Minst fall för svenska kortköp

Det vi ser i vår kortdata, som också är ganska väntat är–

–att det är en kraftig nedgång i alla nordiska länder.

Inom företagssektorn är det runt 70 %–

–och inom privatmarknaden är det runt 30 %.

Man ser också stora skillnader mellan de nordiska länderna.

I Sverige, där det varit mer liberalt kring nedstängning och restriktioner–

–faller det inte lika mycket som i de övriga nordiska länderna.

Det är som väntat. Man ser en bred nedgång i konsumtionen.

Kan man få en kort överblick? Var är det som värst? Hur ser det ut i Sverige?

I Sverige är det framför allt användandet av företagskort som går ner.

Det är inte heller så oväntat, givet att många är hemskickade från sina arbeten.

Det som brukar vara på företagskortet, till exempel flygresor–

–går ner dramatiskt med tanke på att vi inte har några resor.

Inom hotell-, tjänste- och restaurangnäring går det också ner.

Inom den privata sektorn ser vi inte lika stora fall i Sverige.

En intressant sak som vi ser där, och som också är ganska väntat–

–är att onlinehandeln ökar jämfört med den faktiska handeln i butik.

Vissa branscher går ner mer än andra–

–men generellt sett är det en väldigt bred nedgång i konsumtionen.

Vilka branscher sticker ut? Jag har hört att många bygger altan. Byggbranschen...

Hur god koll har ni på olika branscher?

Vi kan inte riktigt se på den detaljnivån–

–men det vi ser är–

–att det inom flyget går ner. Den senaste siffran var att det var ner 90 %.

Liknande siffror syns inom hotell–

–medan det mer konsumtionsnära inte går ner lika mycket.

Det är tjänstesektorerna som är värst drabbade–

–när vi tittar även på kortdata.

Hur såg det ut innan vecka 14 och 15, alltså vecka 12 och 13?

Hur såg siffrorna ut då?

Det stora skiftet som vi såg på data hände ungefär vecka 12 och 13.

Det var i mitten på mars, när WHO förklarade att vi var inne i en pandemi.

Då kom flera länder ut med nedstängningarna.

Där har vi det mest dramatiska fallet.

Efter det ser vi en viss stabilisering i data.

Vi är ner jämfört med tidigare år, och det är väldigt stora nivåer–

–men det verkar ändå vara en stabilisering.

Det är såna indikatorer som vi tar med oss när vi tittar på det här.

Man ska inte stirra på nivåerna, utan snarare på utvecklingen–

–och om man kan se en bottenkänning eller inte.

Sverige sticker ut jämfört med andra nordiska länder.

Nu börjar det till viss del öppnas upp lite även i de nordiska länderna.

Det blir intressant att se–

–om det blir en uppgång i kortdatan de närmaste veckorna när man öppnar upp lite.

Har ni hunnit se nåt redan nu där?

Nej, inte i datan. Hittills har vi fått föregående vecka, när det var påsk.

Där kan man se att företagskorten gick ner ännu mer–

–vilket till viss del kan bero på att det var en kort vecka och påsklov.

Inom den privata sektorn var det ganska oförändrat under veckan.

Detta gäller SEB Kort. Vet ni hur det ser ut för era konkurrenter i Norden?

Nej. Vi tittar ju på den data vi har.

Våra konkurrenter kollar väl på den data de har–

–men jag skulle tro att det är en samlad bild som man ser här.

Som jag har sagt, så är det en ganska väntad utveckling som man ser här.

Företagskorten går ner.

Det är en uppgång i onlinehandel jämfört med i butiker.

Det privata går inte ner lika mycket i Sverige som i andra nordiska länder.

–Stort tack, Lina Fransson på SEB Markets. –Tack så mycket.

SEB Kort är en av Nordens största aktörer när det gäller betalkort av olika slag. Det gör att de har koll på hur mycket som handlas, både bland privatpersoner och företag.

Lina Fransson, räntestrateg på SEB Markets, ger en uppdatering kring hur läget ser ut för kortköpen i pandemins spår.

”Det vi ser i vår kortdata, som också är ganska väntat, är att det är en kraftig nedgång i alla nordiska länder”, berättar hon och uppger att företagsköpen minskat med 70 procent medan fallet på privatsidan är drygt 30 procent.

Hon beskriver också att det är stor skillnad mellan länderna, där de svenska kortköpen sjunkit minst och de finska mest, beroende på hur hårda restriktionerna i pandemin varit.

Redaktör: Anders Frick

  • Vi ses igen i augusti!1:26

    Vi ses igen i augusti!

    Vi på EFN vill tacka för en händelserik vår. Nu laddar vi batterierna och återkommer med nya tag i augusti!

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 2.5%
NASDAQ 100 1.2%
NASDAQ Composite 1.2%

Vinnare & förlorare

Elekta 14.6%
Stillfront Group 8.1%
Sinch 6.9%
Balder -1.4%
Atrium Ljungberg -1.6%
Hufvudstaden -1.9%
Uppdaterad mån 16:36
Fördröjning 15 min