg och implementerat det.

Och vi har kanske börjat på två, tre "sajter" globalt.

För att bemöta ett ökande transportbehov globalt har Volvo i Göteborg startat upp innovationshubben Camp X.

Enhetens chef Helene Niklasson förklarar att man fokuserar på automatisk körning, elektrifierade fordon och uppkopplade system.

Det som är nytt för Volvo med enheten är att alla inom organisationen, oavsett funktion, sitter tillsammans. Även externa partners är inbjudna och sitter tillsammans med Volvos anställda.

Det nya arbetssättet ska göra Volvos arbete snabbare och se till att man behåller och stärker sin ledande position inom transportindustrin.

  • Här öppnar Sveriges sista flygplats7:58

    Här öppnar Sveriges sista flygplats

    Den 22 december landar det första planet på Scandinavian Mountains Airport, den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Projektet uppskattas kosta 700 miljoner kronor och förhoppningen är att locka fler internationella besökare till skidorterna.

  • Roliga experiment ska locka unga till kemiindustrin1:47

    Roliga experiment ska locka unga till kemiindustrin

    Kemins Dag är en satsning som med hjälp av roliga och pedagogiska experiment ska öka elevers intresse för kemi. Att locka fler unga personer till kemiindustrin är viktigt för branschen och för den framtida svenska konkurrenskraften. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 -0.9%
NASDAQ Composite -0.8%

Vinnare & förlorare

Getinge 16.1%
Holmen 7.9%
SCA 5.2%
Avanza -2.9%
Wihlborgs -3%
Vitrolife -3.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min