Ny Hövding redo för internationell expansion

Vi har legat och fokuserat ganska hårt på Sverige och Danmark de första åren.

Det var vettigt, för det har gett oss insikt och förståelse som ingen tidigare haft.

Vi har ingen att lära av vad gäller försäljning av en airbag till cyklister.

Det har lärt oss hur vi gör det bäst. Nu har vi känt att vi har hittat receptet.

De som bor i Stockholm eller Malmö har nog erfarit att vi har hittat receptet.

Vi finns tydligt på marknaden. Nu ska det översättas till tyska eller engelska.

Det är två aspekter på det. Den ena är för företaget.

Det är viktigt för oss att kunna expandera och växa.

Vi byter ut viktiga komponenter i produkten, som airbagsystemet, som är nytt.

Men det viktigaste är hur vi förändrar upplevelsen för cyklisten.

Det är saker som en mjukare och mer användarvänlig Hövding.

Den ska inte längre behöva köpas i small, medium eller large–

–utan den köps i en justerbar storlek som kan anpassas efter dina behov.

Det är också funktioner som att du nu kan koppla upp din hövding. Det gick inte förr.

Du får information kring din cykling och hur du kan förbättra den.

Du kan få säkerhetsaspekter som "In case of emergency".

Om du råkar ut för en olycka ringer den upp dina kontakter.

Vår strategi kring tillväxt kommunicerade vi hösten 2018–

–när vi gjorde en emission om 70 miljoner kronor.

Strategin var att vi under det närmaste året skulle satsa för att vinna långsiktigt.

Vi bad marknaden om de här finanserna för att utveckla produkten–

–och för att säkra framtiden produktmässigt–

–och för att bygga marknader och den kommersiella delen.

Det har vi gjort under hösten 2018 och våren 2019.

Det har kostat de pengar som vi har planerat att det ska kosta.

Vi räknar med att de investeringarna, som ofta är engångsinvesteringar–

–ska möjliggöra den målsättning vi har–

–vilket nästa år är att gå break-even och få en omsättning på nära en kvarts miljard.

Vi har lärt Hövdingen hur kroppen beter sig i olika situationer.

Vi har haft över 2 500 olyckor med stuntmän och stuntkvinnor.

De har blivit påkörda, vält och kört in i saker.

Då har vi förstått hur rörelsen i kroppen ser ut där.

Sen har vi kört vanlig cykling för att lära oss hur kroppen beter sig då.

När du aktiverar din hövding, om jag gör det här då...

Så. Då går sensorerna i gång. 200 gånger per sekund läser de av rörelsemönstret.

Om de känner igen att cyklisten är på väg in i en olycka, så kommer den.

Det som blir det viktiga både för oss och många andra framöver–

–är att hitta alternativa modeller för hur du kan utnyttja en produkt, även Hövding.

Den har ett premiumpris i dag. Och även om många tycker att den är värd det priset–

–så kan det vara en tröskel för vissa grupper.

Då gäller det för oss att hitta sätt att få även de cyklisterna skyddade–

–kanske med andra betal- eller användarmodeller än dem vi har i dag.

Cykelhjälmsföretaget Hövding lanserar sin tredje version av sin krockkudde för cyklister.

Samtidigt meddelar Malmöbolaget att de ökar takten i sin internationella expansion.

Fredrik Carling, vd för Hövding, berättar att de erfarenheter bolaget dragit från Sverige och Danmark nu ska användas ibland annat Tyskland.

Med den nya Hövding 3 ska det bland annat bli möjlighet att producera större volymer.

Hövding är noterat på First North och har haft en stark utveckling i år.

Första halvåret i år ökade intäkterna med 43 procent till 48 miljoner kronor. Men även förlusterna stiger, och under årets första sex månader förlorade bolaget 30 miljoner kronor.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 1.1%
NASDAQ Composite 1%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4%
Electrolux 3.5%
Bure 3.4%
Paradox Interactive -0.6%
Fagerhult -0.7%
Swedish Orphan Biovi… -0.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min