Modern lift ska ta Hemavan till toppen

Autopoiesis är ett svenskt investeringsbolag.

I dagens läge innehåller det endast fjällvärlden–

–och Hemavan Alpint. Det finns inga andra tillgångar där.

2014 köpte ni Hemavan Alpint av Strömmagruppen.

Vad kan Autopoiesis tillföra?

2014 skedde det egentligen en omstrukturering–

–där ägaren av Strömma beslöt–

–att flytta ut Hemavan Alpint till ett eget affärsområde.

Det hände 2014, och efter det har vi konstaterat–

–att vi ska satsa allt här på Hemavan.

Det är det som hänger ihop med Autopoiesis.

Vad kan Autopoiesis tillföra Hemavan Alpint?

Autopoiesis har framför allt ekonomiska resurser–

–och det kommer att behövas för att utveckla Hemavan mer.

Ni har satsat 75 miljoner på en ny gondollift.

Var det en självklar investering?

Nej, absolut inte.

Det är jättemycket pengar, och vi ser resultatet.

Det är helt otroligt och det känns jättespeciellt för mig–

–som har sett utvecklingen i Hemavan–

–att nu ha en gondol på plats.

Finansieringen var inte självklar. Det är mycket pengar.

Ägaren fick gå in med rätt så stora pengar.

Vi har bankfinansiering och Tillväxtverket har hjälpt oss.

Utan de tre bitarna skulle vi inte ha fått det på plats.

Varför är en gondol viktig för den här orten?

De som har varit i Hemavan under en lång tid–

–har väntat på att nåt skulle göras med liftarna.

Det har varit omoderna släpliftar.

När vi bestämde oss för vilken lift vi ville ha–

–tänkte vi att många skidorter bygger vanliga stolliftar.

Vi ville göra nåt speciellt. Så det blev en telemix.

Det är en mix av gondoler och stolar.

En mycket speciell lift. Den första i norra Sverige.

Vi har stora förväntningar på den.

Vad för förväntningar?

Det ska medföra mycket till hela Hemavan.

Det är vår första moderna lift. Annars har vi släpliftar.

Med den förra liften tog det tolv minuter att komma upp.

Den här går på fem minuter.

Nu kan man sitta på en soffa–

–eller inne i en del av gondolen som rymmer åtta personer.

Det blir en bekvämare upplevelse att åka upp till toppen.

Ni har en hel del investeringar på gång här.

Det är skidområdet och skidliftar...

Hur mycket pratar vi om, och till när?

Det beror lite på hur man ser det.

Hur mycket ska vi och övriga aktörer göra?

Många utomstående stora aktörer kommer in i Hemavan–

–som nu är hett.

Vilka då?

Jag vill inte nämna några namn, då det är lite osäkert.

Men många är på väg in–

–och vi vill satsa på den alpina verksamheten.

Vi vill inte bygga en massa.

Fastighetsutveckling är inte vår grej.

Där vill vi få in övriga investerare.

För den alpina verksamheten pratar vi kanske om–

–en totalsumma på 400–500 miljoner kronor.

Det är på lång sikt och inget som sker inom fem år–

–utan på 10–15 års sikt.

Vad har du för förhoppningar på säsongen?

Jag har stora förhoppningar.

Nu har vi gjort det alla har väntat på i 20 år.

Vi hoppas att det ska synas i antal skidåkare också.

Vi gör inte det här bara för att det är jättekul–

–utan vi måste förstås också få en ökad omsättning.

Autopoiesis är ett svenskt investeringsbolag vars tillgångar främst består av Hemavan Alpint. Man har nu investerat 75 miljoner i en ny gondollift som ska öka skidturismen och därmed omsättningen.

”Vi har stora förväntningar på säsongen. Folk har väntat på det här i 20 år”, säger Christian Björklöf, vd på Autopoiesis.

Det krävdes både bankfinansiering och tillskott från Tillväxtverket utöver ägarens pengar för att få liften byggd. Under kommande tioårsperiod väntas flera stora aktörer att investera i det alpina området i Hemavan.

  • Horsetech - en galopperande marknad3:26

    Horsetech - en galopperande marknad

    Horsetech är ett samlingsnamn för teknik som ska underlätta inom ridsporten. I nuläget är det till största delen mjukvara som appar, men även IOT-prylar som sensorförsedda grimmor och hästskor börjar dyka upp.

  • Att tänka på vid korttidsuthyrning3:02

    Att tänka på vid korttidsuthyrning

    Airbnb bygger på att privatpersoner hyr ut sin bostad till turister och är en chans till extrapengar för de som kan avvara sin lägenhet ett tag. Men det är en del att tänka på innan nycklarna lämnas över.

  • Mjukare Brexit i sikte8:06

    Mjukare Brexit i sikte

    Det har nästan gått två år sedan britterna röstade för att lämna EU och det är mindre än 10 månader kvar till utträdet ska vara klart. Katrine Marçal kommenterar hur processen fortskrider.

  • Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland4:00

    Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland

    2020 ska bygget av en tunnel mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland starta. När tunneln är klar – enligt planen 2029 – har landvägen till Sveriges viktigaste exportmarknad Tyskland kortats med 16 mil och restiden med tåg med flera timmar.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.6%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite 0%

Vinnare & förlorare

Elekta 2.7%
JM 1.8%
Hemfosa Fastigheter 1.8%
Getinge -1.8%
Fenix Outdoor -2.3%
Lifco -3.3%
Uppdaterad mån 17:35
Fördröjning 15 min
  • Macrons planer stöter på patrull1:32

    Macrons planer stöter på patrull

    President Emmanuel Macron lovade i valrörelsen att dra ned på kostnaderna för välfärden. Enligt OECD har Frankrike de högsta kostnaderna för välfärden i förhållande till BNP.

  • Tomas Eneroth vill bygga ut systemet med flygplikt7:04

    Tomas Eneroth vill bygga ut systemet med flygplikt

    Infrastrukturen i norra Sverige är ett hett ämne med miljardsatsningen Norrbotniabanan och flygbolaget Nextjets konkurs som lämnat bland annat Gällivare och Arvidsjaur utan flygtrafik. Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) kommenterar läget.

  • Modesta reaktioner efter Singaporemötet1:48

    Modesta reaktioner efter Singaporemötet

    Det historiska mötet mellan Donald Trump och Kim Jong-Un resulterade i ett påskrivet dokument som försäkrar nedrustning av Nordkoreas kärnvapenutveckling. Marknaderna reagerade svagt uppåt.