Kollektivt resande viktig del i hållbar omställning

Det här är EFN i Göteborg.

Vi ska prata om kollektivtrafik med Lars Backström, vd för Västtrafik.

Tack. Det är kul att få komma hit.

Vi ska prata om framtid, nutid och lite krångel. Först framtiden.

Du vill göra om kollektivtrafiken i grunden. Hur då?

Jag vill att hållbart resande ska bli en norm.

Hur då?

Det är ingen enkel fråga.

Men jag är övertygad om, och det är nog ingen som säger emot mig–

–att omställningen i samhället måste gå fortare.

Då kan vi inte bara tänka på resandet med Västtrafik.

Vi behöver tänka bredare på hållbart resande–

–och på hur vi ger bättre förutsättningar för gång och cykel.

Hur kan vi vara med och påverka hur vi designar och utformar städer?

Allt innehåll är en konsekvens av dess design.

Under hundra år har det varit norm att designa städer för bilens framkomlighet.

Den normen måste successivt förändras–

–för att vi ska kunna åstadkomma ett hållbart resande som norm.

Då behöver vi jobba på den sidan, med att påverka och skapa förutsättningar–

–men det är lika viktigt att vi utvecklar vår egen produkt.

Det kan vara olika typer av digitala lösningar för kombinerad mobilitet–

–eller att se över olika produkter och tjänster.

Båda delarna behövs.

Det behövs en "pull", att man åker med oss för att man vill åka med Västtrafik–

–men det behövs också en "push" från andra sidan, att ställa om samhället.

Om det sen är att göra om kollektivtrafiken i grunden–

–vet jag inte. Delvis, kanske.

Men väldigt mycket kan ju åstadkommas med ickedigitala lösningar.

Väldigt mycket är infrastruktur och design.

Om vi tittar några år framåt... Hur ser det då ut i Brunnsparken eller häromkring?

Hur ser det ut rent konkret?

Om man tittar på alla visionsbilder och framtidsbilder–

–för Region City eller andra områden–

–så är det få bilar och väldigt mycket människor i rörelse.

Jag hoppas verkligen att vi börjar röra oss mot en sån stadsbild.

Det är inget som Västtrafik allena påverkar, förstås–

–men vi är en viktig spelare i den samhällsomställning som krävs–

–för att kunna möta ökad miljöbelastning och urbanisering–

–och få, om vi nu pratar Göteborg specifikt, en stad för människor.

Vad krävs då för att Västtrafik ska bli ett företag som passar in i de visionerna?

Att vi flyttar fram våra positioner.

Vår vision har handlat om att vi vill att kunderna ska resa med oss för att de vill.

Vi vill bli det moderna serviceföretaget. Det har varit viktigt för oss–

–och det har gjort att vi har jobbat med enklare betallösningar och med kundmöte–

–för att få en attraktiv produkt i grunden.

En sån produkt räcker bara så långt.

Om vi ska göra skillnad på riktigt måste vi också jobba på andra sidor.

Där är vi en viktig spelare. Jag önskar att jag visste hur det ska gå till.

Men det är inget som bara vi sitter med.

Alla städer och regioner sitter förhoppningsvis med samma utmaningar.

Vissa städer har kommit längre. Det finns gott om förebilder. Hur har de jobbat?

–Vilka städer är förebilder? –Oslo är en stor förebild.

De vill göra sin innerstad helt bilfri. De ligger långt fram i elektrifiering.

Västtrafik kommer att ha den största elbussflottan i norra Europa om ett år.

Andra städer jobbar mycket på... Vi har kikat lite på Paris.

Där har de tagit de här gatorna...

De finaste vägarna är de som är nere vid Seine.

Nu har man stängt av dem och tillåter bara gång och cykel.

Det finns många exempel där man jobbar med–

–att ge invånare och besökare hållbara alternativ.

Man kan bygga breda och skyddade gång- och cykelbanor–

–för att skapa förutsättningar för en hållbar mobilitet.

Receptet är inte svårt, men det krävs mycket mod för att kunna genomföra det.

Vi ska backa från framtid till nutid och titta på en skylt.

Så här stort är Västtrafik. Ni har nästan 2 000 bussar, 36 båtar och 900 linjer.

Det är ett stort bolag. Vad tänker du när du ser de här siffrorna?

Om man skulle umgås med de här siffrorna hela tiden skulle man väl få panik...

1 300 ärenden till kundservice per dag. Är inte det ganska mycket?

Jo, men sett till att vi har 430 000 resenärer per dag...

Man får ställa det i relation.

Vi tittar på nästa skylt. Då är det hur resorna fördelades.

Det är mycket bussresor och spårvagnsresor.

Om vi tar in nästa graf direkt efter den, så ser vi hur det utvecklas.

Det tuffar på, sakta men säkert, uppåt.

–Går det för sakta? –Sakta men säkert.

–Det skakar inte så mycket. –Det beror på hur du sätter skalan.

Vi har en takt som innebär att vi ska fortsätta på plus 5 %.

Ett fördubblingsmått som antogs för många år sen...

Det har varit viktigt för oss. När jag började fanns det inget mål.

Då var det svårt att säga vad som var bra och dåligt.

Men det har vi nu sen ganska många år tillbaka.

Då taktar vi väl över den kurvan.

De målen har varit viktiga. Samtidigt är det mål som är påhittade.

