Så blir Geelys jättebygge

Detta är EFN i Göteborg. I dag blir det fokus på Kina, innovation och Göteborg.

Med oss har vi Gang Wei, tidigare vice vd för China Euro Vehicle Technology.

Numera ansvarar han för bygget av Geely Innovation Center i Göteborg. "Ni hao!"

För allmänheten är Geely Innovation Center mest känt–

–som ett bygge som fick ett snabbspår av politiker och myndigheter.

Vad vill du att centret ska bli känt för?

Det blir som ett hem för våra anställda.

Vi har över 2 000 anställda och olika juridiska avdelningar.

De stöttar China Euro Vehicle Technology, Sweden Holding AB och Lynk & Co-teamet.

Det är alltså vår bas. Sen välkomnar vi även våra samarbetspartners dit.

Det blir en innovationsplattform.

Jag vet att ni har stora planer. Om vi går tillbaka och tittar lite på processen...

Hur lyckades ni få ett byggtillstånd så där "Kina-snabbt"?

Jag skulle inte säga att det var "Kina-snabbt".

Men det är ett annat sätt att arbeta på för svenskarna här.

Alla personer som är inblandade i det projektet–

–inser att saker kan göras på andra sätt.

Det är nåt jag gillar. När öst möter väst, så brukar det hända nåt.

Vi ska ta en titt. Jag var nyligen och besökte bygget. Låt oss se hur det såg ut.

I Kina går det fort. Tempot är inte lägre när kineserna kommer till Göteborg.

Innovationscentret fick alla byggtillstånd i rekordfart. Byggandet går också snabbt.

Av de 3 500 kontorsplatserna som finns i centret–

–blir 500-600 co-working-platser genom United Spaces, som ägs av Castellum.

Flest platser får China Euro Vehicle Technology, CEVT, att ha.

2010 köpte Geely ägare Volvo Cars. I dag har CEFT 2 000 medarbetare i grannhuset.

Men Geely Innovation Center blir mer än en vanligt arbetsplats.

Det speciella här är att det inte är ett typiskt R&D-center för bilindustrin.

Det här är en mötesplats där du kan ha föreläsningar på en "court yard".

Du kan gifta dig, om du vill det, och ha 600 gäster.

En längre version av det här inslaget finns på efn.se.

Det här med att gifta sig lät intressant. Man kan alltså gifta sig där? Varför det?

Målet är att det inte bara ska vara kontor här. Man ska kunna vistas här på fritiden.

Göteborg är känt för sina arrangemang inom kultur, musik och mycket annat.

Det är ingen stor stad, men den är känd för sina olika arrangemang.

Vi har vår court yard och andra lediga utrymmen.

Därför ville vi utveckla det tillsammans med staden och allmänheten.

Jag har velat att det skulle vara möjligt att gifta sig där.

Vi har designat och utvecklat vår Lynk & Co i Göteborg.

Det är ett annat svenskt märke. Bilen ska börja säljas i Europa nästa år.

Jag tänkte att man kunde erbjuda Lynk & Co-bilar och en fin restaurang–

–där folk kan äta bröllopsmiddag. Och så kan de bo på hotellet, kanske i en svit.

Apropå hotellet, vilka är fördelarna med att ha allt på ett ställe?

Det finns två skäl. Dels behöver vi själva ett hotell.

Vi får många besökare från hela världen.

Våra kinesiska leverantörer kommer hit.

Vi måste kunna ta hand om dem i det avseendet.

Vi vill även tjäna pengar på hotellet genom att låta allmänheten boka rum där.

Då kan det vara affärsrelaterade besök och sånt. De kan komma och bo här.

Hur ser schemat ut? Vilka är de första hyresgästerna som flyttar in i januari?

Kontoret öppnar den 7 januari. Det blir vi själva som kommer att använda det.

På CEVT är det 1 000 personer–

–och på Geely Sweden Holdings AB och Geely Motor Support AB är det 3 000.

Och sen ska även managementgruppen flytta in.

Det är fyra företag. Sen ska vi ha två små matställen.

Det blir en kinesisk restaurang och ett västerländskt kafé, da Matteo.

Vi samarbetar också med Compass Group–

–som tar hand om service och annat som behövs.

Området kommer visst att få ett eget namn. Vad blir det?

Namnet kommer du att få veta om några dagar. Nej, om en månad, den 10 januari.

Då ska vi gå ut med namnet, så tyvärr kan jag inte avslöja det nu.

Planen är... Vi tycker att den platsen har unika egenskaper.

Vi förenar öst med väst.

Tar ni med ett Göteborgsskämt, kanske?

Tanken är att... Jag har förstått–

–att Göteborg har många smeknamn på sina byggnader, som Läppstiftet.

Det viktigaste för oss är att folk som bor här gillar det här stället–

–så det kommer nog inte att heta Geely Innovation Center i framtiden.

Tanken är att folk ska se restaurangen, arrangemangen och kulturen–

–och inte bara kontoren.

Vi tror att om folk tänker annorlunda och gör på nya sätt–

–så kan ett plus ett bli tre.

Jag vet att ni vill vara en plats där öst möter väst.

Samtidigt fokuserar Kina alltmer på sina nationella intressen.

–Kommer det att påverka er? –Det tror jag inte.

Geely är ett kinesiskt företag som har blivit globalt.

Sverige är "hemma" för oss. Vi samarbetar också med ett företag i London.

Vi har nyligen öppnat en FoU-avdelning i Frankfurt i Tyskland.

Vi har verksamhet i USA och många andra länder.

Vi är precis som andra företag som utvecklar sin verksamhet i Sverige.

Göteborgsposten intervjuade nyligen den kinesiske ambassadören.

