Pagrotsky: ”Medge retroaktiva förlustavdrag”

Det svenska näringslivet är redan hårt drabbat av coronakrisen.

Varslen ligger på rekordnivåer. Företagen vittnar om en nattsvart verklighet.

Leif Pagrotsky, du hade flera ministerposter–

–under Göran Perssons regering i slutet av 1990-talet. Du har varit tjänsteman.

Du har bra koll på de interiörerna, som jag tänkte att vi skulle prata om i dag.

Det här är väl ändå en av de värre kriser som vi har varit med om?

Det verkar de flesta vara överens om. Vad händer på regeringsnivå just nu?

Det är säkert ett oerhört allvar.

Man jobbar nog fruktansvärt hårt.

Jag tror inte att nån i den nu aktiva generationen–

–utom möjligen Hans Dahlgren, som jobbar hemifrån, har varit med om nåt liknande.

Jag kommer bara på ett tillfälle när vi var i närheten.

Det var när vi hade 500 % ränta för 25-30 år sen.

–Det var under en väldigt begränsad tid. –Ja, men oron pågick under lång tid.

Själva klimax nåddes under en helg–

–när man satt dygnet runt och förhandlade sen banksystemet hade säckat ihop.

Det krävdes 500 % ränta för att försvara en i och för sig idiotisk fast växelkurs.

Men...

Nu har vi företagen som vittnar om oerhörda förluster.

De går på knäna. Det här måste regeringen så klart bemöta fort. Vad händer?

Problemet nu är att det drabbar många samtidigt och över ett så brett fält.

Man har den kapacitet man har i form av människor, experter och departement.

Man har på ett väldigt begåvat sätt börjat–

–med de väldigt stora och breda grejer som man kontrollerar själv–

–och där behöver man inte gå till EU eller riksdagen.

Jag tänker på Finansinspektionens lättnader–

–och jag tänker på Riksbankens blixtsnabba och jättekraftfulla insatser.

Det blir som en bombmatta på likviditetsområdet.

Därefter gäller det inte lånefinansiering, utan lönsamhet och soliditet–

–för att få företagen att klara sig över diket under minst ett par månader.

Det krävs differentierade åtgärder som är lättadministrerade och når många företag.

Jag ser inte många andra vägar än det som sker via Skatteverkets administration.

De kan göras breda och automatiserade.

Man kan till exempel avstå från skatteinkomster och annat.

Men det träffar blint. Det träffar dem som inte har problem med konjunkturen nu.

Jag tänker på privata läkarmottagningar som inte berörs annat än positivt–

–när efterfrågan ökar.

Samtidigt kan vi inte göra tillräckligt för restauranger som saknar kunder.

Det måste alltså också till riktade åtgärder mot mera avgränsade branscher.

De är svårare att utforma och administrera och ställer mer krav på förberedelser.

Internationellt sett har vi pyttesmå departement i Sverige.

De jobbar nu fruktansvärt hårt och måste vara väldigt sårbara för coronasmitta.

Det är sånt som man kan mobilisera adrenalin för en helg eller en vecka–

–men om man gör det under lång tid, så sliter det.

Jag förstår att de har det väldigt tufft.

Om man går till början då... Vad är det för instanser–

–som ett förslag måste passera för att bli godkänt i slutänden?

För det första ska det fungera i verkligheten.

Det ska gå att administrera och det ska gå att få en rättssäkerhet i processen.

Och du måste uppfylla grundlagens krav på sådant.

Det måste passera riksdagen om det är frågor som den har beslutsrätt över.

Allt som gäller skatter bestäms i lag. Lag får bara riksdagen bestämma.

Därmed måste man ha en majoritet.

Men det räcker inte att man har stöd av samhörighetspartierna.

Då har man majoritet, men samtidigt gäller regeln om två veckors motionstid.

Det ska behandlas i utskotten. Det tar tid.

Om man vill ha ett snabbspår måste man ha en bredare enighet–

–och då är det mer komplicerat, inte bara vad gäller kompromissandet–

–utan det är fler människor att prata med och fler möten–

–när tiden är det dyraste som finns. Det finns ingen väg runt det.

Så att regeringen har stöd av Centern och Liberalerna i dag...

Det räcker inte. Då tar det för lång tid.

Det räcker för att få igenom beslutet, men inte för att få igenom det snabbt.

Vad kan man då dra för slutsatser av att Moderaterna går ut–

–och pratar om skattelättnader?

Min gissning är...

Eftersom regeringen måste agera öppet mot oppositionen och andra partier...

–Man måste förankra. –Ja, berätta vad man håller på med.

Man måste ha en förtroendeingivande attityd, vara transparent.

Moderaterna och oppositionspartierna är rädda att hamna i skuggan.

Man vet vad som är på gång. Man går ut tidigt med att säga ungefär samma sak–

–för att sen kunna säga: "Vad bra att man tog våra förslag."

Man kanske säger att det var för lite för sent. "Varför agerade ni inte tidigare?"

Man har insyn i motspelarens kort, regeringens kort har gjorts synliga.

