Komponenter i kläm när pandemin slår ut industrier

Det här är EFN i västra Sverige. I dag blir det fokus–

–på Västsveriges kärnindustri: fordonsindustrin.

Med oss har vi Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen-

–en branschorganisation för leverantörer till fordonsindustrin.

Tack, Fredrik, för att du är med oss i dag.

Det är en ganska allvarlig situation. AB Volvo och Volvo Cars står still.

Hur är läget för komponentleverantörerna?

Allt står still. Vi har permitterat cirka 80 000 medarbetare.

Dessutom riskerar 8 000-10 000 att bli varslade just nu.

En del är redan varslade.

Det här är statistik från våra medlemsenkäter. Den är helt dagsfärsk.

Det är en hel industri som står helt still i Sverige.

Och inte bara i Sverige, utan i hela Europa.

Vad är mest allvarligt av de olika delarna?

Det är en kombination av allt. Det är en kombination av komponenter som saknas.

Komponenter som tillverkas i Kina och fortfarande är nånstans på havet.

De kanske just nu börjar anlända till Europa.

Det är en kombination av att länder har stängt ner mer eller mindre fullständigt.

Gränser är stängda. Det är väldigt kraftiga restriktioner kring covid-19.

Främst kanske i Spanien och Frankrike, till viss del även i Tyskland och Danmark–

–och även här i Sverige. Det är en nedstängning, Vi har en pandemi.

Men vi hoppas att se ljuset i coronatunneln så småningom.

Vad är på gång? Nämn nån nyhet.

Här i Sverige räknar våra tre stora OEM:er–

–att starta i nästa och näst nästa vecka.

Lite sakta för att testa leverantörerna och sitt produktionssystem–

–nu när de inte ska stå så nära varandra när det bygger bilarna.

I Europa är det bra om vi kan koordinera starten så bra som möjligt.

Både ur medarbetarnas synvinkel... Hur ska företagen...

Vilka regler ska man ha kring hur man ska arbeta?

Stå när varandra, komma in på fabrikerna...

Att få det någorlunda likriktat i Europa, men också starta på liknande sätt.

Vi kanske skapar ett bättre förhållande mellan leverantör och den stora kunden.

Oavsett om den stora kunden är i leverantörsledet eller slutkunden–

–som då är fordonstillverkarna.

Man ska ha respekt för situationen–

–och inte kastar force majeure-klausuler i ansiktet på varandra direkt–

–utan försöka lösa problemet framöver. Vi sitter på nåt sätt i samma båt och ror.

För att kunna åstadkomma det har vi för en kvart sen–

–enats om en "code of conduct" det vill säga en policy–

–mellan de stora fordonstillverkarna och leverantörerna i Europa.

–Det har ni kämpat för ett tag, eller hur? –Ja, framför allt de senaste 14 dagarna.

Det är helt nytt att verkligen se och jobba framåt–

–på ett pragmatiskt sätt tillsammans–

–för att kunna lösa en sån här prekär situation.

Normalt är det två stycken läger, å ena sidan leverantörer–

–å andra sidan stora kunder–

–som Volkswagen, Ford och de stora OEM:erna i Europa.

Då blir det ett traditionellt leverantör-kund-förhållande.

Det är offert, faktura, materialspecifikation och så vidare.

Det har varit ganska hårda ord och mycket kring betaltider med mera.

Nu har man satt sig ner och sagt att det här får man sluta med.

"Vi måste lösa det här för vår egen skull och Europas."

Jättekort. Vad innehåller överenskommelsen?

Det är ett regelverk kring hur vi ska förhålla oss till varandra.

Sans, balans och sunt förnuft–

–och inte kasta en massa klausuler i ansiktet på varandra.

Men också hur vi ska hantera vår personal i Europa.

Den har en väldigt ödmjuk ton.

Jag tror att det är början på nåt väldigt bra.

Tillsammans med ACEA, biltillverkarnas stora organisation–

–och CLEPA, den stora europeiska organisationen.

Att Volvo och kanske Volkswagen startar sin produktion i nästa vecka–

–är komponentleverantörerna beredda på det?

Man är nog inte beredd överallt.

Jag är tveksam till att det går att starta upp allting i nästa vecka.

Snare vecka 18, vecka 17 är nästa vecka.

Här i Sverige säger Volvo Cars att man ska testa systemen–

–genom att starta upp lugnt och fint.

Det gäller också Volvo Cars i Gent.

Scania säger likadant. En liten smygande start.

Medan Volvo AB kommer att starta upp sin produktion–

–av sitt eget insatsmaterial, motorer och såna saker.

Man startar upp sin motorfabrik i nästa vecka.

