Lindex vd: ”Vi är mer snabbfotade”

Detta är EFN i Göteborg. I dag pratar vi kläder, mode, corona och digitalisering.

Med oss har vi Lindex vd Susanne Ehnbåge. – Välkommen hit.

Lindex är i en pressad bransch, men har ändå visat stigande resultat två år i rad.

Förra årets rörelseresultat blev 340 miljoner kronor.

Vad har ni gjort rätt?

Det är sällan en sak som skapar ett bättre resultat.

Jag har jobbat med många delar. Det är medarbetarna på Lindex som gjort skillnad.

–På vilket sätt då? –Vi har tagit tydliga åtgärder.

Men för att få åtgärderna på plats krävs medarbetarnas lyhördhet och vilja.

Inom vissa områden har vi växlat upp, och så har vi ökat kostnadskontrollen.

Vi har till exempel jobbat med marginalen. Vi har höjt startmarginalen.

Vi har också säkrat ett relevant kunderbjudande.

Vi har också minskat nedsättningarna, vilket gett goda resultat.

Vårt satsningsområde har varit e-handel.

Där har vi jobbat med digitalisering och vår egen e-handel–

–men vi har också inlett ett samarbete med de stora modeplattformarna.

Vi kommer in på digitaliseringen senare. Först gäller det er konkurrent, MQ.

De ansökte förra veckan om konkurs med hänvisning till corona. Vad tänkte du då?

Först tänker man förstås på medarbetarna och alla som påverkas av beslutet.

Sen tror jag att om man tittar närmare på bolagen, så skiljer sig Lindex och MQ åt.

Det är olika affärsmodeller. Dessutom är resultatutvecklingen olika–

–om man ser på den senaste tiden, även innan corona.

–Vad är då den stora skillnaden? –I affärsmodellerna?

I MQ säljer man mycket externa varumärken.

I Lindex är nästan 100 % våra egna varumärken. Vi producerar dem själva.

Vi har inte samma pressade situation–

–som de bolag som säljer externa varumärken.

Vi har mer kontroll över vår egen verksamhet.

Ni har korttidspermitterat personal. Det är en insats.

Vad har ni mer gjort för att möta utmaningarna nu?

Korttidspermitteringen är en sak, och det är en typiskt svensk åtgärd.

Lindex finns på 18 marknader, så vi har fått följa de lokala förutsättningarna–

–men nån form av personalåtgärd har vi i alla länder.

Sen har det varit en god dialog med våra leverantörer.

Vi har arbetat med hyresreduceringar.

Det har det också talats mycket om i Sverige.

Vi har också tittat på betalningstider för att anpassa läget.

Vi har också växlat upp. Vi har ökat tillväxttakten i e-handeln.

Vi har gått från färre skift till många skift på e-handellagret–

–för att bemanna upp.

Har intresset för att köpa kläder digitalt ökat? Eller hur ser det ut?

Det har ökat. Om inte möjligheten finns... Så är det i många länder.

Den svenska marknaden är ju relativt öppen.

Samma sak med Norge. I Finland har det varit mer begränsat.

I Centraleuropa, där vi har många butiker, är det stängt.

Då är det enda alternativet att handla online.

Apropå det... Hur ska Lindex i ännu högre grad dra nytta av digitaliseringen?

Man tänker i första hand på försäljning i e-handel, men det är många andra delar.

Jag kan tänka mig att vi drar mer nytta av det i inköpsförfarandet och i designen.

Vi designar själva och skickar prover från Göteborg till Bangladesh eller Kina.

Det kan göras annorlunda digitalt, där vi testar oss fram.

Vi jobbar också med Speed Team–

–där man tittar på produktionstiden, från att vi tar nån form av inriktningsbeslut.

Vi snabbar upp det till ett fåtal veckor med hjälp av digitaliseringen.

Hur sker sånt i dag? Skickar man prover med post?

I princip, faktiskt.

Det finns potential inom alla delar–

–så digitaliseringen lär påverka allt inom Lindex.

Om vi håller oss kvar vid e-handeln...

Du har nämnt lanseringen av e-handel i Kina under 2020.

Ni har börjat sälja bebiskläder på Tmall.

Har det påverkats nånting av coronautbrottet?

Det har det. Vi hade beslutat att vi skulle lansera i Q1, och det gjorde vi.

Sen var det inte i ett Kina som vi trodde skulle se ut så.

Men även där har digitaliseringen fått ett ytterligare ryck framåt.

Det är den största digitala marknad som finns–

–så det vore synd att inte finnas där. Vi kan få mycket lärdomar därifrån.

Hur viktigt är Kina i er framtida strategi?

Än är det en väldigt liten del–

–men det kan bli en stor del på sikt.

Din bakgrund... Du tog över som vd sommaren 2018.

