Näringslivets största skräck: avtalslöshet

Apropå handeln, även om det kommer i andra hand–

–är det viktigaste både för brittiska företag–

–men för svenska och för EU-företag.

Det kommer förstås läcka under processens gång.

Men vad tror man det blir för typ av avtal?

Jag vill nog påstå att vi inte har en aning.

Vi är ute på okänt vatten. Ur det perspektivet–

–får man säga att finansiella marknader tar det–

–med ett förvånansvärt lugn.

Precis när Brexit var klart skrek massor av ekonomer–

–om recession och depression.

Det var en överdriven och orealistisk utsaga.

Där fick man ju fel.

Snarare har konjunkturförloppet blivit oväntat bra–

–och marknaden hämtade sig. Men det långsiktiga caset–

–för Storbritannien och brittisk ekonomi...

Alla spekulerar och gissar. Det finns olika alternativ.

Det värsta är att man inte kommer överens–

–utan trillar ur det nuvarande. Då får man jobba–

–med miniminivåerna i WTO-avtalet.

Däremellan finns en massa olika varianter.

Katrine, du har varit inne på att det blir en krasch–

–och att man då blir avtalslös och det blir WTO-nivåerna.

Hur stor är sannolikheten? Processen är otroligt komplex.

Det här är förstås näringslivets största skräck.

Det är inte helt osannolikt. Theresa May har ett parti–

–som är nästan fanatiska i att Storbritannien går ur EU–

–och får kontroll över gränser och sin egen lagstiftning.

Å andra sidan har EU-parlamentet markerat–

–att de blir de som säger nej till saker och ting–

–och kritiserar varje steg på vägen.

Det är mycket som kan hända.

WTO-lösningen lyfts fram i brittisk debatt–

–som en mjuk kudde som Storbritannien kan falla mot.

Men även om Storbritannien är medlem i WTO–

–så går mycket av reglerna via EU.

Det är oklart exakt hur det skulle se ut.

Det är mycket osäkerhet. Inte minst för finanssektorn.

Finns det en naivitet bland bolagen?

Skiljer det mycket mellan stora och mindre bolag?

Naivitet...

Det är svårt att svara på.

En uppenbart utsatt sektor är fordonsindustrin.

Det finns bilder på en Nissan Qashqai i Sunderland–

–delarna går fram och tillbaka innan det blir en Nissan–

–i Storbritannien. Det är beroende av ett fritt flöde–

–av varor.

Men Toyota ska investera mer i sina anläggningar–

–i Storbritannien. En sak som fascinerar mig är–

–att den brittiska regeringen, rätta mig om jag har fel–

–har lovat Nissan att det ordnar sig.

Hur i all världen kan de göra den utfästelsen?

Ingen vet exakt vad de har lovat Nissan.

Man kan tänka sig att de lovat att flödet av reservdelar–

–ska få fortsätta obehindrat.

Ett sånt löfte kan man förvåna sig över.

Det kan inte den brittiska regeringen göra.

Det är inte bara upp till dem.

Annars har det varit mest prat om banker.

Hur går tongångarna där?

Man verkar i tysta ha börjat titta på alternativ.

Det var nån som hade gjort betraktelsen–

–att det ökar på processen av integration inom EU–

–så att man får fler finanscenter.

Så att det inte bara är Paris eller Frankfurt–

–utan att det sprids ut över lite olika städer.

Men det är till Londons nackdel. Å andra sidan–

–när jag var i London under finanskrisen–

–beklagade man att man hade så stor finanssektor.

Den höll på att knäcka hela ekonomin.

Man har blandade känslor. Det är en viktig industri–

–som står för en stor del av förädlingsvärdet.

Men så sakteliga har man börjat se alternativ–

–i Kontinentaleuropa.

Om handelsfrågan är en viktig punkt–

–så är den andra förstås arbetskraften–

–och vad som händer med den.

Det verkar bolagen vara väldigt nervösa för.

Dels har vi lågkvalificerade arbeten i jordbruk–

–och byggnadssektorn, dels högkvalificerade sektorer.

Vilken typ av... Det är ju det–

–som triggade hela Brexit från början. Vad tror man?

Det som man kan vara lite lugnare för nu–

–är vad som händer med de EU-medborgare–

–som redan är i Storbritannien.

Det ska prioriteras i förhandlingarna.

Det kommer nog en lösning redan i år.

Sen vilken invandringspolitik Storbritannien ska föra–

–är otroligt oklart.

De har tittat på olika system under folkomröstningen–

–pratades det om ett australiensiskt punktbaserat system.

Det verkar man nu ha gett upp.

Det finns ingen klarhet alls i detta.

Vad som kommer att hända när förhandlingarna om Brexit drar igång är oklart. Det som skrämmer näringslivet mest är risken att det inte blir något avtal och att man därmed skulle behöva förhålla sig till WTO-reglerna.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.8%
NASDAQ-100 -2%
NASDAQ Composite -1.9%

Vinnare & förlorare

Oriflame 10.9%
Dometic Group 1.6%
Attendo 1.5%
Nobia -2.2%
Addtech -2.2%
Fagerhult -4.3%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • Urstarka siffran från USA3:24

    Urstarka siffran från USA

    Arbetstillfällena i USA ökade med 209 000 i juli, vilket var mer än väntat. Samtidigt är arbetslösheten rekordlåg på 4,3 procent. Makrostrateg Pierre Carlsson kommenterar.

  • Viktiga siffran sprider global konjunkturoptimism7:05

    Viktiga siffran sprider global konjunkturoptimism

     I början av månaden levereras PMI-siffror, alltså inköpschefsindex, vilket är en central temperaturmätare på konjunkturen. Valutastrateg Pierre Carlsson om varför inköpschefernas tro på framtiden är så viktig, samt en analys av den data som kommit.

  • Fortsatt osäker framtid för krisande Venezuela2:00

    Fortsatt osäker framtid för krisande Venezuela

    Den djupa ekonomiska och politiska krisen i Venezuela eskalerar. Nu har USA infört sanktioner mot president Nicolas Maduro. Den utlösande faktorn var söndagens kontroversiella val av en ny författningssamling med rätt att ändra i grundlagen.  

  • Hamburgaren mäter länders prisnivå0:52

    Hamburgaren mäter länders prisnivå

    Bic Mac-index användes första gången av tidningen The Economist 1986 och ger en uppskattning av ett lands prisnivå. Bic Mac är en enhetlig och lokalt producerad vara över hela jorden men priset varierar stort beroende på vilket land du köper hamburgaren i. 

  • Räkna med dyrare kräftskiva i år1:34

    Räkna med dyrare kräftskiva i år

    Priset på importerade kräftor steg med 20 % förra året efter att Kina börjat kräva en ny tullafgift. I år väntas priserna stiga ytterligare. Men priset för svenska kräftor ligger dock ändå klart högre.

  • Dieselbilens död närmar sig2:13

    Dieselbilens död närmar sig

    Flera världsstäder planerar att förbjuda dieselbilar – och Stockholm kan stå på tur. Nu kommer även nationella initiativ.  Även bensinbilens framtid är oviss och industrin är nervös. I Tyskland för nu billobbyn en intensiv kampanj för att bevara den framtida produktionen. Men utvecklingen mot förbränningsmotorns död går undan och drivs på av alla de senaste årens utsläppsskandaler.