Morgondagens logistik är självkörande

Självkörande fordon har förändrat logistikplaneringen.

De gör att vi kan optimera våra nätverk och frakter.

Vi lär se fler sådana och liknande lastbilar inom några år.

Vi delar i grunden gemensamma ambitioner.

Schenker vill vara ledande på logistiklösningar.

Vi vill tillhandahålla den typen av lösningar.

Vi vill också båda skapa ett hållbart transportsystem.

Vi har som mål att ha 200 enheter i slutet av 2020.

Det siktar vi på och jobbar mot.

Transport med tunga fordon och lastbilar–

–står för 7-8 % av de globala koldioxidutsläppen.

Vår ambition är att visa–

–att det kan göras kostnadseffektivt och hållbart.

E-handeln förändrar vårt sätt att konsumera.

Man vill kunna köpa vad som helst när som helst.

Det innebär utmaningar för oss.

Jag tror inte att hemleveranser är hela lösningen.

Det kommer troligen att bli fler uppsamlingsplatser–

–dit vi kan leverera och folk kan hämta när det passar–

–exempelvis till och från arbetet.

Där kan de hämta försändelser och paket.

Det kommer inom några år.

Hur ska ni agera då?

I dag handlar det inte om att göra allt själv.

Man måste samarbeta och hitta rätt partners.

Det växer fram nya företag på det området.

Nya idéer och konceptlösningar är på väg.

Det håller vi koll på.

Såna företag kommer vi att samarbeta med.

Vi har haft ett bra logistikläge sen 1200-talet.

Vi har ett bra läge mitt i södra Sverige.

Därför är vi ett logistik- och handelsnav.

Vi ser gärna att teknikutvecklingen sker här.

Det finns en stor bas för teknikutveckling i Jönköping.

DB Schenker är ett tydligt exempel på det.

Fraktjätten Schenker har börjat använda självkörande lastbilar från det svenska bolaget Einride för vissa transporter. Projektet pågår i Jönköping där förarlösa lastbilar nu kör på allmän väg mellan två av fraktbolagets godsterminaler.

”Självkörande fordon har förändrat logistikplaneringen och gör att vi kan optimera våra nätverk och frakter”, säger Jochen Thewes som är global vd för Schenker.

Einrides vd Robert Falck menar att de har samma ambitioner som samarbetspartnern: ”Schenker vill vara ledande på logistik och vi vill tillhandahålla den typen av lösningar”. Samtidigt vill båda företagen skapa ett hållbart transportsystem.

”Vi har ett bra läge mitt i södra Sverige därför är vi ett logistik- och handelsnav”, säger Sven Rydell näringslivschef i Jönköpings kommun. Han ser gärna att utvecklingen fortsätter i trakten: ”Det finns en stor bas för teknikutveckling i Jönköping och Schenker är ett tydligt exempel på det”.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 -0.4%
NASDAQ Composite -0.5%

Vinnare & förlorare

Lundin Petroleum 2.9%
Hemfosa Fastigheter 2%
Hennes & Mauritz 1.3%
SKF -2.4%
Bure -2.5%
Vitrolife -9.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Gröna Lund gör största renoveringen någonsin3:21

    Gröna Lund gör största renoveringen någonsin

    Projektet Blue Harvest innebär att en tredjedel av Gröna Lunds yta byggs om. Förutom en ny underjordisk berg- och dalbana blir det flera nya restauranger, spel och butiker. Prislappen väntas landa på runt 400 miljoner kronor.

  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.