Så ska Liseberg klara krisen

Från åkattraktionen Helix på Liseberg till Brunnsparken, där EFN:s studio finns.

I dag ska vi prata om Liseberg, en nöjespark som nu är utan nöjen.

Coronakrisen får Liseberg att skjuta fram öppningen.

Vi ska ta reda på hur parken ska ta sig igenom krisen.

Här är Lisebergs vd, Andreas Andersen.

–Välkommen hit. –Tack så mycket.

Hur illa är läget, egentligen?

Det är ganska allvarligt. Vi kan i nuläget inte öppna nöjesparken.

Vi borde ha öppnat den 25 april.

Vi vet inte när vi kommer att få öppna–

–så det är inte kul att vara nöjesparkschef de här dagarna.

Har ni nåt preliminärt öppningsdatum?

Nej, det är en tillståndsfråga.

Vi har kommit lite i kläm i tillståndslagstiftningen.

Djurparker får öppna, och andra attraktioner.

Men just nöjesparker får inte öppna, som regelverket ser ut.

Lokaltidningen Göteborgs-posten hade en bild på dig på framsidan. Det står:

"Lisebergs vd: 'Så ska parken ta sig genom krisen.'"

Vad säger du? Hur ska ni ta er igenom krisen?

Jag tror att vi ska ta oss igenom krisen–

–både genom att tänka kortsiktigt och långsiktigt.

Kortsiktigt måste vi agera ansvarsfullt–

–när det gäller våra kostnader och vår organisation.

Långsiktigt måste vi komma ihåg att det också finns en dag efter covid-19.

Och då ska det också finnas ett Liseberg.

Det är en balans mellan att hantera krisen här och nu–

–men också att säkerställa att det finns en verksamhet om några år.

Vad betyder det i praktiken? Vad gör ni på daglig basis?

Just nu handlar det mycket om att släcka bränder, om man ska vara ärlig.

Vi har varslat en stor del av vår personal.

Vi kommer inte att anställa de cirka 2 500 säsongsanställda–

–som vanligtvis hjälper oss i parken.

Dessutom håller vi koll på alla våra kostnader.

Samtidigt måste vi komma ihåg att det kommer en dag då vi ska öppna.

När man kommer till den dagen, vad är det då som väntar besökarna?

Det blir en ganska annorlunda Lisebergsupplevelse.

Vi kommer att modifiera, och ändra, vår drift ganska väsentligt.

Hur då?

Till en början kommer vi att släppa in ganska få gäster.

Vi kan utan problem ha 25 000 gäster i nöjesparken.

Men den dagen vi öppnar kommer vi att börja med att släppa in 5 000 gäster.

Det blir en nöjespark där det är mer gott om plats för gästerna.

Sen finns det en lång rad exempel–

–kring hygienrutiner, trängsel och information och så vidare.

Det blir en lite annorlunda, men förhoppningsvis bra, Lisebergsupplevelse.

Ni har korttidspermitterat personal. Är det läge för uppsägningar?

Vi varslade knappt hundra personer i går.

Det är varsel som kan verkställas om cirka fyra månader.

Sen får vi se om det räcker.

I nuläget är det korttidspermitteringar–

–som vi använder som vårt primära verktyg–

–men vi måste ha en mindre kostym längre fram.

En attraktion heter Underlandet. Det är en helt ny familjeattraktion.

Den har besökarna ännu inte kunnat testa. Berätta om den satsningen.

Det är en så kallad "dark ride", alltså en inomhusattraktion.

Man åker runt i vagnar under jorden.

Man besöker kaninernas underjordiska värld. Det är en häftig attraktion.

Vi investerar närmare 200 miljoner i Underlandet och en del kringaktiviteter.

Det är vår största satsning nånsin på de mindre barnen.

Vi ser verkligen fram emot att få presentera den–

–för det är en ganska häftig upplevelse.

Jag förstår. Vi ska titta på två grafer här.

Först ska vi kika på omsättning och resultat de senaste åren.

Omsättningen är de blåa staplarna.

Den vandrar sakta uppåt. Det ser ganska bra ut. Omsättningen ökar.

Resultatet går lite upp. Det var ungefär 1,25 miljarder som ni omsatte förra året.

Följande graf visar antalet besökare.

Då ser det kanske inte lika positivt ut, i alla fall inte om man tittar på sommaren.

Det går ner. Samtidigt går Halloween och jul upp.

Jag är nyfiken på varför ni tappar så mycket på sommaren.

Du har redan givit svaret. En stor del av svaret är Halloween.

Det sker en omfördelning av gäster från sommaren till Halloween.

Vi har nu fler öppna dagar vid Halloween.

Det påverkar helt klart sommarens besöksstatistik negativt.

Sen finns det andra faktorer som är av mer teknisk karaktär.

Förra året gjorde vi om vår rabattstruktur–

–när det gäller stora idrottscuper i Göteborg, som Gothia Cup och Partille Cup.

Det kostar knappt 100 000 gäster.

Det betyder inte mycket för ekonomin, men volymen blir mindre.

Det är några förklaringar.

Volym, alltså antal gäster, är en viktig parameter att gå efter–

–men ekonomin är lite viktigare.

Hur blir det framöver? Ska ni satsa ännu mer på Halloween och jul–

–för att jämna ut besöksnivåerna över året?

Jag tror att vi kommer att se en viss stabilisering.

Jag hoppas också att vi tar igen lite på sommarsäsongen.

Där har vi kapacitet att växa också de kommande åren.

Förra året annonserade Liseberg efter en ny vd.

