Ny hamn i Nynäshamn ska avlasta Frihamnen

Det blir mycket större kapacitet. Den blir fem gånger så stor inledningsvis.

Sen kan den kapaciteten byggas ut.

Man brukar prata om nåt som heter TEU, som är 20-fotcontainers.

Man beräknar att Norvik kan ta emot 500 000 stycken containrar.

Det är en internationellt ansenlig summa.

Det kan jämföras med Gävle, som i dag har en kapacitet på 300 000.

Det är nu Östersjöns största hamn.

Det är ungefär 4 miljarder kronor.

Investeringen sker under lång tid.

Det har framför allt handlat om investeringarna i Norvik.

Investeringarna för avetableringarna i Frihamnen räknas inte in där.

På kort sikt innebär det en miljövinst för Mälardalen och Stockholmsregionen–

–och det innebär lite arbetstillfällen för oss.

Samtidigt ökar det intresset för att etablera sig i Nynäshamn.

Vi ser en stor ökad efterfrågan på både bostäder och industrimark.

I det längre perspektivet leder det till att vi kommer att växa.

Vi får fler arbetstillfällen och boende i Nynäshamn–

–som är länets enda kommun där du ser fri horisont från stadskärnan.

Vi tror att vi efter åtminstone fyra-fem år–

–kanske är uppe i tusen arbetstillfällen till.

I Norvik pratar man om ett par hundra lastbilar per dygn och fyra tåg per dygn.

För oss blir inte det bättre–

–därför vill vi att man utvecklar Tvärförbindelse Södertörn–

–och att den här trafiken inte passerar vår väg 225–

–där många bor väldigt nära vägen. Det är ett problem.

Det är svårt att ange exakta datum, men nu håller vi på med vägplanen.

När den är färdig och vi har fått beslut av regeringen, så kan vi börja bygga.

Prognosen i dag är runt 2023.

Lite trafik blir kvar.

Vi har kryssningstrafik där, exempelvis Anastasia, som går mot Sankt Petersburg.

Vi tror att man kan utveckla det kajläget.

Sen lär det hända mycket ur ett stadsutvecklingsperspektiv i Frihamnen.

Frihamnen blir inte bara en plats för sjöfart, utan för kontor.

I Loudden ska det byggas bostäder.

Jag hoppas på mer kultur och en testbädd för vad som komma skall i stadsutveckling.

I maj öppnar Stockholm Norvik hamn i Nynäshamn. Den ska avlasta Frihamnen i Stockholm från bland annat godstransporter.

”Det bli oerhört mycket större kapacitet. Den är fem gånger så stor inledningsvis och sen finns det möjlighet att bygga ut den kapaciteten”, säger Fredrik Lindstål (C), ordförande för Stockholms Hamnar.

Kostnaden för hamnen beräknas till fyra miljarder kronor och väntas vara positiv för Nynäshamn och Mälardalsregionen uppger kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn Harry Bouveng (M).

Trafiken till och från hamnen ska underlättas med hjälp av tvärförbindelsen Södertörn som beräknas börja byggas 2023 säger Ludvig Elgström, strategisk planerare på Trafikverket.

Redaktör: Nicolina Söderqvist.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1%
NASDAQ-100 -1.9%
NASDAQ Composite -1.8%

Vinnare & förlorare

Elekta 5.6%
Fabege 2%
FastPartner 1.9%
Hexpol -3.7%
Lundin Petroleum -4.3%
Catena -6.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min