Man väntar nog med att starta upp Tuvefabriken till vecka 18.

Om vi tittar över hela Europa så tror jag snarare att det handlar om vecka 19–

–innan hela Europa är igång.

Spanien är inte riktigt där än och inte Italien heller–

–fastän de säger det, så har de problem.

Folk ska tillbaka till sina jobb nu.

Om vi lämnar krisen och går ett år tillbaka. Då var du med i EFN–

–och pratade om att det var ett paradigmskifte i fordonsbranschen.

Det handlar om elektrifiering, digitalisering, mjukvara, klimatutmaning–

–och inte minst ägandeformer.

Tar branschen chansen att utveckla sin kompetens–

–inom de här områdena just nu?

Ja, det kan man göra. Det är visserligen ganska kort tid att utbilda.

Men man kan i alla fall få en teaser.

Vad innebär det att kompetensutveckla och ställa om–

–till elektrifiering och en ny typ av mobilitet framöver–

–när man är permitterad?

De kurserna finns redan nu.

Dessutom har vi en diskussion med Näringsdepartementet–

–och Tillväxtverket kring finansiering av kurserna.

För att inte avslöja så förfärligt mycket för dig i dag–

–så tror jag mig veta att det kanske kommer nåt sånt inom en snar framtid.

Många av de lite bättre kurserna kostar pengar.

De enskilda kanske inte har råd att lägga ut 7 000-8 000 kronor per kurs.

Men i framtiden har vi fortfarande paradigmskiftet.

Det kommer naturligtvis att rulla på.

Vi på FKG har gjort en identifiering. Vad är det för typ av komponenter man behöver?

En bensintank kan bli en låda för ett batteri till exempel.

Det är samma tillverkningsprocess.

Att använda befintlig tillverkningsutrustning–

–hos leverantörerna för att tillverka nya typer av komponenter–

–till den framtida bilen. Den identifieringen har vi gjort–

–med hjälp av två stora svenska konsultföretag.

Afry, tidigare Ångpanneföreningen, och Semcon.

Det är väldigt djuplodande.

Det kommer vi att bedriva kurser kring–

–informera om och visionera om att ställa om medan det finns tid.

Det är det finns just för tillfället i dessa tider av kris.

Vi ska inte bli alltför långrandiga.

Vi får anledning till att återkomma och se vad som händer.

Vi kommer att ta ett snack senare och se vad som händer.

Stort tack för att du ville vara med i dag. På återhörande!

Kul. Tack. Hej!

Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, kommenterar det svåra läget för komponentleverantörerna när stora delar av den globala fordonsindustrin står still.

”Vi har permitterat cirka 80 000 medarbetare och dessutom så riskerar någonstans mellan 8 000 och 10 000 bli varslade just nu”, berättar Fredrik Sidahl.

Branschen ligger dock i startgroparna för att återstarta produktionen. På måndag startar Volvo Cars bilproduktion i Torslanda och AB Volvo förbereder just nu en mjukstart av fabriken i Tuve. Även Scania i Södertälje planerar en återstart under nästa vecka.

Fredrik Sidahl är tveksam till om det faktiskt är möjligt att dra igång produktionen så snabbt.

”Jag tror inte att komponentleverantörerna är redo överallt och jag är tveksam till om det ens går att starta upp verksamheten nästa vecka. Jag tror snarare att vecka 18 är mer rimligt. Tittar vi över hela Europa så tror jag att det snarare handlar om vecka 19 innan man är igång igen, Spanien och Italien är inte riktigt redo ännu” säger han.

För att underlätta omstarten har branschen, genom leverantörsorganisationen CLEPA och bilindustriföreningen ACEA, nu antagit en gemensam uppförandekod för att lättare kunna återstarta produktionen.

”Den nu antagna uppförandekodens punkter omfattar bland annat hälsa och arbetsmiljö, krav på kommunikation, avtalsmässiga tolkningar samt krav på koordination av omstarten. Kort sagt: Det är ett regelverk kring hur vi ska kunna förhålla oss till varandra, och inte kasta en massa klausuler i ansiktet på varandra. Jag tror att detta är början på något väldigt bra”, säger Fredrik Sidahl.

Dessutom ger Sidahl i intervjun sina spaningar på hur krisen kan komma att utveckla komponentbranschen framöver.

Redaktör: Anders Frick

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.4%
NASDAQ 100 0.4%
NASDAQ Composite 0.4%

Vinnare & förlorare

AAK 3.5%
Hexpol 3.5%
AddLife 3.5%
Stillfront Group -1.6%
Hansa Medical -1.9%
Bygghemma Group First -2.5%
Uppdaterad ons 14:57
Fördröjning 15 min