Den stora grejen är i vilken utsträckning vi tar marknadsandelar.

Några delar som ni har gjort... Förra året gjorde ni ett test med parkeringsbolaget.

Man kunde köpa bussbiljett och parkeringsbiljett samtidigt.

Blir det nån fortsättning?

Det här är ett sätt att vara där kunderna är.

Parkeringsbolaget är ett exempel. Man kan nämna flera såna tänkbara exempel.

Jag är hos nån...

Då vore det käckt om man kunde köpa en biljett och ta spårvagnen eller bussen.

Varför går det så trögt att komma dit?

Det gäller att bygga infrastrukturen. I dag har vi 300 fysiska försäljningsombud.

De säljer våra biljetter.

Här tittar vi på var den digitala motsvarigheten är.

Vilka skulle kunna sälja våra biljetter?

Det är viktigt att erbjuda en hög grad av tillgänglighet till kollektivtrafiken–

–det vill säga våra biljetter.

Sen kanske man känner att det här gick bättre än man hade trott–

–och så kommer man in i Västtrafiks To Go, som nu omsätter över en miljard.

Man kan få rabatt. Åker man fyra gånger inom en tid, så får man den femte gratis.

Sen kanske man köper ett periodkort.

Det finns i dag. Regeringen vill se en gemensam kollektivtrafik för hela Sverige.

Hur väl förberedda är ni för en sån lösning?

Om jag hade vetat vad det är för lösning...

–Det ska funka tillsammans. –...så hade jag kunnat svara på det.

Den är lite lös i kanten, tycker jag. Det kanske finns en övertro för det.

Det största resandet sker inom länen. Det är arbetspendling.

Om vi kan underlätta en resa från Göteborg till Kalmar–

–via kollektivtrafik, så är det jättebra.

Det är ganska få som skulle göra den resan med tre eller fyra trafikhuvudmän.

Vi vet med de åtgärder vi gjort, speciellt nu när vi går från 75 till 3 zoner–

–att det viktigaste är enkelheten i arbetspendlingen.

Den är till största del, även om vi har 30 000 som åker över länsgräns...

Jag är lite osäker på vilken roll det ska spela.

Många politiker vill ha en linbana som ska stå kvar till stans 400-årsjubileum 2021.

Det kan bli tajt, kanske för tajt.

Ni skrev i våras till er ägare att det här är ett dåligt förslag–

–och att det borde kastas i papperskorgen. Varför?

Det är för dyrt.

I Göteborgs-Posten kan man läsa: "Nytt förslag kan rädda linbanan."

–Vi får väl se. –Du tror inte på det?

Vad som är viktigt för oss är att se på driftkostnaden–

–och att den är jämförd med övrig stadstrafik.

Vi har ett kollektivtrafikperspektiv på den frågan.

–Det måste vi ha. –Vad har politikerna för perspektiv?

Det får du fråga dem.

För Göteborg kanske det här är mer än en kollektivtrafiklösning.

Det kanske har ett större värde för staden än att bara vara kollektivtrafik.

Det förstår jag.

Men det är inte Västtrafiks–

–eller våra ägares, huvudsakliga perspektiv.

Vi måste se vad det här kostar i relation till andra lösningar–

–för att sörja för de områdena.

Efter det som du hänvisar till, när det blev skriverier och fyra gånger så dyrt–

–så tittar Göteborg på alternativ. Går det att göra den här billigare?

Och vi kollar om vi kan ta fram andra trafikeringsalternativ–

–med spårvagn, buss och båt–

–som gör samma jobb.

–Tack, Lars, för att du kom hit. –Tack för att jag fick vara här.

Vi säger tack och hej.

Gå in på efn.se/nyhetsbrev och prenumerera på det regionala nyhetsbrevet.

–Vi hörs. Hej! –Hej då.

Västtrafiks vd Lars Backström ger en inblick i varför kollektivt resande måste bli större och bolagets egna del i omställningen mot en mer hållbar kollektivtrafik.

”Vi är en otroligt viktig spelare i den samhällsomställning som krävs för att kunna möta ökad miljöbelastning och urbanisering och få en stad för människor”, säger han.

Han berättar också varför Oslo och Paris är inspirationskällor för Göteborg och hur Västtrafik ska förenkla resandet i framtiden med hjälp av samarbeten.

Dessutom ger Lars Backström svar på frågan om den omdiskuterade linbanan som föreslagits till stadens 400-årsjubileum. Blir det någon linbana över älven?

Reporter: Anders Frick.

  • Batterier återvinns med unik teknik3:42

    Batterier återvinns med unik teknik

    Forskare på Chalmers har utvecklat en ny teknik för att återvinna dyra metaller i batterier. Ett samarbete har inletts med batterijätten Northvolt.

  • Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv5:42

    Hon tar pulsen på Göteborgs näringsliv

    Trots coronapandemin fortsätter Linda Larsson att intervjua västsvenska näringslivsprofiler i Göteborgspodden. Sedan starten i februari 2018 har företagsledare delat med sig av både framgångsfaktorer och misslyckanden.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.5%
NASDAQ 100 -1.9%
NASDAQ Composite -1.7%

Vinnare & förlorare

Massolit Media 6.2%
ICA Gruppen 2.6%
AddLife 1.5%
Bygghemma Group First -4.3%
Stillfront Group -4.7%
Paradox Interactive -5.8%
Uppdaterad ons 15:09
Fördröjning 15 min