Så ser Landvetters miljardplaner ut

Vi är i Göteborg och ska prata infrastruktur och flyg–

–med Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter.

Välkommen hit. Flygplatsen byggdes 1977–

–och har nu 600 000 passagerare per månad.

Vad ska ni bygga ut och varför?

Regionen växer med 15 000 nya invånare varje år.

Flygplatsen närmar sig sju miljoner resenärer på årsbasis.

Vi satsar två miljarder fram till 2021–

–och bygger faktiskt en ny halv terminal.

Vi ska bygga tre nya brygganslutna gater i södra delen–

–och i norra delen ska vi bygga en ny säkerhetskontroll–

–ny bagagekällare för röntgen och ett nytt hotell.

Varför denna utbyggnad?

Vi ska möta regionens krav helt enkelt.

Det bor betydligt fler människor här. Varje nyinflyttad–

–reser 2,5 gång per person och år.

Vi måste säkerställa att vi kan ta emot åtta miljoner–

–resenärer 2024. Det satsar vi på nu.

I somras kom ett positivt besked för er att regeringen–

–vill ha en järnväg mellan Göteborg och Borås med stopp.

Om tio år ska det finnas järnväg till flygplatsen.

Hur säkert är det beslutet?

Jättesäkert. Vi har jobbat för den här järnvägssträckan–

–som egentligen är en regionalpendel mellan Borås och Gbg.

Byggstart är planerat mellan 2025 och 2027.

Det tar sex år att bygga. Nånstans efter 2030 är den klar.

I dag måste man åka flygbuss, taxi eller bil.

Varför har det tagit sån tid med en järnväg?

Ja, det borde vi haft för länge sen. Men det är dyrt.

Mycket planering ligger bakom. Tankar tar tid.

Om vi tittar 15–20 år framåt–

–så ska ni bygga Airport City där 14 000 ska arbeta.

Till skillnad från järnväg och väg så betalar–

–flygplatserna sina egna utvecklingskostnader.

Vi behöver finansiering för det.

Vi har identifierat två miljoner kvm mark–

–där vi har börjat bygga lager, logistik och handel.

Jag såg det när jag var där.

När du flög över?

Då kan vi finansiera flygplatsens utvecklingskostnader.

Om vi backar tillbaka till nutid.

Aeroflot nyinvigde en linje mellan Göteborg och Moskva.

Det har de haft tidigare. Varför kommer det gå bättre nu?

Aeroflot är fantastiskt med en ung flygplansflotta.

4,2 år i snitt.

De har en connection till Asien.

Vi har ett väldigt starkt näringsliv i Västsverige.

Bl.a. Volvo som ägs av Geely. Inkommande kineser kommer.

Västsvensken gillar Moskva. Det är billigt.

Fantastisk kultur, och nåt man kanske inte tänker på-

-är att man också kan flyga till Bangkok via Moskva.

Inom kort öppnas en linje till Doha i Qatar.

Vilken är din egen favoritdirektlinje?

Doha är en av favoritdirektlinjerna.

Men min andra topplinje är New York.

Någonstans i Nordamerika vore fantastiskt.

Vilken är din nuvarande favorit?

Min nuvarande favorit är ärligt talat Rom.

Det är fantastiskt.

är en väsentlig inkomstkälla för Swedavia-

-som driver flygplatsen. Men vad tjänar ni mest pengar på?

Är det taxfree, flygbensin eller säkerhetskontroller?

Vi delar upp våra intäkter i två delar.

Den största delen är aviation-intäkter.

Vi tar betalt för den infrastruktur vi tillhandahåller.

Sen har vi de kommersiella delarna.

Parkering är en del. Vi har hyresintäkter, butiker-

-snöröjning, avfallshantering. Vi har många inkomstkällor.

Vilken är störst då?

De är lika stora ungefär. 50/50.

Just nu är Landvetter den enda flygplatsen-

-men tidigare fanns Säve flygplats. Göteborg City Airport.

Det var ni, Swedavia, som ägde den också, men la ner den.

Vilka konsekvenser fick det här?

