Nya järnvägen en överlevnadsfråga för Tranås

Kunde man låna till Södra stambanan och Öresundsbron...

Ingen ifrågasätter det idag.

Nordsmåländska Tranås kommer som minsta kommun–

–att bli stationsort längs den nya höghastighetsbanan–

–som regeringen vill bygga mellan de svenska storstäderna.

Men hur ska banan finansieras och när kan den stå klar?

I Tranås ser man det som en överlevnadsfråga–

–att projektet genomförs.

Järnvägen betyder enormt mycket–

–för näringslivet i Tranås och hela regionen.

Det gäller producerande bolag, tjänsteföretag och handeln.

Bygget av den nuvarande Södra stambanan–

–lade grunden för det moderna Tranås.

Möbelstaden och pälsstaden.

1874 invigdes Tranås station.

I Tranås centrum bodde det 43 personer på den tiden.

Sen kom ett järnvägsbesked tack vare att andra kommuner–

–tackade nej till järnvägen, och då fick vi den.

Sen har det varit en konstant befolkningsutveckling.

Så den vi har idag betyder enormt mycket.

Det är pulsen i kommunen.

I utbyte mot att bli stationsort längs den nya banan–

–har Tranås kommun förbundit sig–

–att bygga upp till 2000 nya bostäder–

–och medfinansiera projektet med 200 miljoner kronor.

Det är stora åtaganden.

Kan inte det tränga undan annat som behöver göras?

För att ge symbolik till värdet av de medlen–

–så är 200 miljoner halva årsbudgeten för Socialtjänsten.

Ur det perspektivet är det inte så mycket pengar.

När det gäller bostäder så säger vi mellan 500 och 2000–

–beroende på var stationsläget hamnar.

Mycket nytta, fler bostäder. Mindre nytta, färre bostäder.

Det förutsätter också...

Grundförutsättningen är att Stockholm till Malmö–

–tar 2,5 timmar, och Stockholm till Göteborg 2 timmar.

Nu har man ändrat 320 kilometer i timmen till 250.

Då tappar man en resenärsgrupp som heter flygresenärer.

Forskningen säger det i alla fall.

Det avtal som vi har tecknat med Sverigeförhandlingen–

–gäller inte längre.

Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth är det dags–

–att återuppta förhandlingarna om höghastighetstågen.

Det är en satsning som ingår i den fyrpartiuppgörelse–

–som ligger till grund för regeringen.

Men frågan är kontroversiell och forskare har sagt–

–att banan inte är samhällsekonomiskt försvarbar.

I Tranås kan man bara hoppas.

Nu när Tranås har pekats ut som en stationsort–

–väcks intresset för Tranås avseende etableringsfrågor.

Det befintliga näringslivet här kan utvecklas ännu mer.

Sen kommer nya aktörer som tycker att det är intressant.

Med det följer människorna.

Inget parti tycker att det är en dålig företeelse.

Den är bra. Vi måste hitta mer spår.

Man vill att spårtrafiken ska öka–

–för att få bort fossila bränslen.

Men det handlar om pengar.

Om vi i Sverige har råd att spela bort 59 miljarder–

–för det är vad vi spelar bort för–

–har vi råd att bygga en järnväg för 230-300 miljarder.

Vi har ingen exakt siffra.

Det kan inte vara en kostnadsfråga.

Det är en investering som ska finnas i hundratals år.

Som minsta kommun ska Tranås få en station längs den nya järnvägen för höghastighetståg. Beslutet är viktigt för regionens näringsliv.

”Redan nu när Tranås är utpekad som stationsort har vi märkt att regionen har blivit attraktivare i etableringsfrågorna”, säger Palle Davidsson, ordförande i näringslivsföreningen.

Tranås kommun har förbundit sig att hjälpa till med finansieringen av banan och dessutom att bygga ett stort antal bostäder.

”Kan vi spela bort 59 miljarder kan vi bygga en järnväg för 200-300 miljarder. Det kan inte vara en kostnadsfråga, för det är en investering som ska finnas i hundratals år”, säger kommunstyrelsens ordförande Anders Wilander (M).

Reporter: Jonas Harrysson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 3.4%
Elekta 2.8%
Loomis 2.5%
ICA Gruppen -1.4%
Bonava -1.5%
Sandvik -1.5%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min
  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.

  • Reinhart: För mycket självgodhet runt skuldsättning17:59

    Reinhart: För mycket självgodhet runt skuldsättning

    Harvardprofessorn Carmen Reinhart har studerat ekonomiska nedgångar och kriser under många år. När det nu skakar till ekonomiskt i tillväxtmarknader känner hon igen mönstret där låga räntor bidrar till att skuldbördan ökar.