Prisgolvet för bensin nära

Priset på råolja ligger på rekordlåga nivåer–

–som en effekt av svag efterfrågan.

Med det har även bensin och diesel rasat de senaste veckorna.

Hejsan, Johan G Andersson–

–vd på branschorganisationen Svenska Petroleum–

–och Biodrivmedel Institutet.

Vad är det som styr priset på bensin och diesel?

Råoljepriset är en viktig faktor i prissättningen.

Det andra är efterfrågan och tillgången på produkter.

Andra faktorer är att produkterna huvudsakligen handlas i dollar.

Då blir den svenska kronkursen mot dollarn ytterligare en viktig faktor.

–Och skatten...? –På den svenska marknaden utgörs...

...ungefär 2/3 av pumppriset av skatter, avgifter och moms.

För en liter blyfri 95-bensin i pumpen som i dag kostar 12,63 kronor–

–så är ungefär 10 kronor skatter, avgifter och moms.

Just det. Hur påverkas priset av den globala ekonomin?

Den globala ekonomin påverkar framför allt efterfrågan på oljeprodukter.

Det syntes redan under 2019 när det kom signaler om en kommande lågkonjunktur.

Kinas ekonomi började hacka lite grand och tappa i efterfrågan.

Det påverkade självklart oljepriset även under 2019.

Kina tar ungefär en femtedel av världens oljeprodukter för närvarande.

Allt som händer där påverkar den globala ekonomin väldigt mycket.

Så vid större kriser, och vi är väl inne i en sån nu–

–om man jämför med finanskrisen, hur såg det ut då?

För det första måste man kvalificera större kriser...

Den kris vi har nu har vi inte haft tidigare–

–varken i omfattning eller i vilka sektorer den drabbar.

Men under finanskrisen skedde ungefär samma sak.

Efterfrågan sjönk på de produkter som vår industri tillverkar och levererar.

Det sätter ett tryck på priset nedåt–

–som slår igenom i hela värdekedjan–

–även ut till konsument och de som köper produkterna.

Du brukar säga att betydelsen av priset på råoljan minskar med tiden.

Förklara hur du tänker.

Vi som industri har ju, precis som alla andra i samhället–

–insett att det här inte är ett hållbart sätt att producera drivmedel på.

Vi måste ställa om till klimatneutrala alternativ.

Biodrivmedel är en sån produkt som vi jobbar med i Sverige.

Redan i dag är 20 % av de drivmedel som ni tankar på drivmedelsstationer–

–gjorda på biokomponenter.

I vanlig bensin diesel finns det över 20 % biodrivmedel.

Det är en sak man ska ta i beaktan inför framtiden.

Det här är kanske en omöjlig fråga–

–om vi tittar framåt till sommaren och semestern–

–vad kan man tänka kring bensin- och dieselpriset då?

Som sagt var är det faktorer som råoljepriset–

–och tillgång och efterfrågan som är väldigt viktiga faktorer.

Det här kommer att hänga ihop med hur långvarig och djup–

–krisen vi befinner oss i kommer att bli.

Men det är en global efterfrågeminskning på runt 30 %.

Den gör att det kommer att finnas produkter på lager.

Det håller ett tryck nedåt på priset.

Om jag ska göra en kvalificerad gissning–

–så kommer det att ta tid innan priserna når tidigare nivåer.

Människors beteende kan faktiskt förändras av en sån här kris.

Då kan det permanent förändra efterfrågan på drivmedelsprodukter–

–som självklart har en påverkan på priset.

Så lägre bensin- och dieselpriser till sommaren...?

Vi pratade lite om det tidigare Ungefär 2/3 eller runt 10 kronor–

–är skatter, avgifter och moms. Det utgör nån form av golv–

–för hur lågt priset kan sjunka. I dag ligger riktpriserna på 12,60.

De kronorna och örena emellan ska bekosta en hel infrastruktur–

–som ska raffinera och leverera en produkt ut till konsument.

Vi börjar närma oss golvet. Det finns inte så mycket luft kvar i dagens prissättning.

Okej. Stort tack för att du var med oss, Johan G Andersson.

Räkna inte med så mycket lägre priser på bensin och diesel. Det är beskedet från Johan G Andersson, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.

Priset på råolja handlas på rekordlåga nivåer i spåret av coronakrisen och ett priskrig på oljemarknaden.

”En kvalificerad gissning är att det kommer att ta tid innan priserna kommer upp till nivåer som vi har sett tidigare”, säger Johan G Andersson, vd på SPBI.

Men även om krisen skulle bli långvarig och kanske fördjupas ska vi inte förvänta oss så mycket lägre priser vid de svenska bensinpumparna. Detta eftersom runt 10 kronor av priset utgörs av skatter, avgifter och moms.

Men det kan ändå bli en bestående prispåverkan menar Johan G Andersson

”Det kan också vara så att människors beteende förändras av en sådan här kris och då kan det permanent förändra efterfrågan på drivmedelsprodukter, vilket självklart har en påverkan på priset”

Redaktör: Petra Bergman.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.2%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Intrum Justitia 14.3%
Loomis 11.5%
Kungsleden 5.9%
Stillfront Group -1.9%
SCA -2.5%
Arjo -3.1%
Uppdaterad tis 15:27
Fördröjning 15 min