Militärflyg hjälper flygplatsen i coronatider

När coronapandemin slog till och det kommersiella flyget försvann–

–fick vi ta ställning till vad vi skulle göra med flygplatsens verksamhet.

Då har vi ett annat viktigt ben, det samhällsviktiga flyget.

Det kan bestå av många delar. De här dagarna har försvarsmakten varit här.

Det är en ganska självklar del av vår beredskap.

Andra dagar tar vi emot ambulansflyg med covid-19-patienter eller andra patienter.

För några somrar sen var det stora skogsbränder i Sverige.

Då hade vi brandflyget. Vi har många roller för beredskap i civilsamhället.

Berätta om de här tre dagarna med försvarsmakten. Vad har de gjort?

Vi håller banan i ordning så att de kan landa och starta säkert.

I övrigt sköter de sig själva.

Övningen har gått ut på att komma hit, klara av att ta emot militära flygplan–

–och sköta allt som behövs omkring det.

Vi är med och övervakar och håller ordning på infrastrukturen.

Det är den viktiga biten.

Vilka flyger vanligtvis på den här flygplatsen?

Innan pandemin flög flygbolaget BRA som flög här.

Men under februari månad började man trappa ner–

–eftersom antalet passagerare sjönk snabbt och dramatiskt.

Nu har vi inget flygbolag här.

Precis som på många andra flygplatser.

Vad skulle ni behöva för stöd för att klara er igenom coronakrisen?

Vi använder till exempel korttidspermitteringar.

Det har vi redan gått igång med.

Men vi behöver stöd som är direkt riktade mot flygplatserna–

–så att vi inte behöver konkurrera med annan kommunal verksamhet–

–där det finns många hål att stoppa pengar i.

Vi skulle behöva stöd som hjälp för att klara driften–

–alltså att driva flygplatsen, för att vi ska kunna ha öppet för–

–det samhällsviktiga flyget.

Därutöver borde man ha nån typ av beredskapsersättning–

–till oss flygplatser som bara har öppet dagtid.

Coronapatienter kan behöva transporteras även på natten.

Vi har ingen ekonomi för att hålla beredskap.

Så beredskapsersättning till alla flygplatser i Sverige–

–vore verkligen önskvärt.

Minst lika viktigt är att flygbolagen har möjlighet att överleva.

Vi kan ha en jättefin flygplats med pengar i kassan.

Men har vi inga flygbolag som har råd att ta risker och flyga–

–så hjälper det varken näringslivet eller nån annan.

Stöd till flygbolagen så att de har möjlighet att överleva–

–och vara med och sätta igång Sverige igen.

Hur mycket krävs för att flygplatserna ska klara sig?

Under pandemin har man tittat på de icke statliga flygplatserna i Sverige.

Det vi tillsammans skulle behöva för att fortsätta hålla Sverige öppet–

–för beredskap och sjuktransporter, ligger nånstans på 250-300 miljoner.

Det för att se till att ha hela Sverige öppet.

Finns det risk att flygplatsen läggs ner?

Den samhällsnytta flygplatsen har och som vi visar ännu tydligare–

–under kriser med till exempel brand- och ambulansflyg–

–är en grund vi ska fortsätta att stå på.

Det betyder att flygplatsen behövs över tid.

Hur förbereder ni er för en framtid efter krisen?

Vi har bland annat samtal med flygbolag–

–som kan tänkas våga satsa på små flygplatser för att öppna Sverige.

Den andra biten är att försöka jobba med personal–

–så att vi håller oss i trim och är snabba att trycka på knappen när det kommer flyg.

Vi ska stå redo så fort som möjligt. De ska inte vänta på att vi inte är redo.

Att behålla och kompetensförsörja flygplatsen är viktigt.

Därutöver är det viktigt för oss att visa att vi har en samhällsviktig funktion.

Vi är öppna och tar emot flyg hela tiden.

Det är tuffa tider för de svenska flygplatserna när pandemin minskat antal flygningar drastiskt. För att fortfarande hålla verksamheten igång har flygplatsen Fyrstad i Trollhättan fått hjälp av militären berättar vd Anna Råhnängen.

”Innan pandemin var det flygbolaget BRA som flög här. Men i februari månad så började man ju trappa ner eftersom antalet passagerare sjönk så snabbt och så dramatiskt och nu har vi inget flygbolag som flyger här”, uppger hon.

Anna Råhnängen berättar att flygplatsen redan använt sig av stöd som finns att tillgå men att det behövs mer riktade krispaket för att det viktiga samhällsflyget fortfarande ska finnas kvar.

”Vi har ingen ekonomi för att hålla en beredskap. Så en beredskapsersättning för alla statliga och icke-statliga flygplatser i Sverige vore verkligen önskvärt.”

Dessutom berättar Anna Råhnängen vad hon tror kommer hända efter krisen och hur mycket som behövs för att klara alla samhällsviktiga flygplatser genom krisen.

Redaktör: Anders Frick

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.7%
NASDAQ-100 1.5%
NASDAQ Composite 1.3%

Vinnare & förlorare

Sinch 7.5%
Stillfront Group 7%
Bure 6.4%
Assa Abloy -3.5%
Trelleborg -3.6%
Hexpol -3.9%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min