Mobila betalningar dominerar i Kina

Jag älskar Asienresor.

Men en sak jag hatar när jag reser i Asien är alla kontanter i olika valutor.

I Asien är det inte så vanligt med Visa eller Mastercard.

Det är det här som gäller: WeChat Pay eller Alipay–

–som ägs av Tencent och Alibaba. Mobilappar som används för betalning.

Så här funkar det: En butik vill ta emot mobilbetalningar.

De går till banken som fixar en QR-kod kopplad till butikens bankkonto.

När en kund betalar skannar den butikens QR-kod–

–skriver beloppet som ska betalas, bekräftar–

–och vips är betalningen skickad till butikens bankkonto.

Allt butiken behöver för att ta emot mobilbetalningar är en QR-kod.

Allt du som kund behöver för att göra mobilbetalningar är en mobil.

Lösningen har blivit allt populärare. I dag betalar 600 miljoner kineser med mobilen.

När kineser turistar utomlands vill de fortsätta betala med–

–Allipay och WeChat Pay, även här i Stockholm.

I Sverige betalar de flesta med någon form av kort, men kineserna föredrar mobila betalningslösningar. Bland de vanligaste apparna finns Wechat Pay och Alipay. Bakom dessa står techjättarna Tencent och Alibaba, som nyligen meddelat satsningar på turister som besöker Kina.

Inslaget sändes ursprungligen i Investeringarnas värld. Se programmet här! 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1%
NASDAQ-100 -0.7%
NASDAQ Composite -0.5%

Vinnare & förlorare

Millicom 1.4%
Swedish Match 1.3%
FastPartner 1%
Mycronic -2.1%
Boliden -2.8%
Addtech -4.9%
Uppdaterad tor 10:24
Fördröjning 15 min