Så ska e-handeln bli mer hållbar

Vi har talat mycket om hur leveranserna kan bli mer hållbara.

Hur ska konsumenterna kunna göra mer hållbara val i "checkouten"?

Kan den mest hållbara ligga högst upp och vara förvald?

Den typen av frågor är viktiga hos alla företag i dag.

Det har vi engagerat oss mycket i.

Det som ökar inom e-handeln är hela apoteksbranschen.

Där är det väldigt kraftig tillväxt.

Mycket beroende på att det är väldigt lätt att handla och få hem.

Därav blir det väldigt smidigt.

Sen är det livsmedel där bara 2 % handlas på nätet–

–men där är tillväxten som störst. Där ligger den stora potentialen i–

–att de digitala kanalerna ska ta en större del av helheten.

Det är först när den slår igenom som vi får se en stark tillväxt för e-handeln.

Det har ofta varit ganska smidigt att betala när det kommer till e-handel.

De smidigare lösningarna kommer nu också in i den fysiska handeln.

Man jobbar på att få bort köer i den fysiska handeln.

Man lär sig och tar det som har varit smidigt digitalt in i i butiker.

Vi har varit med i flera år.

Men det som är unikt med vår lösning är att vi hanterar våra fysiska betalningar–

–på exakt samma plattform som våra e-handelsbetalningar.

Man kan enkelt koppla ihop det och skapa olika typer av omniresor.

Vad är det som är särskilt med det?

Det unika är att det sker på en plattform.

Det ger mer transparens. Man får mycket mer data.

Man kan se hur folk rör sig mellan e-handel och butik.

Man kan känna igen dem. Man kan binda lojaliteten till ett betalkort.

Då slipper man uppge personnummer, ha med sig ett kort, skanna en app.

Det sitter på kortet man betalar med eller till och med i en wallet.

Postnord pratar om att dra ner på utdelningsdagarna.

Samtidigt säger de att de gör det för att kunna leverera e-handelsleveranser–

–varje dag. Det är positivt om de får bättre förutsättningar–

–och längre tid på sig att leverera breven–

–så länge som de e-handlade paketen kommer ut inom en dag.

Om det tar längre tid för breven, men de e-handlade produkterna kommer ut–

–är det bra om de får den typen av villkor.

Dilemmat är att antal paket, om e-handelns tillväxt fortsätter–

–kommer att fördubblas på fyra-fem år.

Samtidigt är utlämningsställena nästan fulla.

Vi behöver hitta fler lösningar.

Då är paketskåp en bra och hållbar lösning.

Då kan man leverera flera nästan hem på ett och samma ställe.

Det gör att det blir en hållbar leveransform.

Vi kommer att se väldigt många paketboxar de närmaste fyra-fem åren.

Hållbarhet blir en allt viktigare aspekt för många företag och inte minst för e-handeln. När fler gör sina köp online i stället för i fysisk butik blir diskussionen om hållbara leveranser, hållbara produkter och att uppmuntra kunderna till att göra hållbara val allt viktigare.

Samtidigt står också den digitala handeln inför stora utmaningar när de fysiska paketen ska levereras till köparen inom ett snävt tidspann.

”Om vi fortsätter med den takten för tillväxt för e-handel som de senaste åren, kommer antalet paket fördubblas inom fyra, fem år”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, och uppger att många av ombudens kapacitet är full.

”Då tror jag att paketskåp är en bra, och ganska hållbar lösning, för då kan man leverera flera paket nästan hem men till ett och samma ställe.”

Smidiga betallösningar blir allt vanligare inom e-handel. Något som nu tas efter av butiker.

Katarina Nordin, nordisk marknadschef Adyen, berättar att Adyen har kopplat samma betalningslösning online som i butiker.

”Det unika med det är att det möjliggör så mycket mer transparens. Du får mycket mer data. Du kan se hur folk rör sig mellan e-handel och butik”, säger hon.

Intervjuerna gjordes innan coronapandemin slog till mot Sverige på allvar

Redaktör: Anders Frick.

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.9%
NASDAQ 100 0.4%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Electrolux 2.8%
Husqvarna 2.7%
AddLife 2.1%
Lundin Petroleum -3.7%
Loomis -6.3%
Hansa Medical -7.8%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min