Är självkörande bilar en bubbla?

Roger Bootle, här är din nya bok:

"The AI Economy: Work, Wealth and Welfare in the Robot Age".

Varför har du skrivit den här boken? Varför ännu en bok om AI av en ekonom?

Jag ville komma ifrån brexit.

Längre än så här kunde jag inte komma.

Det är ett väldigt viktigt ämne. Jag funderade över–

–om vi står inför en fullständig transformering–

–och började därför läsa om det. Det finns mycket litteratur om det.

Det mesta skrivet av AI-specialister och tekniker.

De kan den sidan av ämnet, men håller sig inte till det–

–utan ger sig även på ekonomi och samhällsfrågor och pratar då strunt.

De är inte ekonomer. Det behövs en ekonom, kanske flera–

–som kan ta sig an frågan ur ett ekonomiskt perspektiv.

Du förutspådde framgångsrikt IT-bubblan.

I den här boken förutspår du en annan bubbla – självkörande bilar.

Det är en fascinerande fråga som handlar om balans.

Det finns redan självkörande bilar.

Det finns all möjlig AI i körandet. Det kommer att öka.

Det kommer att finnas allt fler självkörande fordon–

–såsom tåg och spårvagnar. De har funnits i åratal i städerna och på flygplatserna.

Det kan bli mer av det. Många av oss har tillgång–

–till automatiska parkeringssystem.

Det är till stor hjälp.

Det här är nånting helt annat.

Efter vad de som är överentusiastiska säger om förarlösa bilar–

–så ska man kunna sätta sig stupfull i en bil–

–säga vart man vill åka, somna eller dricka mer–

–medan bilen kör en genom Stockholm, London eller Istanbul i alla väder.

När man vaknar är man framme utan att ha gjort nånting under tiden.

Problemet har att göra med den mänskliga hjärnans förmåga.

Människan har en utomordentlig förmåga–

–att behandla information från flera olika källor på ett flexibelt sätt.

Att köra bil i trafikerade storstäder handlar om–

–att vara medveten om det oväntade.

Det finns ännu inga bevis på att förarlösa bilar klarar det.

Testerna är roliga. Det har så klart varit många tester.

–Det brukar göras i Phoenix i Arizona. –I öknen.

Trevligt ställe, Phoenix. Det är en enorm stad–

–med öppna vägar, ett underbart klimat, ingen dimma, is, snö eller regn–

–inga barn som springer ut framför bilen, inga trafikstockningar som i London.

Om man hade många förarlösa bilar i London skulle hela stan stanna upp.

Bilarna skulle inte kunna komma iväg på grund av alla risker.

De skulle behöva stänga av och stanna.

Det är ett bra exempel på att det praktiska genomförandet–

–inte överensstämmer med AI-entusiasternas drömmar.

–Kommer det aldrig att ske? –Jag tror inte det.

Det är alltså inte genomförbart för att de som utvecklar självkörande bilar–

–inte tänker på omgivningen och hur komplex en stad som London är.

De tänker på det och hoppas att utvecklingen framåt–

–får systemet att klara av det.

Men säkerhetsaspekten är väldigt viktig.

Entusiasterna säger att AI-drivna bilar kommer att förorsaka en del dödsolyckor–

–vilket måste accepteras. De kommer också att rädda liv–

–eftersom många trafikolyckor beror på den mänskliga faktorn.

Jag tror inte att det accepteras.

Det berör frågor om ansvar, kompetens, legalitet.

När en förarlös bil kör på och dödar nån–

–kommer konsekvenserna att bli förödande.

Jag tror inte att vi är redo för det.

Det är alltså en bubbla. Men varför tror folk på det?

Är det drömmen om självständighet–

–och om att kunna kolla mobilen när bilen kör som lockar?

Om det skulle förverkligas skulle vinsten vara enorm–

–ur ekonomiskt perspektiv och även ur ett samhällsperspektiv.

Många skulle förlora jobbet, vilket är negativt–

–särskilt för taxi- och lastbilschaufförer och så vidare.

Men för ekonomin i stort innebär det en stor arbetskraftsbesparing–

–vilket skulle ge produktionen ett lyft. Sen uppstår frågan om markanvändande.

Om man kan kalla på de förarlösa bilarna från nån inhägnad nånstans–

–behöver man då parkeringsplatser som står tomma och tar upp plats i städerna?

Där ser entusiasterna en stor fördel.

Sen måste man också titta på de sociala aspekterna.

Som föräldrar vet vi att det förväntas av oss–

–att vi ska köra våra barn till festen, danslektioner och fotbollsmatcher.

Föräldrar forslar hela tiden sina barn fram och tillbaka.

Tänk att slippa det. Istället gör den förarlösa bilen det.

Tänk på alla som inte kan köra. Gamla människor–

–eller de som aldrig har kunnat köra. Vinsten skulle vara stor, ingen tvekan.

Fördelarna skulle vara enorma om det var möjligt.

Men det blir inte möjligt bara för att testerna i Phoenix blir lyckosamma.

Möjligt blir det om bilarna blir säkra och tillförlitliga till rimligt pris.

Om resultatet blir att vi får förarlösa bilar–

–men det kommer att kosta en miljon pund styck–

–då är det inte genomförbart.

Du jämför med Concorde.

Det var möjligt, men inte ekonomiskt genomförbart.

Just det. Många av de här tekniska projekten–

–är experterna besatta av att de är tekniskt genomförbara.

De tänker inte på huruvida det är ekonomiskt genomförbart.

The AI Economy – Work, Wealth and Welfare in the Robot Age, är toppekonomen Roger Bootles andra bok om AI och tacklar bland annat frågan om omställningen till självkörande bilar.

Han förutser en bubbla med självkörande bilar, där bilarna fungerar väl i testerna i rätt miljöer men kommer att bli svåra att implementera i vissa städer.

”Bilkörande, i alla fall i fullpackade stadskärnor, handlar i stor utsträckning om att reagera på det oförutsedda och det finns inga bevis på att de kan hantera det än”, säger han till EFN och lägger till.

”Jag tror att det här är ett praktexempel på hur de praktiska möjligheterna ligger efter drömmarna som AI-entusiasterna har.”

Roger Bootle uppger att självkörande bilar innebär en stor möjlighet för ekonomin i stort men att omställningen har flera aspekter som måste övervägas.

”Kostnaden är enorm från både ett ekonomiskt och socialt perspektiv”, säger han.

Redaktör: Katrine Marçal

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.4%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

Pandox 4.2%
Evolution Gaming Group 4.1%
Hexpol 3.9%
Paradox Interactive -1.3%
Essity -1.4%
Embracer -1.9%
Uppdaterad tis 12:12
Fördröjning 15 min