Nio miljarder investeras i hamnens framtid

I dag ska vi prata om fackliga, kulturella och politiska konflikter.

Med oss har vi Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn. – Välkommen hit.

En av era stora satsning är en fördjupning av farleden. Varför är det så viktigt?

Farleden är väldigt viktig för Göteborg och Sverige.

Vi börjar med att konstatera det. Varför är då det så viktigt?

Vi gör djupet djupare–

–för att handelsflottans största fartyg ska kunna komma in i Göteborg.

Handelsflottan växer i storlek, bredd, längd och djup.

Man vill få skalekonomi och mer last på varje fartyg.

De måste få komma in i Göteborg om vi ska få nytta av skalekonomin ute i världen.

Företag i Sverige ska kunna komma ut till deras marknader snabbare och billigare.

I dag kan de inte det, för de största båtarna kommer inte in.

Vi ser de båtarna. På rätt klippa och rätt tid på dygnet ser vi dem passera utanför.

Om vi fördjupar farleden kan de svänga in, plocka upp vår last och åka ut.

Det låter smidigt, men det är inte gratis. Det kostar fyra miljarder kronor.

Totalt har ni nio miljarder kronor avsatta för andra investeringar.

Jag är nyfiken på vad ni mer ska satsa på här framöver.

Vi vill göra Göteborgs hamn till den mest konkurrenskraftiga i världen.

Resterande investeringar, fem miljarder, går åt till att bygga upp infrastruktur–

–så att vi blir den mest konkurrenskraftiga hamnen i världen.

Vi vill, och kommer att, investera i olika typer av lager.

Vi har en logistikpark som ska byggas ut.

Last som kommer till Sverige och Göteborg får då ett mellanlagringsställe.

Vi kommer att investera i omlastningar av skogsprodukter.

Det är Sveaterminalen.

Inte minst tittar vi på att bygga ut en helt ny terminal i hamnen, med fler kajer.

Vi bygger ut kapaciteten och gör det mer attraktivt att skeppa via Göteborg.

Du hann knappt tillträda innan politikerna gav dig en brännhet potatis.

Ni planerar en logistikpark i Halvorsäng och har satsat hundratals miljoner.

Den totala budgeten är 1,8 miljarder. Men politikerna överväger att sälja den.

Vad får det för konsekvenser om de faktiskt gör det?

Mycket av logistikparken... Affärsmodellen och kalkylen i logistikparken–

–ska bära sig självt.

Vi vill attrahera kunder genom att låta dem lagra nära hamnen.

Det hjälper självfallet miljön och ger oss en avkastning.

Den avkastningen har vi redan intecknat för att finansiera övriga investeringar–

–bland annat farledsfördjupningen.

Om ägarna, för det är ju en ägarfråga, skulle besluta sig för att sälja–

–så får vi ta det där och då.

I det fallet måste vi med ägarna hitta alternativa finansieringar för de projekt–

–där kassaflödet ska komma från logistikparkerna.

Om det skulle säljas, så går väl inte finanserna ihop?

Det blir svårare att få dem att gå ihop med övriga investeringar. Det vet ägarna.

Men vi är optimistiska på att rätt beslut ska tas.

Det gjordes ju trots allt utredningar så sent som för 1-2 år sen–

–som kom fram till att vi ska utveckla de parkerna.

Ingångsvärdena har inte ändrats så mycket, så vi tror på rätt beslut.

Från politiska till andra konflikter...

EFN har berättat om hamnkonflikterna här i Göteborg.

Din företrädare Magnus Kårestedt trodde inte att det skulle bli fler konflikter.

Vad tror du? Hur stor är risken att de återuppstår?

Det blir spekulativt att försöka gissa hur stor risken är.

Man får använda de värden man har och de värden som man vet finns på plats.

Det vi vet är att en ny lag trädde i kraft i augusti.

Den förhindrar strejker när det finns kollektivavtal.

Förutsättningarna är alltså på plats för att det inte ska bli mer strejker.

Vi vet också att parterna är överens på en annan principiell nivå.

De är överens om att vi behöver mer volym för att bygga upp vår konkurrenskraft.

Jag är optimistisk och tror att konflikterna är historia.

Om man pratar med marknaden, så känns det också så.

Apropå volymer ska vi titta på en graf, eller snarare lite siffror.

Siffrorna avser januari till juni 2019 jämfört med siffrorna för förra året.

Nåt som sticker ut är att "nya bilar" har minskat med 11 %.

Vad är din kommentar kring det?

Nya bilar har minskat. Där får vi tillägga att det är importen av nya bilar–

–som vi köper från utlandet och omvärlden.

De bilar vi producerar i Sverige, som Volvo producerar, har ökat markant.

Exporten går bra under den här perioden.

Det är nya bilar som minskar.

Är det nåt annat som sticker ut här?

Det ser inte så märkvärdigt ut med 2 % containervolymökning–

–men om man sätter det i färsk kontext...

Sveriges totala volymer har under den här perioden minskat med 1 %.