Du skulle sluta. Vem var det som fick jobbet?

Det var ju jag.

–Hur gick det till? –Det är en lång historia.

Jag sa upp mig... Jag är dansk, vilket väl hörs.

Min familj är i Köpenhamn.

Jag fick chans att komma tillbaka dit och till Tivoli.

Jag tänkte bli en bättre pappa och son. Så blev det inte.

Styrelsen kontaktade mig under rekryteringsprocessen–

–och frågade om jag vara intresserad av att hitta en lösning. Det var jag.

Jag var inte helt färdig med Liseberg. Jag är jätteglad att vara tillbaka.

Det känns jättebra.

En sak jag brukar fråga dig när vi pratar om Liseberg–

–är varför en kommun ska äga en nöjespark.

Vad finns det för för- och nackdelar? I det här fallet är det Göteborgs stad.

Det är en väldigt bra fråga som vi då och då ställer oss själva.

Det är väldigt ovanligt. Det finns en handfull kommunalägda parker i världen.

Vi är en av dem. Det finns inget direkt svar på–

–varför Göteborgs stad äger Liseberg.

Vi lockar turister.

Det ger ekonomiska effekter på cirka 3,5 miljarder kronor.

Var fjärde hotellgäst i Göteborg är en Lisebergsgäst.

Det är där man hittar svaret.

Samtidigt är vi också en ganska bra affär för stan.

Det ska man inte sticka under stolen med.

Det är de faktorerna som gör att vi fortfarande ägs av kommunen.

Om vi stannar vi de 3,5 miljarderna som ni bidrar med turistekonomiskt.

Hur går snacket bland hotellägare och restaurangpersonal?

Vad säger de?

Just nu är det en bransch i djup kris.

Många hotell hoppas nog att vi snart öppnar.

Det är vanligtvis Liseberg som lockar hit gäster under sommaren–

–tillsammans med exempelvis konserterna på Ullevi som är inställda i år.

Alla hoppas nog på att vi snart kan öppna grindarna.

Men övrigt har vi ett superbra samarbete och en bra dialog i olika frågor.

En av era partner, eller en satsning, är Volvo–

–som är på gång att bygga ett stort museum, World of Volvo–

–i Saabs gamla växellådsfabrik. Ni ska själva bygga ett upplevelsehotell–

–och en vattenpark. Hur går det med alla satsningar?

Det går faktiskt framåt. Man ska komma ihåg–

–att det är långsiktiga investeringar.

Det är också investeringar som finansiellt står på egna ben.

Jag kan inte tala för Volvo. Det projektet driva av Volvo AB och Volvo Cars.

Men det rullar på enligt plan.

Men beträffande vårt hotell och vattenparken så byggs hotellet nu.

För vattenparken är vi nästan klara med systemhandlingarna–

–som gör att vi kan fatta beslut under hösten.

Så det rullar på som planerat.

Spännande. Att driva Liseberg, en stor nöjespark–

–hur hämtar du inspiration till verksamheten?

Alltså till satsningar och framtida utvecklingar.

Vi är en del av flera branschorganisationer.

Vår globala branschorganisation, IAAPA–

–International Association of Amusement Parks and Attractions–

–är ett nätverk där vi är mycket aktiva.

Jag var ordförande för IAAPA förrförra året.

Många kollegor är en del av branschorganisationen.

Det är ett bra verktyg för att få insyn–

–i andra parkers framgångar och misslyckande–

–som vi sen kan lära oss av.

Vi tittar mycket ut i världen på vad som händer på marknadssidan.

När man tittar ut i världen, vilken är din favoritattraktion–

–bland nöjesparker som inte är Liseberg?

Det är svårt när det inte får vara Liseberg.

För några månader sen var jag på Disneyland i Kalifornien–

–och besökte det nya Star Wars Land. Det var imponerande.

Det är en satsning på 1,5 miljarder dollar.

Det är en åkattraktion som pågår i 20 minuter.

Star Wars var häftigt.

–Och på Liseberg...? –Lisebergbanan.

Det är en klassiker och den jag tycker mest om.

Spännande att höra. Stort tack, Andreas, för att du kom hit.

Med det säger vi tack från Göteborg. Gå gärna in på efn.se/nyhetsbrev–

–och prenumerera på det regionala nyhetsbrevet. Tack och hej!

Coronakrisen har tvingat säsongspremiären för nöjesparker att skjutas upp. En av de drabbade är Liseberg som för tillfället är en nöjespark utan nöjen. Vd Andreas Andersen berättar om läget, framtiden och hur coronakrisen påverkar en hel industri.

”Vi har kommit lite i kläm i tillståndslagstiftningen. Djurparker kan öppna och attraktioner men just för nöjesparker är det inte möjligt så som regelverket är”, berättar Andreas Andersen.

Han uppger också att det i nuläget inte finns ett satt öppningsdatum men att parken när den väl öppnar kommer att släppa in färre besökare. För att minska den ekonomiska påfrestningen har personal permitterats och varslats och många rekryteringar till sommarens säsong ställs in.

Dessutom berättar Andreas Andersen om hur han blev tillsatt som vd igen, om parkens ekonomi, varför de ägs av Göteborgs Stad och satsningen med Volvo.

Redaktör: Anders Frick

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.8%
NASDAQ-100 2%
NASDAQ Composite 2.1%

Vinnare & förlorare

Hennes & Mauritz 7.5%
Hexpol 6.6%
NetEnt 5.7%
Stillfront Group -3.1%
Essity -3.6%
Paradox Interactive -4.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min