Nio miljarder investeras i hamnens framtid

kulturella och politiska konflikter.

Göteborgs Hamn. – Välkommen hit.

av farleden. Varför är det så viktigt?

för Göteborg och Sverige.

Varför är då det så viktigt?

Vi gör djupet djupare–

ska kunna komma in i Göteborg.

i storlek, bredd, längd och djup.

och mer last på varje fartyg.

få nytta av skalekonomin ute i världen.

deras marknader snabbare och billigare.

för de största båtarna kommer inte in.

tid på dygnet ser vi dem passera utanför.

plocka upp vår last och åka ut.

Det kostar fyra miljarder kronor.

för andra investeringar.

vad ni mer ska satsa på här framöver.

den mest konkurrenskraftiga i världen.

går åt till att bygga upp infrastruktur–

konkurrenskraftiga hamnen i världen.

i olika typer av lager.

Vi har en logistikpark som ska byggas ut.

får då ett mellanlagringsställe.

av skogsprodukter.

Det är Sveaterminalen.

helt ny terminal i hamnen, med fler kajer.

mer attraktivt att skeppa via Göteborg.

gav dig en brännhet potatis.

och har satsat hundratals miljoner.

Men politikerna överväger att sälja den.

om de faktiskt gör det?

och kalkylen i logistikparken–

–ska bära sig självt.

genom att låta dem lagra nära hamnen.

och ger oss en avkastning.

för att finansiera övriga investeringar–

–bland annat farledsfördjupningen.

skulle besluta sig för att sälja–

–så får vi ta det där och då.

alternativa finansieringar för de projekt–

ska komma från logistikparkerna.

så går väl inte finanserna ihop?

med övriga investeringar. Det vet ägarna.

på att rätt beslut ska tas.

så sent som för 1-2 år sen–

att vi ska utveckla de parkerna.

så vi tror på rätt beslut.

Från politiska till andra konflikter...

om hamnkonflikterna här i Göteborg.

inte att det skulle bli fler konflikter.

Hur stor är risken att de återuppstår?

att försöka gissa hur stor risken är.

och de värden som man vet finns på plats.

trädde i kraft i augusti.

när det finns kollektivavtal.

för att det inte ska bli mer strejker.

på en annan principiell nivå.

för att bygga upp vår konkurrenskraft.

och tror att konflikterna är historia.

så känns det också så.

eller snarare lite siffror.

2019 jämfört med siffrorna för förra året.

har minskat med 11 %.

Vad är din kommentar kring det?

att det är importen av nya bilar–

–som vi köper från utlandet och omvärlden.

som Volvo producerar, har ökat markant.

Exporten går bra under den här perioden.

Det är nya bilar som minskar.

Är det nåt annat som sticker ut här?

med 2 % containervolymökning–

–men om man sätter det i färsk kontext...

under den här perioden minskat med 1 %.

Marknaden som helhet i Sverige minskar.

marknadsandelar. Det är bra för oss–

–och det är bra för Sverige.

sin största vinst på 399 år.

Hur ser prognosen ut för i år?

att få två 400-årsrekord på raken.

att ha lite utmaningar att möta.

investeringarna på nio och fyra miljarder.

och studier–

för att få igenom investeringarna.

Men det är investeringar för framtiden.

Jag är därför inte orolig.

Nej. Nu ska vi prata om dig.

på Schenker och Ceva Logistics.

på Göteborgs Hamn?

Det är ett fint hederligt uppdrag–

argumentera för, världens bästa land.

Framför allt är man göteborgare.

som varit i business i 400 år–

vara i business i 400 år till–

och utvecklingen runt om i Göteborg...

Sveriges industri och runt om i Göteborg.

är så himla stimulerande.

–Vilka är de största utmaningarna?

och näringslivet.

Det är fokus på innovation och miljö.

vassare på att investera konkret i miljö–

i linje med vad landet vill.

vatten och väg med 70 % till och med 2030.

bara verksamheten inne i terminalerna.

Och digitaliseringen.

som en föregångare här.

att inspireras av. Hur då?

En pizza kostar 80 eller 120 kronor–

eller inte.

från ugn till leverans.

för 40-50 miljarder kronor–

utan hamnar i allmänhet–

och visibiliteten av godsens flöden.

sin egen försörjningskedja.

utrustningen och minska miljöpåverkan.

trace" och visibilitet, kunna jämföra oss–

–med en vara som kostar 100 kronor.

Vad önskar du dig av nästa år, 2020?

men framför allt för Göteborg.

blir det fler avgångar, kortare ledtider–

priserna ner, och det är bra för Sverige.

för att du kom till EFN.

prenumerera på vårt nyhetsbrev. Hej då!

EFN tar pulsen på Göteborgs hamns nye vd Elvir Dzanic. Han förklarar hur hamnen ska fortsätta att utvecklas efter nästan 400 år, varför han inte tror på ett nytt strejkhot och hur investeringar ska locka fler stora fartyg till Göteborgs hamn.

Reporter: Anders Frick.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0%
NASDAQ-100 0%
NASDAQ Composite -0.1%

Vinnare & förlorare

Beijer Ref 3.9%
Nolato 2.9%
Mycronic 2.8%
FastPartner -1.7%
Saab -1.9%
Swedish Match -2.2%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min