Det är ur det perspektivet utspelen ska ses.

Det är inga originella förslag. De har inte kommit på några geniala trick.

–Det vet du ju inte. –Hjälp med två månaders skatt...

Slopad arbetsgivaravgift i två månader är ett av förslagen.

Det skulle fungera enkelt och ge snabbt likviditetstillskott.

Det ger lönsamhetstillskott. Det är väldigt dyrt och brett.

Det träffar de som behöver det och andra.

Det är säkert den typen av åtgärder regeringen sitter och funderar på.

Men det kostar 70 miljarder. En mycket liten del hamnar i restaurangbranschen.

För att ta ett exempel.

Vad tycker du att man ska göra?

Staten måste nu ta en väldigt aktiv roll.

Tiden är förbi när staten kunde titta på–

–och låta näringsliv och marknadskrafter sköta det här.

Det gäller inte bara bidrag och subventioner utan även ägarkapital.

I företag som har en stark framtid, men får en besvärlig period–

–kan staten gå in med investeringspengar och bli fullvärdiga ägare.

I den här akuta krisen får man inte vara fördomsfull.

Jag tycker också att vi har ett system...

De företag som nu gör förluster har rätt till stora förlustavdrag.

Det hjälper inte nu. De avdragen får man kvitta mot framtida vinster.

Här ska man göra nåt kreativt och istället medge retroaktiva förlustavdrag.

Man får kvitta förluster i mars mot vinster från de bakomliggande goda åren.

Man gör en preliminärjustering hos Skatteverket och får pengarna direkt.

Det syns på sista raden. Det stärker soliditeten–

–och motståndskraften mot nya förluster.

Det är helt inom ramen för principen att förluster är avdragsgilla mot vinster.

Det är bara att man tillfälligt gör den lilla tekniska förändringen–

–att också få göra det retroaktivt. Det skulle ge en omedelbar effekt.

–Skillnaden på likviditet och soliditet... –Är avgörande.

Man måste ha båda för att överleva. Nu har man fixat så att likviditeten–

–är omhändertagen på ett antal sätt.

Men om soliditeten är för dålig hjälper det inte. Då inträder konkurs i alla fall.

För en del företag, inte för alla. Ingen åtgärd hjälper alla i nöd.

Det måste vara ett batteri av olika saker.

Vi befinner oss i Stockholm.

Du har tänkt till lite beträffande åtgärder kring virusspridningen.

Stockholm är kollektivtrafiken nödvändig för att stan ska fungera.

Väldigt få kan komma till jobbet utan att först åka en bra bit.

Nu får vi höra från smittskyddsexperterna, Folkhälsomyndigheten och statsministern–

–att vi ska undvika trängsel och vara på armlängds avstånd.

Du och jag sitter på större avstånd än vi brukar.

Det finns inget smink, för jag får inte ha kontakt med...

Tittarna får ha överseende med det.

Samtidigt drar regionen ner på busstrafiken–

–och bussföretagen riskerar konkurs för att all turism är inställd.

Jag förstår inte hur det hänger ihop.

Nu är det trängsel. Folk står som sardiner i rusningstid.

Samtidigt får den som vill sitta i en egen plåtlåda utan att smitta nån–

–betala 40 kronor för att åka in i stan och 40 kronor för att åka ut.

Det är sinnessjukt.

Man ska ta bort trängselskatten under den här begränsade perioden–

–som en signal att det värsta vi gör nu är att smitta varandra i trängsel.

Den oönskade biltrafiken är mindre dålig–

–än att man står och nyser på varandra på bussen.

Tänkvärt. Kort bara, när tror du att regeringen kommer med ett utspel?

Jag tror att det kommer vilken dag som helst. Men jag har ingen aning.

De har valt att vänta och presentera allt på en gång.

Istället för det som kanske hade varit politiskt smartare–

–att droppa en sak i taget allt eftersom de blir färdiga–

–och dominera nyhetsflödet varje dag som Trump gör.

Nu har man valt att lägga det i ett sammanhang–

–och i en ordnad process i förhållande till de andra partierna

Det långsammaste och svåraste förslaget bestämmer tiden.

Men jag tror att det kommer snart.

Vilken dag som helst. Stort tack, Leif Pagrotsky.

Leif Pagrotsky har, bland annat som näringsminister, varit med och hanterat en del ekonomiska kriser. I denna intervju berättar han om hur spelet bakom kulisserna i maktens korridorer ser ut.

När det gäller coronakrisen har Leif Pagrotsky ett förslag på hur man ska kunna underlätta för krisande småföretag. För att förstärka likviditeten och soliditeten menar han att förlustavdrag borde kunna medges retroaktivt.

”Det skulle ge en omedelbar och blixtsnabb effekt”, säger Leif Pagrotsky.

Programledare: Petra Bergman

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -3.8%
NASDAQ-100 -4.2%
NASDAQ Composite -4.4%

Vinnare & förlorare

Sectra 4.9%
ICA Gruppen 2.5%
Axfood 1.6%
Atrium Ljungberg -8.3%
Klövern -9.4%
Dometic Group -9.8%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min