Nikotinreglering öppnar nya möjligheter

Nikotinpåsar är en ganska ny produkt.

Det finns ingen produktreglering i Sverige eller nån annanstans. Det är unikt.

Om man jämför med andra produkter, typ e-cigaretter, snus eller tobak–

–så är de ofta väldigt reglerade.

Det gör den här produkten unik.

Ett antal länder håller nog på att ta fram en produktreglering.

I Sverige ska en utredning titta på nya lagar för nikotinportioner.

Men även Danmark tittar på det.

De kommer nog inom nåt år att ta fram en ny reglering för nikotinportioner.

Även Norge har en ny tobakslagstiftning, där frågan om nikotinportioner finns med.

Om man tittar på likartade produkter som snus eller e-cigaretter–

–så tror jag att det här kommer att vara lagligt och tillåtet.

Dessutom kommer det nog att vara svårt–

–att reglera marknadsföring av nikotin- påsar lika hårt som man gjort med tobak.

Vi har ju en grundlag i Sverige som specifikt säger–

–att man inte ska reglera reklam hårt om det inte är just tobaksprodukter.

Man kommer troligtvis att göra en produktreglering–

–som försöker minska en marknadsföring som gör det attraktivt för unga människor.

Det här har nog god potential att bli en stor exportprodukt.

Snus är en stor produkt i Sverige, Norge och USA, alltså i vissa länder.

Men snus är är förbjudet i resten av Europa.

Nikotinportioner är däremot tillåtet i hela världen än så länge, även i Europa.

Om man får till en bra lagstiftning i Sverige, Norge och Danmark–

–så kan även Europa få en bra lagstiftning på det här området.

Det har blivit en betydande del av verksamheten.

Under första kvartalet–

–motsvarade försäljningen nästan 20 % av den totala koncernförsäljningen.

När det gäller vinst... De redovisar inte siffrorna.

Men jag uppskattar att nästan 25 % av den totala vinsten kom från nikotindoser.

Det var främst från USA, men också från Europa, och Sverige.

Själva produkten växer i princip överallt där man har lanserat produkterna–

–även i länder där man inte har orala nikotinprodukter, som snuset–

–där såna produkter alltså inte har funnits.

Barriärerna är lägre i Sverige och Norge, där folk är vana vid snus sen tidigare.

Men vi ser en ökad användning i USA, Storbritannien, Tyskland–

–och andra marknader där man vill hitta mindre farliga produkter åt rökare.

Under kommande år kommer fokus att ligga på norra Europa, alltså norr om Alperna–

–och USA och Kanada.

Det är nog de troligaste marknaderna att gå vidare med.

Vad gäller branschen, så tror jag att det som kommer att avgöra utvecklingen–

–blir hur snabbt folk går över från cigaretter till mindre farliga produkter–

–och hur stor del av dem som kommer att utgöras av nikotinpåsar.

En stor del av dem kommer att vara e-cigaretter, som vi redan sett i USA–

–men en stor del kommer också att utgöras av nikotinpåsar.

Det är svårt att förutse utvecklingen–

–för marknaden växer med några hundra procent per år.

Då är det svårt att förutse hur det kommer att se ut om fem år.

Men det här kan nog omsätta 7-8 miljarder kronor under kommande 2-3 år.

Tobaksfria nikotinpåsar har funnits på snusmarknaden i ett par år. Christofer Fjellner, tidigare Europaparlamentariker, berättar att produkten är så pass ny att det inte finns någon specifik produktreglering varken i Sverige eller någon annanstans. Något som han beskriver som unikt.

Sverige är ett av de länder som börjar utreda hur nikotinpåsarna ska klassificeras. Regleringens utformning är viktig för bolag som hoppas på ökad export. Det är framför allt marknadsföringen som Christofer Fjellner tror kommer att regleras hårdare.

Swedish Match har i dag 75 procent av den amerikanska marknaden för nikotinpåsar.

”Det har blivit en väldigt betydande del utav verksamheten”, säger Karri Rinta, analytiker för Swedish Match på Handelsbanken, och uppskattar att nästan 25 procent av den totala vinsten för bolaget kommer från påsarna.

Gavin O’Dowd, vd för Haypp Group, uppger att intresset för produkterna har funnits på den nordiska, snusvana marknaden länge och att det nu växer kraftigt i resten av världen.

”Vi ser fantastisk tillväxt för sektorn i USA, Storbritannien, Tyskland och generellt marknader där det finns stor aptit för mindre hälsofarliga produkter för de som redan röker”, säger han.

Redaktör: Nicolina Söderqvist

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.1%
NASDAQ-100 -0.6%
NASDAQ Composite -0.4%

Vinnare & förlorare

Loomis 14.7%
Intrum Justitia 12.6%
Kindred Group 5.4%
ICA Gruppen -1.7%
Sagax -2.6%
Arjo -2.8%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min