Lyxbåtar går mot coronaströmmen

Vi ser att intresset är större. Vi gör snabbare affärer i år under våren.

Nu blir det inga utlandssemestrar. Folk vill vara i Sverige.

Finns det nåt bättre sätt att semestra i Sverige på än på en båt?

Vi får mycket frågor från kunder som funderar på att sälja. De är oroliga.

Det är förståeligt med tanke på nyheterna. Det är bara regn och mörker överallt.

Vi ser inte den trenden. Vad vi än lägger ut, så får vi mycket intresse på en gång.

Och vi stänger fortfarande affärer. Det är jättekul.

Vi säljer mest i segmentet runt 1 miljon.

Den största spridningen vi har på hemsidan är 600 000-2 000 000.

Vi jobbar även med större objekt, men dem finns det färre av.

Vi har ofta objekt på upp mot 5 miljoner. På nybåtsidan är det upp mot 20 miljoner.

Om gränserna öppnas, så kommer vi att kunna leverera mycket nytt också.

Det finns färdigbyggda båtar på varvet i Frankrike.

Begagnat är det sällan brist på i Sverige. Det finns mycket båtar här.

Vi är ju en båtåkarnation.

Det vi har pratat om är att det här, i kombination med miljödebatten–

–lär göra att fler stannar i Sverige. Det påverkar oss positivt.

Risken vi ser är en lågkonjunktur. Den trend vi ser kommer att ebba ut–

–om ekonomin går ner för alla.

Det måste ju finnas pengar om folk ska ha råd med det här. Detta är lyxkonsumtion.

Vi har alltid jobbat med internationella köpare också, vad gäller begagnade båtar.

Den här säsongen får vi nog se mer av det.

Det påverkas av reseförbuden. Men det beror på eurokursen.

Det blir en jätteförtjänst för nån från ett euroland att köpa en båt i Sverige.

Båtförsäljningsbranschen verkar vara en av de sektorer som fått ett lyft i och med coronakrisen. Medan många andra branscher varnar för svåra ekonomiska effekter eller till och med konkurs, rullar båtförsäljningen på uppger Jakob Eliasson, båtmäklare på Yachtsale.

”Vi tror att det beror på att det inte blir utlandssemestrar för folk utan då vill de vara här i Sverige. Och vilket bättre sätt finns att semestra i Sverige på än i en båt?”, säger han.

Trots att coronakrisen fått många att bli oroliga för begagnade båtar, är den fortfarande het enligt Jakob Eliasson. Samtidigt påverkas inflödet av nya båtar när allt fler länder stänger sina gränser.

På lång sikt ser båtbranschen ut att klara sig bra. Att coronakrisen får många att semestra hemma i kombination med en allt större hållbarhetsdebatt gör båtar populära.

”Risken vi ser är ju att om det blir en riktig lågkonjunktur då kommer den trenden vi ser nu också ebbas ut. Någonstans måste det också finnas pengar för att folk ska ha råd med det här. Det är ändå en lyxkonsumtion vi jobbar med.”

Redaktör: Nicolina Söderqvist.

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 0.6%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

FastPartner 4.8%
Evolution Gaming Group 4.5%
NetEnt 3.8%
Hexpol -2%
Saab -2%
Paradox Interactive -2.3%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min