Ekonomikanalen

Komponenter i kläm när pandemin slår ut industrier

Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, kommenterar det svåra läget för komponentleverantörerna när stora delar av den globala fordonsindustrin står still.

”Vi har permitterat cirka 80 000 medarbetare och dessutom så riskerar någonstans mellan 8 000 och 10 000 bli varslade just nu”, berättar Fredrik Sidahl.

Branschen ligger dock i startgroparna för att återstarta produktionen. På måndag startar Volvo Cars bilproduktion i Torslanda och AB Volvo förbereder just nu en mjukstart av fabriken i Tuve. Även Scania i Södertälje planerar en återstart under nästa vecka.

Fredrik Sidahl är tveksam till om det faktiskt är möjligt att dra igång produktionen så snabbt.

”Jag tror inte att komponentleverantörerna är redo överallt och jag är tveksam till om det ens går att starta upp verksamheten nästa vecka. Jag tror snarare att vecka 18 är mer rimligt. Tittar vi över hela Europa så tror jag att det snarare handlar om vecka 19 innan man är igång igen, Spanien och Italien är inte riktigt redo ännu” säger han.

För att underlätta omstarten har branschen, genom leverantörsorganisationen CLEPA och bilindustriföreningen ACEA, nu antagit en gemensam uppförandekod för att lättare kunna återstarta produktionen.

”Den nu antagna uppförandekodens punkter omfattar bland annat hälsa och arbetsmiljö, krav på kommunikation, avtalsmässiga tolkningar samt krav på koordination av omstarten. Kort sagt: Det är ett regelverk kring hur vi ska kunna förhålla oss till varandra, och inte kasta en massa klausuler i ansiktet på varandra. Jag tror att detta är början på något väldigt bra”, säger Fredrik Sidahl.

Dessutom ger Sidahl i intervjun sina spaningar på hur krisen kan komma att utveckla komponentbranschen framöver.

Redaktör: Anders Frick