Så har det västsvenska näringslivet klarat pandemin

I dag tar vi tempen på näringslivet i västra Sverige.

Till hjälp har vi vd:n för Västsvenska handelskammaren Johan Trouvé.

Du var vår första gäst i EFN:s studio här i Göteborg.

Du har varit med en hel del sen dess. Välkommen hit.

Tack så mycket. Det är spännande att vara här.

Du var här så sent som för ett par månader sen. Då sa du att det var panikläge–

–på grund av coronapandemin. Hur är läget i dag?

Jag lyfte att det var panikläge i ett antal branscher–

–där intäkterna har fallit från 70 % upp till 98 % i vissa företag.

Det är givetvis ett panikläge.

I flera av de företagen kvarstår det läget.

Många är kopplade till besöks- och resenäringen–

–som fortsatt har det tufft i och med att råden och rekommendationer–

–från Folkhälsomyndigheten och regeringen gör att de inte kan bedriva verksamhet.

En verksamhet som har noll intäkter är Liseberg.

De skulle ha öppnat i april men har fortfarande inte gjort det.

Vi ska titta några siffror över korttidspermitteringar.

Där sticker Västsverige ut.

Det här är i procent av totala arbetskraften i näringslivet.

Västra Götaland 23 %, Stockholm 17 % och Skåne 13 %.

–Varför sticker Västsverige ut? –Vi är tyngst p.g.a. fordonsindustrin.

Det finns runt 165 000 anställda direkt i fordonsindustrin i Sverige.

Det är från Luleå i norr till Olofström i söder.

Men det är en tyngdpunkt i Göteborg med de två stora Volvobolagen.

Det är Sveriges två största företag.

Där har man valt att permittera 90 % av alla anställda.

Det är det vi ser i siffrorna.

Fordonsindustrin börjar "rampa upp" sin produktion igen.

Hur snart är hjulen igång och rullar?

Det kom positiva signaler från Volvo Cars i går.

Där säger man att man säljer fler bilar i Kina och USA–

–i maj månad i år jämfört med maj förra året.

Det ser väldigt bra ut och även Europa börjar takta upp.

Det är inte uppe på normala nivåer. Jag ser med tillförsikt an fordonsindustrin.

Plus att man står inför en omdaning med hela elektrifieringen–

–och vätgasområdet. Där hoppas vi att Sverige och de västsvenska företagen–

–kan ligga främst i världen.

Det finns stora lager med tillverkade bilar som väntar på kunder.

Ja, men det tycks finnas ett uppdämt behov från kundsidan.

Man vill köpa bilar. Man har kanske väntat med att köpa bil–

–i Kina, USA eller Europa.

Hemmamarknaden för de här företagen är under 5 %.

Det är hela världen som är deras marknad.

Vi ska titta på en ny skylt som handlar om varsel.

Det är en ganska stor ökning i västra Sverige.

Man jämför siffrorna i år i maj jämfört med maj 2019.

Västra Götaland från 400 drygt i maj förra året till över 2 000 nu. Din kommentar.

Det går återigen att härleda till fordonsindustrin.

När de har permitterat så pass många som de har gjort–

–har de också lagt varsel. Deras under- leverantörer har tvingats till åtgärder.

Då har de noll arbete att göra.

Man har nog lagt ett varsel för att vara beredda om pandemin–

–kvarstår under lång tid. Då är det bättre att lägga ett varsel–

–så att man har haft ett rådrum. Varslen kommer nog inte att gå igenom–

–om det börjar komma igång igen.

Vi går direkt över till nästa skylt som visar arbetslösheten.

Det är en fortsättning. Först varsel och sen arbetslöshet.

Där ser det bättre ut för Västra Götaland som helhet. Hu hänger det ihop?

Där är mycket kopplat till byggbranschen.

Det rullar på ganska rejält på byggsidan.

Många stora projekt var påbörjade. De rullar på.

Där har bara nåt enstaka exempel stannat av.

Vi är starka på lifescience och medtech.

Är det nåt område som går bättre nu än tidigare så är det området.

För Getinge som tillverkar respiratorer–

–förstår alla vad det innebär för företaget.

Jag intervjuade Getinges vd om detta. Det är ett av många exempel.

Det är anledningen till fortsatt låg arbetslöshet

Vi var tidigare loket i svensk ekonomi. Det blir vi igen när det är över.

Sverige stängde aldrig ner som många andra länder gjorde.

Hur bedömer du att det påverkade oss och näringslivet?

Jag tror att det gynnar oss.

Jag tror att Sverige kommer ur corona- krisen i ett bättre läge än andra länder.

Om svenska företag har problem, så har konkurrenterna utomlands större problem.

De fick stänga ner.

Och det kommer att gå bättre i Västsverige än för andra regioner i Sverige–

–för vi låg bättre till innan krisen slog till.

De ser positivt ut trots allt, och med all respekt för dem som drabbats av corona.

Tycker du att företag i tillräckligt hög utsträckning har tagit chansen–

–att få fortbildning och utveckling av sin personal under pandemin?

