Liften som ska lyfta Hemavan

Det här är nog det viktigaste som har hänt oss i Hemavan–

–i Hemavans historia.

Det är det största i Hemavans historia.

Den här är Hemavans stora samtalsämne just nu:

Gondolen.

I kombination med flygplatsen–

–är gondolen en efterlängtad nysatsning.

Inte bara för Hemavan Alpint som äger skidbacken.

Det var stora förhoppningar, och vi känner också–

–att det har varit många som har tittat på det här–

–och vi har lagt ut mycket på sociala medier.

För oss och för bygden betyder det otroligt mycket.

Och även för kommunen och länet.

Hur känns det att åka gondol i stället för ankarlift?

Det var väl på tiden. Det var skönt.

Åker du här annars?

Jag har åkt här rätt mycket.

Blir det enklare med den här nya gondolen?

Det blir trevligare att åka. Och skönare och snabbare.

Har du väntat på det här?

Jo, det har jag. Sen är det kanske inte...

Man åker inte skidor för att åka lift–

–men det är skönt att åka en skön lift.

För svensk skidindustri blev förra vintern ett rekordår.

Det såldes liftkort för närmare 1,5 miljarder kronor.

Det är en ökning med nästan 6 %–

–jämfört med rekordvintern året före.

Det som bidrog till framgången förra säsongen var ju...

Hela branschen präglas av investeringar.

Det byggs nya liftar, man utvecklar snösystem–

–och man bygger nya boenden och restauranger.

Allt det bidrar till ökad attraktionskraft:

Fler vill åka till fjällanläggningar.

Skistar äger de största skidanläggningarna i Sverige–

–och har en marknadsandel på 50 %.

Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm–

–och förra året gjorde de sitt bästa resultat nånsin.

Något som aktiemarknaden har belönat.

Vi kan utvecklas i alla områden. Vi fortsätter investera.

Förhoppningsvis bidrar det till ökad attraktionskraft.

Skistar har varit bra på att bygga digitala plattformar.

Vi var ett starkt e-handelsföretag tidigt på 2000-talet.

Det vi kan dra fördelar av och förstärka verksamheten på.

Ett sätt för skidorter att locka fler turister–

–är att förlänga säsongen–

–men också att uppgradera snökanoner och liftar.

Den nya gondolen i Hemavan har kostat 75 miljoner kronor.

Det var ingen självklar investering.

Det är jättemycket pengar. Här ser vi resultatet.

Det är helt otroligt. Ägaren fick gå in med stora pengar.

Vi har bankfinansiering och Tillväxtverket har hjälpt oss.

Utan de tre bitarna skulle vi inte ha fått det på plats.

Resan tog fem minuter.

Med ankarliften hade det tagit tolv minuter hit upp.

Åtta personer har vi åkt i gondolen.

För oss skidentusiaster är det här en riktig vinst.

Under säsongen 2016–2017–

–genomfördes historiskt stora investeringar–

–av den svenska skidindustribranschen.

I bland annat Kläppen, Kungsberget, Stöten och Tänndalen.

Torgny Svensson var tidigare platschef i Vemdalen-Klövsjö.

Under en tolvårsperiod byggdes då sex nya gondolliftar–

–vilket inte bara gynnade skidanläggningsbolaget.

Jag har sett effekten med tillväxt i samtliga sektorer.

Inte bara i att sälja skipass, utan från allt.

Det uppstod nya företag och Ica dubblade omsättningen.

Jag hoppas att det blir samma sak här i Hemavan: tillväxt.

Det är roligare att jobba i tillväxt.

Vad är så speciellt med den här typen av lift?

Det är ju en stor förändring mot den vid sidan om.

Den har mycket högre säkerhet och komfort–

–och framför allt mycket högre kapacitet.

Det är tre mil till Norge och tio mil till Mo i Rana.

Hur mycket spenderar en normal turistfamilj här?

Oj, svårt att säga. Enligt Slaos uträkning–

–är man uppe i 10 000 för en helg–

–och 20 000 för en vecka. De spenderar mycket pengar–

–så vi måste leverera en bra produkt.

Med den nya gondolen får man mer valuta för pengarna.

Vad hoppas du på för säsongen?

Åh, enormt.

En ny gondollift ska få Hemavan att klättra några steg bland Sveriges alpinorter. Det är i alla fall förhoppningen.

Gondolen betyder oerhört mycket för Hemavan berättar Thomas Ringbrant, vd för Hemavan Alpint.

Investeringen på 75 miljoner var inte självklar att göra menar Christian Björklöf, vd för Hemavan Alpins huvudägare Investment AB Autopoiesis.

  • Horsetech - en galopperande marknad3:26

    Horsetech - en galopperande marknad

    Horsetech är ett samlingsnamn för teknik som ska underlätta inom ridsporten. I nuläget är det till största delen mjukvara som appar, men även IOT-prylar som sensorförsedda grimmor och hästskor börjar dyka upp.

  • Att tänka på vid korttidsuthyrning3:02

    Att tänka på vid korttidsuthyrning

    Airbnb bygger på att privatpersoner hyr ut sin bostad till turister och är en chans till extrapengar för de som kan avvara sin lägenhet ett tag. Men det är en del att tänka på innan nycklarna lämnas över.

  • Mjukare Brexit i sikte8:06

    Mjukare Brexit i sikte

    Det har nästan gått två år sedan britterna röstade för att lämna EU och det är mindre än 10 månader kvar till utträdet ska vara klart. Katrine Marçal kommenterar hur processen fortskrider.

  • Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland4:00

    Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland

    2020 ska bygget av en tunnel mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland starta. När tunneln är klar – enligt planen 2029 – har landvägen till Sveriges viktigaste exportmarknad Tyskland kortats med 16 mil och restiden med tåg med flera timmar.

  • Macrons planer stöter på patrull1:32

    Macrons planer stöter på patrull

    President Emmanuel Macron lovade i valrörelsen att dra ned på kostnaderna för välfärden. Enligt OECD har Frankrike de högsta kostnaderna för välfärden i förhållande till BNP.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -1.1%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.2%

Vinnare & förlorare

Paradox Interactive 2.4%
Pandox 1.4%
Lifco 1.1%
Lundin Petroleum -3.8%
Hennes & Mauritz -4.3%
Nobia -6.6%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min