Kvarteren lever upp runt centralstationen

Jernhusen finns för att främja kollektivt resande–

–och att mer gods transporteras med järnväg.

Det gör vi bäst genom att äga, utveckla och förvalta järnvägsnöra fastigheter.

Vi utgår från resenärens perspektiv. I det ligger att försöka främja–

–att göra Stockholmsområdet är attraktivt att vara i–

–och därmed resa mer kollektivt.

Som ett led i det startade vi ett parallellt uppdrag 2008–

–för att se hur Malmös stationsområde kunde bli mer attraktivt–

–och skapa en blandning av kontor, bostäder och hotell.

–Hur långt har ni kommit? –Det parallella uppdraget har genomförts.

Utifrån det har vi tillsammans med staden och Kanozi arkitekter–

–arbetat fram ett planprogram och detaljplaner.

Vi har två laga kraft för detaljplanen.

Vi har ytterligare tre kvarter kvar att planlägga.

Vi har uppfört två kontorsfastigheter som vi står nära.

Det är dem vi ser bakom oss. Glasvasen och Foajén.

De färdigställdes 2016 respektive nu.

Vi har också planlagt bostadsbyggrätter.

En som är färdigställd intill Foajén.

Vi har planlagt för ett domstolsverk.

Där har vi avyttrat byggrätterna till olika aktörer.

Hur har ni tänkt kring fördelningen för bostäder, kontor och kontorsytor?

Kring Malmö centralstation är det hälften kontor och hälften bostäder.

Av det utgör 5 % butikslokaler.

Vi ser det som viktigt med en kombination av kontor och bostäder–

–för att skapa en attraktiv och trygg miljö–

–för människor att vistas i under dygnets alla timmar.

Vi har försökt att inte skapa för långa sekvenser–

–av varken bostäder eller kontor–

–och möta de allmänna platserna som skapas av både kontor och bostäder–

–och ge attraktiva mötesplatser i staden.

Vad finns det för utmaningar? Det här är central infrastruktur.

Det gäller att tänka framåt.

Den stora utmaningen är att det är otroligt komplext–

–att utveckla i ett så centralt läge i Malmö.

Det är så många funktioner som ska få plats–

–och det ska tänkas långt fram i tiden.

Det ska finnas plats för fotgängare, cyklister, kollektivtrafik–

–samtidigt ska människor bo och arbeta här. Det är komplext.

Nu bebygger vi de sista tomterna som ligger så här centralt.

Då är det många inblandade i tänkandet kring–

–hur det här blir om 50 år eller 100.

Det gör att det tar tid, är komplext och inte alls förutsägbart.

Hur är efterfrågan på lokalerna i stationsnära lägen?

Fantastiskt bra. Det har gått fint att hyra ut.

Statligt ägda Jernhusen satsar under tio år tio miljarder kronor på att utveckla stationsmiljöer runt om i Sverige. I dagarna invigs kontorsfastigheten Foajén i nya stadsdelen Södra Nyhamnen vid Malmös centralstation.

”Vi utgår från resenärens perspektiv och i det så ligger mycket i att främja att alla tycker att stationsområdet är attraktiv att vara i och därmed kan resa mer kollektivt”, säger Sara MacDonald, regionchef på Jernhusen.

Redaktör: Jonas Harrysson

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.1%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.2%

Vinnare & förlorare

Peab 4.8%
Embracer 3.1%
Millicom 2.5%
JM -1%
Sinch -2.4%
Sectra -3%
Uppdaterad tor 15:45
Fördröjning 15 min