Han sa att Kina skulle införa handelsrestriktioner mot Sverige–

–som ett svar på regeringens hantering av Gui Minhai.

–Påverkar det här dig på nåt sätt? –Jag ser inte...

Jag planerar inte för det som ännu inte har hänt.

Men det viktiga för Geely är att vi följer de regler som gäller här–

–på samma sätt som andra svenska företag gör.

Geelys vd Conghui An var här för en tid sen.

Han var väldigt kritisk mot företagsklimatet i Göteborg.

–Har klimatet förändrats sen dess? –Ja, det har förbättrats.

Vi är glada för stödet från Göteborgs stad och hela regionen.

Alla instanser har stöttat oss genom den här processen.

På vilket sätt hjälper de er?

Det är många lagar och regler som man måste följa.

Eftersom vi är nya här, så måste vi få information om hur vi ska göra.

De har väglett oss i stor utsträckning.

Vissa saker måste förbättras.

Till exempel skulle vi uppskatta om det blev lite enklare att få arbetstillstånd.

Vi vill ha fler internationella skolor i staden.

Många skickliga medarbetare kommer från utlandet.

De måste kunna ta hit familjen.

Om vi zoomar ut lite...

Vilken roll tror du att Geely kommer att ha i innovationssystemet i västra Sverige?

Geely har fem universitet i Kina med 50 000 elever.

Genom CEVT och andra innovationscenter har vi inlett en dialog med högskolorna här.

CEVT ingår redan i många innovationsprojekt.

Vi måste fortsätta med det–

–tillsammans med lokala forskningsinstanser och partners.

Om vi tar uppstartsbolag, alltså mindre företag...

Hur planerar ni att samarbeta med dem?

Vi har slutit avtal med United Spaces.

De kommer att hyra kontorsplatser på ett 4 000 kvadratmeter stort utrymme.

Där blir det uthyrning av kontorsplatser. Vi hoppas att vi, genom United Spaces–

–ska kunna locka en del uppstartsbolag till våra lokaler.

Många svenska företag funderar på att köpa upp små uppstartsbolag.

Det är en stor del av deras verksamhet. Funderar ni på några förvärv?

Det beror på möjligheterna. Vi är öppna för alla möjligheter och partnerskap.

Uppstartsbolagen på campuset behöver inte vara inriktade på biltillverkning.

Det kan vara helt andra sektorer.

Låt oss prata lite om dig. Du är svensk medborgare och har bott i Göteborg i 6 år.

Vilka kulturkrockar har du varit med om i arbetslivet och privatlivet?

Jag har inte upplevt några kulturkrockar. Jag trivs med mina svenska kolleger.

De är öppna för det annorlunda och antar utmaningar som gäller nya sätt att tänka.

Ni äter mat med kniv och gaffel och jag äter med pinnar.

Det är en stor utmaning. Folk ser möjligheter snarare än utmaningar.

Jag skulle vilja veta mer om din roll när Geely köpte Volvo Cars.

Jag ingick i förvärvsgruppen på Geely när vi utvärderade företaget.

Jag skötte en del av det arbetet åt Geely.

Varför köpte Geely Volvo Cars?

Det var vår ägare Li Shufu...

Jag träffade honom 2006 i London.

Då sa han att han såg framför sig de kommande 2-3 åren–

–att Ford och GM skulle få problem. Volvo var ett företag som han ville köpa.

Så allt har nog sin upprinnelse i ägarens vision.

Det viktiga för Geely är att vi gör det vi säger att vi ska göra.

Ni gör det ni säger att ni ska göra. Hur ser Geelys framtid ut i Göteborg?

–Geely och Geely Innovation Center. –Som jag sa är detta vår andra hemstad.

Många svenskar har ju sommarstuga.

Hur känns det att komma till sommarstugan? Det känns som hemma. Så känns det här.

Tack för att du kom hit i dag. – Med det säger vi tack från Göteborg.

Gå in på efn.se och prenumerera på det lokala nyhetsbrevet från västra Sverige.

Tack och "zaijian"!

Gang Wei, projektansvarig för Geely Innovation Centre i Göteborg, gästar studion för att berätta om centrets funktion och bakgrund.

Han berättar om sin ambition att få centret att bli en mötesplats för öst och väst, men också att bli mer än en arbetsplats.

Redaktör: Anders Frick

 

 

  • Svenskt lantbruk stärks i krisen4:47

    Svenskt lantbruk stärks i krisen

    Det svenska lantbruket är en av de branscher som stärks i coronakrisens spår. På Fors Säteri i Floda märktes en trend redan innan pandemin slog till.

  • Jämtland bäst på elavfall1:17

    Jämtland bäst på elavfall

    Danskt kloakvatten i Öresund. Modeskatt för att minska skadliga ämnen. Franska nya bilvågen. Sval skyddsmask från klädjätte.

  • Så fungerar WTO1:38

    Så fungerar WTO

    WTO skulle ha genomfört årets ministerkonferens 8-11 juni i Kazakstan, men coronakrisen sätter käppar i hjulet. Trots att organisationen firar 25 år i år måste mötet skjutas på framtiden. Men vad sysslar de med egentligen? EFN berättar mer.

  • Militärflyg hjälper flygplatsen i coronatider4:21

    Militärflyg hjälper flygplatsen i coronatider

    Det är tuffa tider för de svenska flygplatserna när antal flygningar minskat drastiskt. För att fortfarande hålla verksamheten igång har flygplatsen Fyrstad i Trollhättan fått hjälp av militären.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 0.4%
NASDAQ Composite 0.8%

Vinnare & förlorare

Pandox 8.1%
Nordea 5.1%
Hexpol 5.1%
Getinge -3.2%
Embracer -3.4%
Stillfront Group -4%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min