Oljan tillbaka på ruta ett

Oljepriset har rasat den senaste tiden.

Ett fat Brent kostar nu under 52 dollar.

Inte vad OPEC tänkt sig, när man införde produktionstak–

–förra året. Martin Jansson, råvarustrateg–

–är hela förklaringen att USA:s produktion stigit?

Ja, det är ett jätteproblem för OPEC.

Det var farhågan när avtalet implementerades.

Nu har USA:s produktion överträffat alla scenarier.

Priset är tillbaka på nivån som rådde vid OPEC:s avtal.

Det är ett problem, för den kompensation OPEC ska få–

–för att man sänker produktionen, har man en kostnad för.

Kompensationen ska ske genom högre oljepris.

Annars blir det en förlustaffär.

Vi ser att oljepriset är tillbaka på den nivå det slöts.

Hur påverkar det moralen för dem som är med på taket?

Det måste helt klart underminera moralen.

Mindre länder med problem att finansiera sin statsbudget–

–får det svårt. Flera har inte gjort hela sin sänkning–

–och nu ska det ske på de här nivåerna, när man inte får något för det.

Vi fick en rapport från OPEC i går.

Saudiarabien sänkte mindre än väntat–

–men ändå under taket. Hur lyckas de med kvoterna?

OPEC har gjort vad vi förväntade oss.

De implementerar cirka 90 % av sänkningarna.

Där kliver Saudiarabien in och täcker upp för de svagare.

Vi trodde att OPEC nu skulle gå från klarhet till klarhet–

–för man var så tydlig på presskonferensen i Wien.

Men man har misslyckats med kommunikationen.

Nu börjar siffrorna divergera... Man är oense–

–om man ska förlänga avtalet. Kuwait vill förlänga.

Irak vill inte förlänga, utan vill öka produktionen i slutet av året.

Saudierna vacklar. De har nu öppnat för förlängning–

–men bara för två veckor sedan sa de nej till det.

Kommunikationen från OPEC kunde varit bättre.

Vi har en graf över USA:s stigande produktion.

Fortsätter produktionsökningen? Påverkar det priset?

Det tror jag. Produktionen i USA växer lika fort nu–

–när vi har haft ett oljepris omkring 50 dollar, som den gjorde mellan 2010 och 2014–

–när oljan låg omkring 110 dollar.

USA:s skifferproducenter har samma tillväxttakt–

–som de hade på dubbelt så högt oljepris.

Det är en konsekvens av att de har pressat kostnaden–

–genom teknologisk utveckling och effektiviseringar.

De har en bättre finansiell ställning i dag–

–och har kunnat säkra prisnivåerna de ska producera till.

Det kan man göra flera år framåt.

Skifferproducenterna står på stabil grund nu.

När OPEC slöt avtalet fanns tre scenarier för hur snabbt USA skulle växa.

De har växt fortare än samtliga scenarier.

En sensationell återhämtning, alltså.

Finns det en Trump-effekt? Vad beror det på?

Man trodde att Trump skulle underlätta för producenterna–

–men det har inte blivit så än. Det här är konsekvenser–

–av sådant som hänt tidigare under hösten.

Oljepriset har stigit sedan i maj–

–och det mesta har gått skifferproducenternas väg.

Nu ser vi effekterna av det.

Det blir motvind för OPEC att fortsätta sitt avtal.

Hur ser det ut med efterfrågan?

Lagren är fortfarande höga. OPEC har sagt att deras mål–

–med avtalet är att få ned de globala oljelagernivåerna–

–till normala nivåer. Då brukar man avse medelvärdet–

–under de senaste fem åren. Det har inte gått så fort.

Lagernivåerna kommer ned något–

–men de fortsätter stiga i USA, som ökar sin produktion.

OPEC har inte haft den effekt på lagren som man hoppats.

Nu tror ni att oljepriset ska ned till 40 dollar?

Vad får det för effekt?

Det blir motvind för amerikanska producenter igen.

Är det för mycket olja, måste priset gå lägre–

–för att balansera överproduktionen.

Det kommer att ta tid innan det märks i USA.

De står nog på säker mark hela året.

Då kan överproduktionen bli betydande den här gången.

Skiffer har haft ett bra 2016, fått ordning på verksamheten–

–och nu får vi se effekterna av det.

Saudiarabien vill börsnotera sitt oljebolag Aramco.

Genomför man det om oljepriserna blir så låga?

Det är tveksamt. Det sägs att de ska sälja 5 % av bolaget–

–i början av 2018. Vi har sett Saudi som en garant–

–att de vill sälja en del har varit en garant–

–för att de håller ihop OPEC-avtalet.

Men nu blir det motvind, både av priset och stigande produktion i USA...

...och flera av de mindre medlemmarna inser–

–att Saudi har sin egen agenda i avtalet.

De försöker få till avtalet för att de ska sälja bolaget–

–inte för att stabilisera priset långsiktigt.

Det är ännu ett incitament för de mindre länderna–

–att åka gratis på Saudi. Det kan underminera moralen–

–ytterligare bland de mindre länderna.

Det är tveksamt om de får ut bolaget.

Det ligger för långt fram i tiden för att de ska kunna hålla uppe priset så länge. Tack!

Oljepriset har fallit tillbaka rejält den senaste tiden, tvärtemot vad Opec tänkte sig när man enades om ett produktionstak i slutet av förra året.

Varför har det gått så här och vad händer nu? Ellinor Beckett pratar med Martin Jansson, råvarustrateg på Handelsbanken.

  • Dyrt införande av GDPR0:38

    Dyrt införande av GDPR

    Den 25 maj träder GDPR i kraft - och det kan bli dyrt. Rapporter visar att införandet kommer att kosta 140 000 kronor per företag i Sverige. 

  • Sverige bland de sämsta på AI2:00

    Sverige bland de sämsta på AI

    Ishtar Touailat, innovationschef på Tieto, menar att Sverige ligger efter i utvecklingen av artificiell intelligens och att många inte har möjlighet att ta del av de framsteg som görs.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite 0%

Vinnare & förlorare

Paradox Interactive 2.4%
Beijer Ref 2.4%
Elekta 2.2%
SSAB -2.5%
Oriflame -3%
NetEnt -3.5%
Uppdaterad tor 17:35
Fördröjning 15 min
  • Nu är bensinen rekorddyr1:43

    Nu är bensinen rekorddyr

    Ledande bensinbolag höjer priset på bensin med 20 öre per liter. Det innebär att en liter 95-oktanig bensin nu för första gången kostar över 16 kronor.

  • Så mycket mer än ett varv1:44

    Så mycket mer än ett varv

    Göteborgsvarvet är världens största halvmaratontävling med omkring 60 000 anmälda löpare. Och loppet omsätter stora summor.

  • Över 100 000 riskerar körförbud0:49

    Över 100 000 riskerar körförbud

    Söndagen den 20 maj införs nya besiktningsregler i Sverige. Sista siffran i registreringsskylten slutar styra när det är dags för besiktning. I stället införs tidsangivelser.