Nytt grepp har vässat Morakniv

att Mellanöstern var intressant.

och se om det fanns möjligheter.

Företaget ökade omsättningen i området.

till två miljoner under första året–

–och sen till fem miljoner andra året.

att företagets omsättning har ökat.

Affärskulturen är också helt annorlunda.

Vad bidar du med?

Kalendern och språket är inte detsamma.

till arabiska–

skulle förstå våra produkter.

Marknadsföringssättet skiljer sig också.

betyder ingenting i Mellanöstern.

att det fanns en potential–

hur den skulle användas.

efter att vi hade börjat med satsningen–

–att exportera till olika regioner.

Det var egentligen en slump.

kunde vara en bra säljare i Mellanöstern.

Vilket värde kan han tillföra er?

För det första har han ökat försäljningen.

Men att det är otroligt viktigt–

till andra länder hur man ska göra.

Man måste förstå den lokala kulturen.

Hur pratar man med varandra?

Vilka produkter vill man ha?

"Den här färgen passar inte i mitt land."

som de tycker om i mitt land."

Vi får in världen i vår verksamhet.

och tro att vi förstår allting.

att så många tittar på knivar?

Vi gör ett brett spektrum av knivar.

som är ute i naturen.

som slöjdar och täljer.

Det är till matlagning.

Och till hantverk.

som är "outdoor"–

–och som använder kniv på sin fritid.

Det finns många olika modeller.

att folk gillar knivar.

Man kan nästan förälska sig i en kniv.

Som varumärket Harley Davidsson.

De pratar om oss och älskar oss.

som har tatuerat en morakniv.

ett staket runt vår Facebooksida.

vänner att du har varit inne hos oss.

på Facebook för att följa oss.

som la ut en film på Youtube.

den bästa produkt han nånsin sett.

som heter "It almost killed me".

som tittade på filmen.

av order från vår distributör i USA–

som aldrig hade sålts i USA.

än 10 000 stycken per år bara till USA.

–Nej, vi har aldrig haft kontakt.

Det är fantastiskt. Det är så det funkar.

som vi började med för 125 år sen.

mot slaktindustrin.

Det är till stora slakterier, mest i USA.

sen långt tillbaka.

på kvalitet och flexibilitet på den här kniven.

för att det ska gå att skära kött osv.

Det är otroligt viktigt att inte bladet bryts.

Knivtillverkaren Morakniv har på fem år vuxit med 60 procent. Framgången tillskrivs bland annat närvaron i sociala medier.

”Vi har lättast att nå människor som använder knivar i naturen. De älskar knivar! Man märker att man kan förälska sig i en kniv”, säger marknadschefen Debby Döss.

Företaget har etablerat sig på marknader i 65 länder världen över. En lyckad expansion till utländska marknader kräver kunskap om kultur och seder. Bashar Mustafa började som språkpraktikant på Morakniv, men är nu försäljningschef för marknaden i Mellanöstern.

”Affärskulturen är helt annorlunda i Mellanöstern. Kalendern är inte samma, språket är inte samma och marknadsföringssättet är inte samma”, säger han.

Moraknivs vd Henk Noback håller med och menar att Mustafas arbete har gjort stor skillnad.

”Det är viktigt att få in världen i vår verksamhet, så att vi inte sitter här i Mora aoch tror att vi förstår allting”, säger han.

Varje år tillverkas fyra miljoner knivar i fabriken i Mora. Populärast är hantverkskniven med plasthandtag som säljs i 500 000 exemplar om året.

Redaktör: Cecilia Adolfsson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.1%
NASDAQ-100 -1%
NASDAQ Composite -0.8%

Vinnare & förlorare

Sectra 2.5%
Millicom 2.3%
Tele2 1.9%
Hexagon -2%
SCA -2.1%
Dometic Group -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Solen skiner för Ikea1:17

    Solen skiner för Ikea

    Norskt nej till vindkraft. Nya klimatskatter från regeringen. Fåtal företag står för störst utsläpp. Unilever helt förnybara.

  • Svenska Spel växer med spelregleringen1:59

    Svenska Spel växer med spelregleringen

    Den nya svenska spelregleringen fick omfattande konsekvenser för Svenska Spel. Verksamheten delades upp i tre delar, vilket resulterade i ökat antal anställda.

  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.