Konsekvenserna blev att vi flyttade över-

-Ryanair och Wiss Air till Lanvetter flygplats.

Vi fick utmaningar med landningsbanan på Säve.

Vi är unika i Sverige-

-som har fyra lågprisbolag. Ryanair, Wiss Air-

-Easyjet och Norwegian.

Så de här flygbolagen kom över till oss-

-och de har vuxit. Ryan har gått från åtta destinationer-

-till 17 olika destinationer nästa år från Landvetter.

Vad saknar du mest med Säve flygplats?

Säve var förstås ett komplement till Landvetter flygplats.

Men i dag har vi tagit hand om all trafik därifrån.

Landvetter är bättre för resenärerna än Säve.

Vi har bättre kollektivtrafik, en annan tillgänglighet-

-för att komma till flygplatsen-

-och flygbolagen trivs hos oss och de ökar.

Så jag saknar inte Säve ur det perspektivet.

Vi får se vad Serneke gör av flygplatsen.

Du var länge chef för Stena Lines linjer på västkusten-

-och satt i Silja Lines ledning. Vad tog du med dig-

-till jobbet som flygplatsdirektör?

Rederi-och flygbranschen är lika. Säkerhet är i fokus.

Våra härliga medarbetare måste ha ett stort kundfokus.

Det måste man ha när man jobbar med logistik och service.

Kundfokus är en viktig del i logistik- och servicearbetet.

Man flyger inte bara flygplan, man flyger passagerare.

Vilka är era största utmaningar nu och framöver?

Det är att vi ska kunna bygga på ett säkert sätt-

-när vi har full drift. Vi har alltid fokus på säkerheten.

Självklart för resenären men även för våra medarbetare.

Vi kommer att ha nollutsläpp av fossil koldioxid år 2020.

Vi måste börja producera fossilfritt flygbränsle.

Det jobbar vi hårt med.

Stort tack, Charlotte, för att du kom hit.

Tack från Göteborg. Gå gärna in på efn.se/nyhetsbrev-

-om du vill prenumerera på det regionala nyhetsbrevet.

Landvetter Airport planerar att satsa två miljarder kronor fram till 2021 på bland annat utbyggnad av terminaler, gater och hotell. Dessutom finns planer på att dra en järnväg förbi flygplatsen som blir klar runt 2030. Flygplatsdirektören Charlotte Ljunggren berättar om planerna och flygplatsens utmaningar framöver.

”Vår största utmaning går ut på att bygga ut säkert somtidigt som vi har full drift på flygplatsen”, säger hon.

Programledare: Anders Frick

  • Slussen - den oändliga historien7:11

    Slussen - den oändliga historien

    Nya Slussen är den femte versionen som byggs, och förväntas vara helt klar år 2025. Den allra första Slussen byggdes år 1642 av Drottning Kristina eftersom båttrafiken krävde en bättre lösning.

  • Stor risk för bobubbla i Sverige1:26

    Stor risk för bobubbla i Sverige

    Bloomberg-ekonomen Niraj Shah har sammanställt en lista på länder där risken för en bostadsbubbla är störst. Sverige hamnar på en tredjeplats efter Kanada och Nya Zeeland. Shah har bland annat tittat på bopriser i relation till inkomster, inflationsjusterade priser och hushållens skulder. 

  • Ris och ros för e-kronan1:27

    Ris och ros för e-kronan

    Sverige kan bli första landet i världen med en elektronisk valuta. En av de främsta orsakerna är den minskade kontantanvändningen. En eventuell e-krona skulle komplettera den fysiska kronan, men än är det långt kvar till ett genomförande. 

  • Familjen bakom Sveriges biopopcorn3:09

    Familjen bakom Sveriges biopopcorn

    Familjeföretaget Sundlings grundades 1990 och sålde då bara popcornmaskiner. I dag står företaget för 90 procent av snacksleveranserna till svenska biografer.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite 0%

Vinnare & förlorare

FastPartner 3.5%
Alfa Laval 2%
Assa Abloy 1.3%
Husqvarna -6.7%
Billerudkorsnäs -7.6%
Vitrolife -8.2%
Uppdaterad tis 16:36
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.