–På vilket sätt har du påverkat Lindex? –Jag förstår din fråga.

Jag tänker att vi ska ta alla beslut tillsammans. Så har det varit även här.

Om man ska titta på vad som har hänt–

–så är det att vi har utökat, och höjt tempot, på det digitala och e-handeln.

Det har varit en viktig del.

Vi är mer snabbfotade. Det är min egen analys av de två senaste åren.

Det är nog de största förändringarna.

Du har varit trainee på Siba och vd för Netonnet. Du har ansvarat för e-handel.

Kan du mer specifikt nämna vilka lärdomar du tagit med dig därifrån inom e-handel–

–och som Lindex nu faktiskt har nytta av?

Både Siba och Netonnet...

De sista åren som jag var där, så var det "digital first" i allt vi gjorde.

Det var en hög e-handelsandel. Det var ett e-handelsperspektiv i allt vi gjorde.

Om vi ökade på med en lagershop, så ökade e-handeln ytterligare i det området.

Jag hade ett sånt "mind set". Det tror jag är av nytta att bära med sig in i Lindex.

Om man tänker mer generellt... Corona har svept över, och vi har landat där.

Hur tror du då att modehandeln rent generellt kommer att ha förändrats?

Det är svårt att säga, men jag är övertygad om att den kommer att ändras.

Konsumentbeteendet lär påverkas av att vi arbetar mer hemifrån–

–och att vi har begränsningen till den fysiska butiken.

Fler har börjat handla digitalt. När vi följer den klassiska butikskunden–

–ser vi att den har ändrat beteende de här veckorna.

En del av det beteendet kommer att bestå även efter corona.

Kan du ge ett exempel på det beteendet och på hur folk agerar annorlunda?

Man kanske väljer det digitala fönstret–

–som man kanske inte hade sett som tänkbart innan. Det är ett scenario.

Sen ska vi inte glömma att det nog finns en känsla...

Man vurmar för den lokala butiken. Det har vuxit fram starkare på vissa marknader.

Man inser att om man ska ha den butiken kvar, så bör man göra nåt åt det själv.

Man känner att det har kommit igång.

Det låter spännande. Många små butiker, men med stor digital satsning.

Att vara närmare det lokala när man har en fysisk butik kan vara en fördel.

Lindex moderbolag, Stockmann i Finland, har ansökt om företagssaneringsförfarande–

–alltså rekonstruktion. Hur påverkar det Lindex?

Egentligen inte alls. Redan innan var vi ett dotterbolag som stod på egna ben–

–i hur vi agerar och i vår relation till leverantörer och så vidare.

Det här får ingen effekt för oss–

–utan vi fortsätter som innan med våra leverantörer och vår försäljning.

Till sist: Vad tänker du om framtiden?

Jag känner att man får hålla framtiden lite närmare sig nu.

Det är svårare att blicka fem år framöver–

–som vi normalt sett hade gjort nu. Vi hade tittat på lång sikt.

Man får ta framtiden i här och nu-perspektivet.

Vad får corona för konsekvenser här och nu? Och hur parerar vi det bäst?

Sen är det den medellånga sikten, där det handlar om bäst "rebound" efter corona.

Sen får man tänka på längre sikt. Nu vågar jag bara tänka 2-3 år framåt.

Det är nog den tidshorisonten man klarar av och mäktar med.

Spännande tankar. Tack för att du kom till EFN.

Vi säger tack till Susanne Ehnbåge.

På efn.se/nyhetsbrev kan du prenumerera på vårt regionala nyhetsbrev. På återhörande.

Trots att Lindex verkar i den pressande modehandeln, där konkurrenten MQ precis ansökt om konkurs, har bolaget de senaste åren visat förbättrade resultat. Något som har åstadkommits genom flera satsningar berättar bolagets vd Susanne Ehnbåge.

Nu är branschen en av de hårdast drabbade i coronakrisen och Lindex har i ett försök att minska kostnaderna genomfört flera åtgärder på sina 18 lokala marknader för att stävja de ekonomiska effekterna av pandemin.

Men alla delar av verksamheten drabbas inte lika hårt i krisen.

”Tar vi e-handel så har vi ju kunnat öka tillväxttakten och gått från att ha färre skift till att ha väldigt många för det arbetslaget för att bemanna upp”, uppger Susanne Ehnbåge.

Dessutom berättar hon om bolagets framtid, vad det innebär att moderbolaget Stockmann ansökt om rekonstruktion och hur köpbeteenden kan komma att förändras permanent i coronakrisen.

Redaktör: Anders Frick

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 2.1%
NASDAQ 100 -0.7%
NASDAQ Composite -0.5%

Vinnare & förlorare

Trelleborg 7%
Sandvik 4.7%
SKF 4.7%
Embracer -2.3%
Bygghemma Group First -3.1%
Massolit Media -8.8%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min