Norrbottens företag hårt drabbade i flygkrisen

Jörgen Eriksson, vd på Invest in Norrbotten, välkommen till EFN.

Tack.

Vi ska prata om flyget och flygets betydelse för norra Norrland.

Hur har det varit nu när möjligheterna att resa har varit starkt begränsade?

Väldigt tufft. Otroligt tufft.

Man kan dela in det i lite olika områden.

Man kan ta universitetet och dess problem i samband med coronatiden.

Det är internationella samarbeten, universitet, doktorander och så vidare.

Det andra är näringslivet.

Det handlar om förmågan att inte bara göra traditionella affärer, utan också nya.

Speciellt har det slagit otroligt tufft mot exempelvis besöksnäringen.

Vi som jobbar med investeringar märker–

–att det blir inställda etableringsresor och investeringsresor.

Det går inte att sitta i Asien och bestämma sig för en miljardinvestering–

–om man inte är på plats fysiskt och får uppleva positiva och negativa sidor.

Men om detta blir långvarigt, då? Ingen vet ju riktigt var det här slutar.

Hur ska man hantera det då? Och vad blir konsekvenserna?

Konsekvenserna är i slutändan att affärerna uteblir.

När affärer uteblir, så får företagen det allt tuffare.

Man måste inte bara permittera, utan man måste varsla.

Man hamnar i en dålig ekonomisk cirkel–

–och då ökar arbetslösheten på ett katastrofalt sätt–

–utifrån norra Norrlands perspektiv.

Det är otroligt tufft för många människor.

I slutändan är det den enskilda personen som drabbas av de här konsekvenserna.

Flyget är en oerhört viktig detalj.

Det har ett viktigt omfång i den cirkulära ekonomi som vi har här uppe.

Hur bör och kan man agera lokalt för att mildra effekterna?

Dels kan vi hela tiden påvisa det här.

Vi hade 16 avgångar tur och retur på sträckan Luleå-Stockholm–

–innan coronatiden. Det var två konkurrerande flygbolag.

De två konkurrerande flygbolagen kan bara konstatera–

–att det här är en otroligt viktig hubb affärsmässigt.

Vi hade över 1 miljon resenärer varje år–

-utifrån ett Luleå flygstation-perspektiv.

Vi har alltså en stor, stark marknadsmässig påverkan också.

Man ska komma ihåg att även de bitarna finns med–

–vilket har visat att vi är en attraktiv flyghubb.

Tur är väl det.

När det här med corona släpper–

–så kommer så klart de flygbolagen att komma ihåg–

–vilka destinationer man gärna flyger på–

–och där det finns rätt många resenärer som inte har nåt alternativ.

Många befarar att vi får ett scenario med högre biljettpriser inom flyget.

Vad skulle det innebära?

Tuffare konkurrens eftersom företagen måste ta tillbaka det.

Antingen ska man bjuda hit dem som man ska göra affärer med–

–eller så ska man åka ner och besöka dem.

Då får man högre kostnader i företaget–

–vilket innebär att du måste plussa på det nånstans.

Då är det produkterna eller tjänsterna som man måste hämta hem det på.

Det skapar också en tuffare konkurrenssituation.

Vad gäller investeringar, så är det så–

–att vi har haft åtminstone 6-7 inställda resor från Asien-företag–

–som är kopplade till batteriindustri och batteriproduktion i framtiden.

Det ska också stärka vårt hållbara affärssamhälle.

Det finns otroligt många kopplingar till hållbarhet, flyget och corona.

De mörka molnen är ganska många just nu av förklarliga skäl.

Går det att se nånting positivt i allt detta?

Kanske inte just nu.

Det positiva vi kan se är att vi har en attraktionskraft–

–vad gäller investeringar och etableringar.

Vi har fortfarande bra kontakter med exempelvis Asien–

–när det gäller framtida investeringar och etableringar.

Men när man ganska snart måste bygga ut batteriproduktionen–

–för att kunna vara en spelare på marknaden–

–så brinner tiden lite grann i fel ända.

Det är ingen tvekan om–

–att vi ser potentialen och vi ser behovet av det vi har att erbjuda–

–men tiden talar inte speciellt mycket för oss.

Kopplingarna till flyget och infrastrukturen är avgörande i slutändan.

Finns det en risk–

–att företag och organisationer helt enkelt tvingas lämna regionen–

–och söka sig söderut?

Ja, absolut. Och det har jag stor förståelse för.

Ska man verka på geografiska platser som Norrbotten och så vidare–

–så måste de kringliggande faktorerna fungera utifrån infrastruktur.

Det är för företagens skull, i första hand, som vi kämpar för Norrbotniabanan.

Det är inte för persontrafiken.

Utan Norrbotniabanan, som skapar förutsättningar för vår processindustri–

–så blir förstås flyget av avgörande betydelse.

Stort tack, Jörgen, för att du tog dig tid att vara med i EFN.

Tack så mycket.

Jörgen Eriksson, vd för Invest In Norrbotten, beskriver att läget har varit tufft i området under tiden som resandet begränsats kraftigt av pandemin. Han uppger att det finns olika delar som drabbats hårt av det restriktiva resandet: universitetet och näringslivet.

”Konsekvenserna är ju i slutändan att affärerna uteblir och uteblir affärer så får ju företagen det tuffare”, säger Jörgen Eriksson.

Han förklarar att de tuffare tiderna för företagen innebär att de kanske får varsla eller säga upp personal, vilket leder till en hög arbetslöshet i en sårbar region.

”Så flyget har en oerhört viktig detalj, en oerhört viktigt omfång i hela den här cirkulära ekonomin som vi har här uppe.”

Trots att det kan se mörkt ut just nu tror ändå Jörgen Eriksson att norra Norrland när krisen lättat eftersom många resenärer som väljer flyget inte har några alternativ.

Redaktör: Jonas Harrysson

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.8%
NASDAQ Composite 0.7%

Vinnare & förlorare

Intrum Justitia 15%
Bure 2.5%
Klövern 2.4%
Arjo -1.9%
Swedish Match -2.1%
Getinge -2.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min