Så ska Polestar ta upp kampen med Tesla och Volvo

Det här är EFN i Göteborg. I dag blir det fokus på sportiga elbilar.

Martin Ölund är Sverigechef på elbilstillverkaren Polestar–

–som är ett dotterbolag till Geely och Volvo Cars. – Välkommen hit, Martin.

Enligt många konkurrerar ni främst med Tesla. Vad säger du?

Ja, det kan man gärna ha som första anblick–

–med tanke på att våra affärsmodeller är lika och båda fokuserar på elektrifiering.

Vi konkurrerar, men vi driver också hela utvecklingen mot elektrifiering ihop–

–för det är vi som har de bilarna i fokus.

Så konkurrent och samarbetspartner?

Vi driver ju utvecklingen tillsammans på marknaden.

En sak som ni gör, som Tesla, är att ni öppnar ett showroom här på avenyn.

–Varför gör ni det? –Vi vill ju ha närhet.

Polestar är ett varumärke som har en digital affärsprocess och affärsmöjlighet.

Men vi vill också låta våra konsumenter känna, klämma och vara nära våra bilar.

De ska kunna provköra därifrån. Vi ska finnas centralt–

–men man ska också kunna sitta hemma och lägga sin beställning eller surfa.

Det ska man kunna göra i Göteborg. Göteborg är också vårt företags hemmastad.

Men man kan inte köpa bilarna hos nån bilåterförsäljare.

Korrekt, det kan man inte.

Men man kan bli guidad och få reda på hur man beställer en bil.

Man kan få reda på allt i våra showrooms.

Vi har en affärsmodell med väldigt enkla val på bilarna.

Med tre-fyra klick kan du beställa en ny bil online.

Var kommer ni att öppna fler showrooms?

I Stockholm.

Vi kommer att ligga i centrum, på Hamngatan 10-14.

Det är bakom NK-huset, i PK-huset, närmare bestämt.

Det blir intressant att se vad som händer där.

Utvecklingen av Polestar sker i Göteborg, men produktionen sker i Kina.

Inom kort kommer er andra produkt, Polestar 2.

Jag är nyfiken på vad du tycker är så speciellt med era elbilar?

Det jag ser som speciellt... Vi har några nyckelsaker.

Framför allt är det vår design. Den har vi ett enormt fokus på.

Vi skiljer oss från alla andra varumärken i dag.

Vi har också en av få bilar som tar dig så pass långt.

Det är 47 mil, enligt WLTP-standard. Det är också unikt i dagsläget.

Några har det, men vi ligger i framkant där.

Utöver det ligger vi väldigt starkt hos kunden.

När man kör en Polestar, så kommer man nog att känna skillnaden.

Jag lämnar nästan över det till kunden att känna.

Intressant. Samtidigt är bilarna dyra. De kostar över miljonen. Varför det?

Polestar 2 kostar 659 000.

Om vi tittar på vissa konkurrerande modeller, så är vi på samma nivå.

Man får inte glömma att Sverige har många tjänstebilsförare.

Om du har tjänstebil, och med gällande subventioner, så blir det prisvärt–

–att ha en elbil kontra en fossilbränslebil.

Fler och fler bolag räknar nu TCO, alltså "total cost of ownership"–

–i stället för att bara tänka på vad bilen kostar.

Kommer ni på sikt med nån lågprismodell? Eller hur ser det ut med det?

I hela bilindustrin har du oftast en intro-version–

–som har alla funktioner som finns, för det har givetvis Polestar 2 också.

Vi ser över vilka kommande modeller vi har inom Polestar 2–

–för att hitta alternativa lösningar.

–Så svaret är "ja"? –Det pågår.

Vi får se.

Ni ägs av Geely och Volvo Cars.

Du var tidigare ansvarig för Care by Volvo, en bilprenumerationstjänst.

Vad tog du med dig därifrån till ditt nuvarande jobb?

Det är en bra fråga.

Eftersom vi har ett djupt samarbete med Volvo på Polestar också–

–tog man med sig kunskapen som fanns i Volvo–

–men framför allt att kunna sälja en bil digitalt så enkelt som möjligt.

Vi tog med oss kunskapen om hur man gör så få val som möjligt–

–och om hur man möter kunden på ett smidigt sätt.

Kommer man att kunna prenumerera på Polestar-bilar?

I dagsläget kan du köpa den, låna den eller privatleasa den.

Vi tittar på möjligheten att ha den i abonnemangsform också.

Vi är inte där än, men vi tittar på vilka flexibla lösningar som vi vill erbjuda.

Volvo Cars, ett av era moderbolag, ska också göra elbilar. De gör elbilar.

Det är oklart. Ni konkurrerar med varann. Hur ser ni på konkurrenssituationen?

Vi har den enorma fördelen av ett 96-årigt arv.

Med Volvo delar vi teknik, R&D, utveckling, plattformar och produktion.

Men vi skiljer oss i affärsmodell och design.

Vi möter också marknaden på olika sätt.

Där får man som kund välja om man gillar det ena eller det andra.

Vi tar den kunskap som vi fått tidigare och utnyttjar den tillsammans.

Vad är fördelen med att använda Volvos plattform när ni bygger elbilar?

Det är stordriftsfördelarna.

Samma människor utvecklar produkter åt oss och dem kan vi dela affärer på.

Ser ni er som ett svenskt eller ett kinesiskt bolag?

