Nya stambanor – ja eller nej?

Nya stambanor för höghastighetståg?

Ny järnväg i hela Sverige.

Ja.

Inte till det pris man diskuterar.

Det ligger i planerna.

En väldigt stor grön skylt.

Hur ska det finansieras? Det finns lite olika bud.

C skulle vilja lägga ut det i en privat fond.

M är tveksamma till kostnaderna. Vad är er lösning?

Man måste vara flexibel med finansieringen.

Trafikverkets förslag med utbyggnad under lång tid–

–med anslagsfinansiering, är inte framkomligt.

Vi ser gärna lånefinansiering och en sammanhållen process–

–som kan få fram banorna så att vi får en bra tågtrafik.

Vi ser ett behov av att förbättra vår infrastrukturskuld.

Vi behöver få fram mer pengar i närtid–

–och hitta nya sätt att få det på plats.

Vissa objekt skulle kunna passa bra i ett separat bolag.

Så man inte konkurrerar ut andra viktiga investeringar.

Vi har en finansiering för nästa planperiod:

Det är den vanliga finansieringen via anslag.

C vill lyfta ut det i mer privat form, som Öresundsbron–

–men det är inte er modell?

Man ska diskutera olika finansieringsformer–

–men i slutändan landar allt i statsbudgeten.

Det finns inga fria luncher här.

Jag gillar snabba tåg, bra räls och bra järnväg.

Men prislappen som sitter nu är inte försvarbar.

Sverigeförhandlingens utredning om höghastighetståg i Sverige är nu överlämnad till regeringen. Utredarna vill att det nya stambanenätet ska var utbyggt till 2035. Man vill se lånefinansiering, delvis via gröna obligationer.

Niklas Ekdal har diskuterat byggnationen av nya stambanor med flera av riksdagspartiernas ekonomisk-politiska talespersoner.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.4%
NASDAQ-100 0.3%
NASDAQ Composite 0.6%

Vinnare & förlorare

Hansa Medical 5.2%
Vitrolife 3.4%
Evolution Gaming Group 3.1%
Tele2 -1%
SEB -1.1%
Avanza -7.1%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Hård kritik mot exitskatt2:11

    Hård kritik mot exitskatt

    Företrädare för näringslivet i Stockholm menar att Skatteverkets förslag om utflyttningsskatt skadar företagsklimatet.

  • Dags för Davos1:05

    Dags för Davos

    23 januari inleds den 48:e upplagan av World Economic Forum i Davos. 3 000 av världens makthavare möts.

  • Skattereform drabbar Ericsson1:01

    Skattereform drabbar Ericsson

    Den amerikanska skattereformen kommer att kosta telekombolaget Ericsson runt en miljard kronor. Sammanlagt gör bolaget nedskrivningar på 14,2 miljarder kronor.