”Projektet är mycket olönsamt”

Utredare om höghastighetståg i Sverige

Du har skrivit en rapport om samhällsekonomin–

–kring höghastighetstågen. Vilken blev slutsatsen?

Projektet är olönsamt.

Därför bör det inte genomföras.

Skälet är att vi är för få i Sverige–

–och projektet kostar mycket.

För att det ska bli lönsamt krävs fler resande.

Vi är helt enkelt för få i Sverige.

Trots att det är olönsamt–

–anser Trafikverket att det bör byggas.

Trafikverket har kanske ingen åsikt–

–det är väl regeringen som vill genomföra projektet.

Mycket prestige har satsats och projektet är "kul".

Mycket forskning finns kring incitamenten.

Det är roligare att bygga nytt–

–än att renovera befintliga banor–

–och lägga pengar på drift och underhåll.

Ligger andra faktorer än samhällsekonomi bakom?

Det kan jag inte svara på.

Sambandet mellan lönsamheten i ett projekt–

–och genomförandet, är tyvärr svagt.

Andra skäl avgör vad som genomförs.

Argumentet för tågen är att, trots olönsamheten–

–är alternativen vägar och flyg, miljöskadliga.

Där har de väl en poäng?

Jo, men det finns andra alternativ.

Forskningen visar att det lönar sig–

–att bygga ut regional trafik för jobbpendling.

Höghastighetsjärnvägen premierar främst ändtrafiken–

–från Malmö och Göteborg till Stockholm.

Det blir få pendelresor.

Det gör mindre nytta. Få personer, ett hundratal–

–ska transporteras per dag.

Nyttan blir liten i relation till kostnaden.

Problemet är att det är så dyrt–

–i relation till den lilla nyttan.

Du anser att alla alternativ inte utretts.

Antingen höghastighetståg eller inget.

I beslutsprocessen finns en tendens–

–att alternativ väljs bort tidigt–

–istället för att utredas. Ett alternativ eller inget.

Andra alternativ borde ha utretts.

320 kilometer i timmen har utretts–

–andra alternativ finns inte med.

Tendensen är nog att det blir så.

Går det att räkna på samhällsnyttan–

–i den här typen av projekt?

Det är svårt att titta på ett enskilt projekt–

–och avgöra den samhällsekonomiska nyttan.

Man ska istället jämföra–

–den samhällsekonomiska nyttan mellan olika projekt.

Men här finns bara ett alternativ.

Tror du att projektet "baxas" igenom?

Nej, det tror jag inte.

De säger att det ska byggas när pengarna finns.

Sveriges budget är ansträngd–

–så jag tror att det inte byggs.

Sverige står inför det största infrastrukturbeslutet på 150 år, en ny stambana med höghastighetståg som ska binda ihop de största städerna. Men projektet är kritiserat och det är framför allt den samhällsekonomiska kalkylen som ifrågasätts.

Nationalekonomen Åsa Hansson hävdar i en färsk rapport att de beräkningar som ligger till grund för beslutet är högst tveksamma. Framför allt efterlyser hon i samtalet med EFN fler alternativ för de styrande att ta ställning till.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.3%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

Paradox Interactive 14.7%
Dometic Group 6.5%
Latour 5.4%
Attendo -1.2%
THQ Nordic -1.9%
Swedish Orphan Biovi… -2.3%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min