Bra fråga. Vi som jobbar här ser oss som ett globalt bolag.

Huvudkontoret är i Torslanda. Vi är en global organisation.

Alla globala projekt drivs härifrån.

Utöver det ägs vi till 50 % av Geely och 50 % av Volvo Cars.

Vi har kärnan i Sverige och vi har svenska rötter–

–men vi har ett jättestort bolag i ryggen som vi verkligen kapitaliserar på.

Har ni även Geely i ryggen eller är det mest Volvo?

Nu jobbar jag operativt på den svenska marknaden–

–så jag för sällan dialog med Geely, men än har vi känt full support från dem.

Ni är inte de enda elbilstillverkarna i Västsverige.

Nevs i Trollhättan tillverkar också elbilar i Kina. De har en annan prisnivå.

Hur ser du på detta med att det finns två elbilstillverkare så nära varann i väst?

Och så har vi Volvo också, så det är tre stycken.

Jag ser det som positivt. Vi har en region som är viktig för oss–

–men den regionen bidrar också till elektrifieringen i Sverige och globalt.

Vi behöver alla jobba med att förändra–

–valet av transportmedel. Det bör bli mer elektrifiering – ur ett miljöperspektiv.

Ligger Sverige bra till vad gäller elbilsutveckling eller ligger vi efter?

Där vi ligger bra till är–

–att en stor del av den energi som vi har i Sverige är fossilfri.

Där ligger vi bra till i Europa, alltså när du väl brukar din bil.

Utöver det, så är vi utvecklingsmässigt väldigt starka.

Som du nämnde ses Tesla som en konkurrent. De har funnits längre.

Vi har en stark marknadskraft redan inom den här industrin. Det är positivt.

Ett miljöargument som ibland förs fram mot elbilar är koboltbrytningen.

Hur arbetar ni med såna frågor?

Där jobbar vi väldigt djupt tillsammans med Volvo Cars.

De är drivande globalt.

De använder "blockchain"-teknologin. Man ska ha en spårbarhet på allt arbete.

–Det ska vara rättvisa arbetsförhållanden. –Hur använder ni den tekniken?

Volvo Cars driver det in till våra batteritillverkare och batteriproducenter.

Vi anammar det som Volvo Cars gör.

Konceptbilen Polestar Precept–

–skulle visas upp i Genève på 48:e Internationella bilsalongen–

–men mässan ställdes in. Hur viktiga är den här typen av mässor?

Det är en bra fråga.

Jag tror att den fyller en stor funktion–

–i att möta en kund och att möta en industri.

Vi beskriver vad vi är och vart vi är på väg.

Det är den absolut största funktionen i såna mässor.

Det man kan göra utöver det är att kommunicera vad Precept är och står för.

Med det sagt har vi kunnat nå ut till en stor del av vår målgrupp.

Det gör att man kan känna och klämma på, och se, det som är allra längst fram.

Det låter som en parallell till ett showroom för slutkonsument. Det här är...

Det är inte helt olikt. Vi är ju människor.

Människor vill vara digitala ibland och fysiska ibland.

Vi försöker hitta den kompromissen och alternativen. Det tror vi fungerar.

Jag har också en fråga om laddinfrastruktur.

En bensinstation bara för Toyotabilar skulle uppfattas som lite märkligt.

Men det är vad som sker i elbilssektorn, med tankställen. Vad är lösningen?

Lösningen är ett gemensamt omtag kring hela infrastrukturen–

–där vi jobbar ihop med politiker och kommuner–

–för att hitta en framtid, och även tillsammans med energibolag.

Där är ingen i mål än.

Det kommer en efterfrågan som blir ett incitament till att det här ska finnas–

–oberoende av om du har en bensinstation eller om du gjort det inom...

Du kan ha gjort om din åker till en plats med laddstationer.

Så kan det vara i framtiden. Då kan du kapitalisera på det.

När blir det lika naturligt att tanka el som det i dag är att tanka bensin?

Det är en svår fråga. Jag kan inte sia om det.

Däremot vet vi att vi har en stor vagnpark med fossilbränslebilar.

Den kommer att behöva finnas under en längre tid, därför kan det ta tid.

Å andra sidan kommer nybilsförsäljningen, med nya modeller inom elindustrin–

–att driva på den utvecklingen kraftigt.

–Tack, Martin Ölund, för att du kom hit. –Tack. Det var kul att vara här.

Vi säger tack från Göteborg.

Gå gärna in på efn.se/nyhetsbrev och prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Tack och hej!

Elbilstillverkaren Polestar är ett dotterbolag till Geely och Volvo Cars och är en konkurrent till amerikanska Tesla.

Sverigechef Martin Ölund berättar varför de öppnat ett showroom på Avenyn, varför de anser att de är både konkurrenter och samarbetspartners till Tesla och vad som gör deras elbilar speciella.

Dessutom berättar han om samarbetet mellan Sverige och Kina, om elbilstillverkaren Neys som också ligger i Västsverige och hur blockchain används för att bilarna ska var hållbara.

Redaktör: Anders Frick

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 -2.2%
NASDAQ Composite -2.1%

Vinnare & förlorare

Avanza 12.9%
Addtech 5%
ÅF 3.7%
Sinch -3.7%
Elekta -3.8%
Klövern -6.4%
Uppdaterad tis 15:24
Fördröjning 15 min