Rekordintresse men många tågknutar kvar att lösa

Att vi rest så billigt så länge är galet på många sätt.

Vi förstör planeten med CO2-utsläpp och så där.

Klimatet kom på tapeten väldigt mycket–

–med bränder över hela världen.

Folk kände väl: "Vad kan jag göra?"

Att sluta flyga är då en förhållandevis enkel insats.

Då blir tåget ett attraktivt alternativ.

Man kan fortfarande åka ut i Europa ganska smidigt–

–och upptäcka andra platser och ha semester.

Många företag vill sluta flyga på sina konferenser.

De vill ta tåget i stället.

Nu renoverar vi järnvägssystemet med mycket underhåll.

Vi bygger ny järnväg, för fler och fler vill åka tåg–

–och fler företag vill skicka mer gods med tåg.

Efterfrågan är stark.

Detta är en satsning på nattåg i Europa–

–som lär fortsätta flera år framöver.

Vi pushar marknaden i den riktningen–

–så att vi kan göra fler nattågsavgångar.

Kommer man bara ner till Hamburg–

–så kan vi sen hitta många lösningar ut i Europa.

Men då krävs det att vi har kapacitet till fler vagnar–

–och att vi har aktörer som är beredda att köra.

Om man tittar på CO2-ekvivalenter–

–per personkilometer–

–är tåg inom Sverige väldigt hållbart–

–ungefär 10 gram koldioxidekvivalenter.

Flyget är uppåt 190 gram.

Tåg inom Europa är lite beroende på vilka länder–

–man åker igenom, om det är diesel eller ellok–

–som drivs av kolkraft.

Det är ungefär 40 gram CO2-ekvivalenter i snitt.

Då är tåget ändå bättre än flyget.

Att det blir enklare att boka tågbiljetter–

–så att man slipper googla i flera dagar efter biljetter.

Priserna skulle behöva bli rimligare.

Det är orimligt billigt att flyga fortfarande–

–med tanke på de klimateffekter det har.

Det konkurrerar inte på lika villkor–

–när flygbränslet inte beskattas.

En av punkterna i regeringsförklaringen är–

–att ha ett nationellt biljettsystem.

Man ska inte behöva köpa från olika aktörer.

Det ska finnas en samlad portal för detta.

Fler aktörer ska kunna erbjuda bättre tåglösningar–

–så att det blir mer kapacitet i järnvägssystemet.

Men det har varit väldigt billigt att flyga.

Vi har infört flygskatt. Flyget ska betala sina utsläpp.

Det gör de inte i dag. Vi möjliggör–

–för folk att kunna välja tåget.

Både svenska och utländska tågföretag–

–ökar investeringarna för att möta intresset.

Nyligen var ÖBB, det österrikiska tågbolaget–

–beredda att börja utveckla transporter till Sverige–

–för att man såg det stora svenska intresset.

Det är det vi kommer att se framöver.

Det tar lite tid innan vi motsvarar alla förväntningar.

Men vi lägger tid, resurser och kraft på–

–att utveckla tågresandet i Sverige.

Intresset för att resa med tåg i stället för flyg har ökat explosionsartat de senaste åren. Under 2018 ökade antalet sålda interrailkort med 60 procent i Sverige. Under årets fyra första månader har försäljningen rusat med 90 procent jämfört med 2018. Men det finns många problem att lösa för att göra tågresandet smidigare.

Facebookgruppen Tågsemester har tydligt märkt av att folk väljer tåg framför flyg, gruppen har i dag 90 000 medlemmar. Grundaren Andreas Sidkvist lyfter fram en allt större miljömedvetenhet som den största anledningen.

Medlemmarna i gruppen vill se förändringar som förenklar tågresandet. Det är fortfarande väldigt svårt att boka biljetter om det är längre resor med byten. De vill också ha lägre priser som kan konkurrera med lågprisflyget.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) håller med om att det krävs förändring. ”Vi ska göra ett nationellt biljettsystem, det ska finnas en samlad portal”, säger han. Med hjälp av flygskatten hoppas han minska de ekonomiska trösklarna.

  • Här öppnar Sveriges sista flygplats7:58

    Här öppnar Sveriges sista flygplats

    Den 22 december landar det första planet på Scandinavian Mountains Airport, den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Projektet uppskattas kosta 700 miljoner kronor och förhoppningen är att locka fler internationella besökare till skidorterna.

  • Roliga experiment ska locka unga till kemiindustrin1:47

    Roliga experiment ska locka unga till kemiindustrin

    Kemins Dag är en satsning som med hjälp av roliga och pedagogiska experiment ska öka elevers intresse för kemi. Att locka fler unga personer till kemiindustrin är viktigt för branschen och för den framtida svenska konkurrenskraften. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 -0.9%
NASDAQ Composite -0.9%

Vinnare & förlorare

Getinge 16.1%
Holmen 7.9%
SCA 5.2%
Avanza -2.9%
Wihlborgs -3%
Vitrolife -3.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min