Vi ser att man skyndar på processer som man hade tänkt göra.

Nu tvingas man göra det. Det kommer alltid nåt positivt ur en kris.

Vi har tagit stora utvecklingssteg inom digitaliseringen.

Alla har nog förstått att det här med hur man kan jobba hemma och ha digitala möten–

–har utvecklats snabbt. Resor är ett annat område.

Man kommer inte att göra endagsresor till London för tretimmarsmöten.

Det har skett saker. Det kommer vi att se i nya affärsmodeller och nya strategier.

Det nya normalläget är alltså mindre resor?

Det är en åtgärd, men det är inte bara inom det området.

Jag tror att många områden förändras.

Man har hoppat över många utvecklingssteg och går nu direkt på slutlösningen.

–Vad kan det vara? –Elektrifieringen.

Man väntar inte tills laddinfrastrukturen är färdig–

–utan man satsar stenhårt på att bygga ut den.

Man bygger inte ut den i småsteg, utan man gör det stora steget.

Vätgasutvecklingen ser väldigt spännande ut.

Man kanske ser till att få den till stånd så tidigt som möjligt.

Vi ska titta på konkurser. Det ser inte jättebra ut för Västra Götaland.

Har satsningarna på korttidspermitteringar och skattelättnader–

–varit rätt för näringslivet i väst?

Man ska ha stor respekt för alla de åtgärderna.

Jag vill berömma regeringen. De har laddat i väg många paket till stöd för företagen.

Några har skjutit lite utanför målet. Man hade inte tid att sitta och analysera.

Några har varit träffsäkra, framför allt korttidsarbete och permittering.

Det gick snabbt. Efter Tillväxtverkets besked kom pengarna på tre dagar.

Där har man agerat snabbt. Det är inte över än.

Många företag får nog likviditetsproblem framåt augusti månad.

Då hoppas jag att man kommer med nya paket.

Jag tror att det kanske måste till nya, branschinriktade paket.

När vi på EFN drog igång här för 2,5 år sen...

DN öppnade här och Göteborgs-Posten skalade upp sin näringslivsbevakning.

Du blev väldigt glad för alla satsningar.

Har mediebevakningen utfallit som du hade hoppats?

Vi är aldrig nöjda.

Västsverige och Göteborg är Sveriges andra stad och andra region.

Inom näringslivet är vi den främsta regionen.

Men det är fortfarande ett oerhört fokus på Stockholm.

Vi vill inte hamna i ett lillebrorkomplex. Stockholm är vår huvudstad.

Där finns riksdag, regering, Svenska Akademien och annat.

Men vi tycker att vi borde få mer intresse och fokus vad gäller näringslivsfrågor.

Vi förutsätter att media fortsätter granska Västsverige.

Vi har ju kvittens på att vi är dragloket i svensk ekonomi.

Då vore det konstigt om man inte följer det som sker här.

Om vi tar det som händer här under resten av året... Konferenser har ställts in.

Vad kan man annars se fram emot här i väst?

Man lär se fram emot att inviga ett antal byggprojekt som har påbörjats.

Det blir spännande. Vi har det högsta kranindexet nånsin i staden.

Sen får vi nog se en stark utveckling av life science- och medtechområdet.

Det är nog många investerare, riskkapitalbolag och även nationer–

–som är villiga att satsa mer på det området.

Här bygger vi ut hela GoCo-projektet.

Det ska sitta 7 000 personer i anslutning till AstraZeneca i Mölndal.

Sahlgrenska Life kommer nog att starta upp inom 2-3 år.

Där händer det mycket, och det lär bli en bra pendang till fordonsindustrin.

Sen har vi besluten som fattades nyligen.

Vi har förmodligen några av svensk historias största industriinvesteringar–

–i form av Preemraff och St1:s raffinaderi i Göteborg.

Man byter till förnyelsebara bränslen.

Investeringarna genererar arbetstillfällen och ger ekonomin en skjuts.

Med det säger vi tack från EFN i Göteborg. Det är kul att ni följt oss den här tiden.

På många fronter sticker näringslivet i Västsverige ut negativt när det gäller utvecklingen sedan coronapandemin bröt ut.

När det gäller korttidspermitteringar, varsel och konkurser är utvecklingen i Västsverige sämre än i många andra delar i Sverige.

Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, förklarar att detta till stor del beror på att den hårt drabbade fordonsindustrin är så stor i Västsverige.

Men det finns ändå hopp och det visar sig bland annat i positivare tongångar från Volvo Cars.

Trouvé ser dock behov av nya statliga stöd då han förväntar sig att många företag kommer att få problem med likviditeten framåt augusti.

Redaktör: Anders Frick

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.6%
NASDAQ-100 -2%
NASDAQ Composite -1.8%

Vinnare & förlorare

Avanza 12.7%
Addtech 4.1%
Intrum Justitia 3.6%
Bravida Holding -3.3%
Sinch -4.2%
Klövern -5.9%
Uppdaterad tis 16:18
Fördröjning 15 min