Marknaden som helhet i Sverige minskar.

Detta visar att Göteborgs hamn återtar marknadsandelar. Det är bra för oss–

–och det är bra för Sverige.

Apropå siffror gjorde hamnen förra året sin största vinst på 399 år.

Det handlade om 245 miljoner kronor. Hur ser prognosen ut för i år?

Vi kommer inte att få två 400-årsrekord på raken.

Vi ser redan nu att vi kommer att ha lite utmaningar att möta.

Det är naturligt, för vi verkställer nu investeringarna på nio och fyra miljarder.

Investerare har påbörjat byggen och studier–

–som gör att det nu krävs pengar för att få igenom investeringarna.

Det tar på resultatet. Men det är investeringar för framtiden.

Jag är därför inte orolig.

Nej. Nu ska vi prata om dig.

Du är chalmerist och har jobbat på Schenker och Ceva Logistics.

Varför sökte du vd-jobbet på Göteborgs Hamn?

Det är ett fint hederligt uppdrag–

–i Nordens största hamn i, kan man argumentera för, världens bästa land.

Framför allt är man göteborgare.

Möjligheten att arbeta på Göteborgs Hamn, som varit i business i 400 år–

–och som ämnar vara i business i 400 år till–

–och som är så viktigt för Sverige och utvecklingen runt om i Göteborg...

Det är 50-60 års god utveckling av Sveriges industri och runt om i Göteborg.

Att få bygga för framtiden är så himla stimulerande.

–Det gjorde att jag valde att komma hit. –Vilka är de största utmaningarna?

Vi möter samma utmaningar som samhället och näringslivet.

Det är fokus på innovation och miljö.

Där behöver, vill vi och kommer vi att bli vassare på att investera konkret i miljö–

–och reducera CO2 i linje med vad landet vill.

Vi har ett nytt mål: att reducera CO2 på vatten och väg med 70 % till och med 2030.

Det är både vatten och väg, och inte bara verksamheten inne i terminalerna.

Och digitaliseringen.

Du ser ju pizzabranschen som en föregångare här.

Det är en bransch för sjöfarten att inspireras av. Hur då?

Jag tycker att det är ett friskt exempel. En pizza kostar 80 eller 120 kronor–

–beroende på om man har kebab på eller inte.

Den kan man följa i en app från ugn till leverans.

Om man fraktar varor för 40-50 miljarder kronor–

–via en hamn, inte bara Göteborgs hamn, utan hamnar i allmänhet–

–så tappar man synligheten och visibiliteten av godsens flöden.

Det gör det svårare att planera sin egen försörjningskedja.

Det gör det svårare att planera utrustningen och minska miljöpåverkan.

Som minst ska vi, vad gäller "track and trace" och visibilitet, kunna jämföra oss–

–med en vara som kostar 100 kronor.

Allra sist: Vad önskar du dig av nästa år, 2020?

Jag önskar mig mer volym, för Sverige, men framför allt för Göteborg.

Sverige mår bra när vi har mer volym. Då blir det fler avgångar, kortare ledtider–

–och skalekonomi, och då skjuts priserna ner, och det är bra för Sverige.

Stort tack, Elvir, för att du kom till EFN.

Tack. Gå gärna in på efn.se och prenumerera på vårt nyhetsbrev. Hej då!

EFN tar pulsen på Göteborgs hamns nye vd Elvir Dzanic. Han förklarar hur hamnen ska fortsätta att utvecklas efter nästan 400 år, varför han inte tror på ett nytt strejkhot och hur investeringar ska locka fler stora fartyg till Göteborgs hamn.

Reporter: Anders Frick.

  • Svenskt lantbruk stärks i krisen4:47

    Svenskt lantbruk stärks i krisen

    Det svenska lantbruket är en av de branscher som stärks i coronakrisens spår. På Fors Säteri i Floda märktes en trend redan innan pandemin slog till.

  • Jämtland bäst på elavfall1:17

    Jämtland bäst på elavfall

    Danskt kloakvatten i Öresund. Modeskatt för att minska skadliga ämnen. Franska nya bilvågen. Sval skyddsmask från klädjätte.

  • Så fungerar WTO1:38

    Så fungerar WTO

    WTO skulle ha genomfört årets ministerkonferens 8-11 juni i Kazakstan, men coronakrisen sätter käppar i hjulet. Trots att organisationen firar 25 år i år måste mötet skjutas på framtiden. Men vad sysslar de med egentligen? EFN berättar mer.

  • Militärflyg hjälper flygplatsen i coronatider4:21

    Militärflyg hjälper flygplatsen i coronatider

    Det är tuffa tider för de svenska flygplatserna när antal flygningar minskat drastiskt. För att fortfarande hålla verksamheten igång har flygplatsen Fyrstad i Trollhättan fått hjälp av militären.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Pandox 8.1%
Nordea 5.1%
Hexpol 5.1%
Getinge -3.2%
Embracer -3.4%
Stillfront Group -4%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min