Så ska Hemavan få turisterna att köa upp

Det är viktigt för oss. Många skidåkare har väntat på det–

–i 20–30 år. Så det känns helt rätt att satsa på det–

–då Hemavan Alpint har alpint fokus som kärnverksamhet.

Vad har ni för förhoppningar på den här gondolen?

Vi har stora förhoppningar, och vi känner också–

–att det har varit många som har tittat på det här–

–och vi har lagt ut mycket på sociala medier.

För oss och för bygden betyder det otroligt mycket.

Och även för kommunen och länet.

Hur viktig är flygplatsen för Hemavan Alpint?

Den är jätteviktig. Det är den enda flygplatsen i dag–

–där man kan landa ända in i backen–

–och gå till boende, restauranger och så vidare.

Man landar väldigt nära backen och mitt i fjälläventyret.

Ni är alltså enda orten med egen flygplats.

Det är så i dag. I hela Skandinavien.

Vi har 400 meter från flygplatsen till boende och backar.

Vad betyder det att ha Autopoiesis som ägare?

Det betyder mycket att ha en stabil ägare.

Vi får möjlighet att göra satsningar.

Det skulle inte gå att klara av det här annars.

De är långsiktiga, varför vi på sikt tar hem det här.

På kort sikt är det svårt, men på lång sikt helt rätt.

Ni är inne i en expansiv fas.

Förra året satsade ni 33 miljoner på nytt snösystem–

–belysning och så. Vad har ni för vision?

Vi har en plan vi kallar "Vision 2025".

Det är en riktlinje som lär justeras både hit och dit.

Den innehåller nya liftar, nya nedfarter–

–och förhoppningsvis nya marker vi kan exploatera.

Vilka är era turister här?

Av de som köper skidpass är 30 % norrmän–

–65 % svenskar och resten finländare och blandat.

Hur påverkas ni av den svaga svenska kronan?

Inte så mycket, faktiskt. Nu står den ju där den står.

Men det har inte så stor betydelse.

De gäster vi har, har inga skidbackar–

–och inget fjäll som de kan nyttja.

De kommer i alla fall. Vi har också en historik–

–mellan Norge och Sverige, då vi ligger i gränstrakten.

Många här är blandade. Jag är själv halvnorsk.

Vi har ett enormt tryck från Norge–

–från Helgeland som ligger rakt över.

Det är tre mil till Norge och tio mil till Mo i Rana.

Hur mycket spenderar en normal turistfamilj här?

Oj, svårt att säga. Enligt Slaos uträkning–

–är man uppe i 10 000 för en helg–

–och 20 000 för en vecka. De spenderar mycket pengar–

–så vi måste leverera en bra produkt.

Med den nya gondolen får man mer valuta för pengarna.

Vad hoppas du på för säsongen?

Åh, enormt. Vi hoppas jättemycket på det här.

Vi i styrelsen har jobbat hårt för det här–

–och ska göra allt för att leverera.

Förhoppningarna är stora på att fler ska välja att förlägga skidsemestern till Hemavan efter att en ny gondollift blivit klar.

Thomas Ringbrant, vd för Hemavan Alpint, förklarar hur viktig liften är och att den största fördelen med just Hemavan är att det bara är 400 meter från flygplatsen till boendet och backarna.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -1.1%
NASDAQ Composite -0.7%

Vinnare & förlorare

Axfood 7.3%
Hexpol 6.6%
Fabege 4%
SSAB -5.3%
Fagerhult -8.4%
Lifco -12.2%
Uppdaterad tis 17:08
Fördröjning 15 min
  • Lokal öl med världen i sikte1:47

    Lokal öl med världen i sikte

    Intresset för svensk, småskaligt producerad öl fortsätter att jäsa - inte minst i Västsverige. EFN träffar Mats Wahlström, vd för hantverksbryggeriet Poppels.

  • Så slår Brexit mot Sverige10:02

    Så slår Brexit mot Sverige

    Storbritanniens utträde ur EU närmar sig och med bara ett drygt år kvar presenteras en rapport som visar att över 8 000 svenska jobb hotas. James Nixon och Andreas Hatzigeorgiou kommenterar.

  • Krig och fred inom handeln2:17

    Krig och fred inom handeln

    EU och Japan har kommit överens om ett rekordstort handelsavtal. Samtidigt blandar och ger Donald Trump när det gäller handelsrelationerna.