Kollektivt resande viktig del i hållbar omställning

Det här är EFN i Göteborg.

med Lars Backström, vd för Västtrafik.

Tack. Det är kul att få komma hit.

och lite krångel. Först framtiden.

i grunden. Hur då?

att hållbart resande ska bli en norm.

Hur då?

Det är ingen enkel fråga.

och det är nog ingen som säger emot mig–

måste gå fortare.

på resandet med Västtrafik.

på hållbart resande–

för gång och cykel.

hur vi designar och utformar städer?

är en konsekvens av dess design.

designa städer för bilens framkomlighet.

Den normen måste successivt förändras–

ett hållbart resande som norm.

att påverka och skapa förutsättningar–

att vi utvecklar vår egen produkt.

lösningar för kombinerad mobilitet–

olika produkter och tjänster.

Båda delarna behövs.

för att man vill åka med Västtrafik–

från andra sidan, att ställa om samhället.

om kollektivtrafiken i grunden–

–vet jag inte. Delvis, kanske.

med ickedigitala lösningar.

är infrastruktur och design.

det då ut i Brunnsparken eller häromkring?

Hur ser det ut rent konkret?

och framtidsbilder–

–för Region City eller andra områden–

och väldigt mycket människor i rörelse.

börjar röra oss mot en sån stadsbild.

som Västtrafik allena påverkar, förstås–

i den samhällsomställning som krävs–

och urbanisering–

specifikt, en stad för människor.

ett företag som passar in i de visionerna?

Att vi flyttar fram våra positioner.

kunderna ska resa med oss för att de vill.

Det har varit viktigt för oss–

enklare betallösningar och med kundmöte–

en attraktiv produkt i grunden.

En sån produkt räcker bara så långt.

måste vi också jobba på andra sidor.

att jag visste hur det ska gå till.

Men det är inget som bara vi sitter med.

förhoppningsvis med samma utmaningar.

gott om förebilder. Hur har de jobbat?

–Oslo är en stor förebild.

De ligger långt fram i elektrifiering.

elbussflottan i norra Europa om ett år.

Vi har kikat lite på Paris.

Där har de tagit de här gatorna...

är de som är nere vid Seine.

och tillåter bara gång och cykel.

där man jobbar med–

hållbara alternativ.

breda och skyddade gång- och cykelbanor–

för en hållbar mobilitet.

mycket mod för att kunna genomföra det.

och titta på en skylt.

2 000 bussar, 36 båtar och 900 linjer.

Vad tänker du när du ser de här siffrorna?

hela tiden skulle man väl få panik...

Är inte det ganska mycket?

att vi har 430 000 resenärer per dag...

Man får ställa det i relation.

Då är det hur resorna fördelades.

och spårvagnsresor.

så ser vi hur det utvecklas.

Det tuffar på, sakta men säkert, uppåt.

–Sakta men säkert.

–Det beror på hur du sätter skalan.

att vi ska fortsätta på plus 5 %.

som antogs för många år sen...

När jag började fanns det inget mål.

vad som var bra och dåligt.

sen ganska många år tillbaka.

Då taktar vi väl över den kurvan.

Samtidigt är det mål som är påhittade.

vi tar marknadsandelar.

gjorde ni ett test med parkeringsbolaget.

och parkeringsbiljett samtidigt.

Blir det nån fortsättning?

att vara där kunderna är.

kan nämna flera såna tänkbara exempel.

Jag är hos nån...

en biljett och ta spårvagnen eller bussen.

Varför går det så trögt att komma dit?

dag har vi 300 fysiska försäljningsombud.

De säljer våra biljetter.

den digitala motsvarigheten är.

Vilka skulle kunna sälja våra biljetter?

av tillgänglighet till kollektivtrafiken–

–det vill säga våra biljetter.

att det här gick bättre än man hade trott–

To Go, som nu omsätter över en miljard.

inom en tid, så får man den femte gratis.

Sen kanske man köper ett periodkort.

gemensam kollektivtrafik för hela Sverige.

är ni för en sån lösning?

vad det är för lösning...

–...så hade jag kunnat svara på det.

Det kanske finns en övertro för det.

Det är arbetspendling.

en resa från Göteborg till Kalmar–

–via kollektivtrafik, så är det jättebra.

med tre eller fyra trafikhuvudmän.

nu när vi går från 75 till 3 zoner–

enkelheten i arbetspendlingen.

30 000 som åker över länsgräns...

vilken roll det ska spela.

stå kvar till stans 400-årsjubileum 2021.

Det kan bli tajt, kanske för tajt.

att det här är ett dåligt förslag–

Varför?

Det är för dyrt.

"Nytt förslag kan rädda linbanan."

–Du tror inte på det?

att se på driftkostnaden–

med övrig stadstrafik.

på den frågan.

–Vad har politikerna för perspektiv?

Det får du fråga dem.

mer än en kollektivtrafiklösning.

än att bara vara kollektivtrafik.

Det förstår jag.

Men det är inte Västtrafiks–

huvudsakliga perspektiv.

i relation till andra lösningar–

–för att sörja för de områdena.

blev skriverier och fyra gånger så dyrt–

Går det att göra den här billigare?

andra trafikeringsalternativ–

–med spårvagn, buss och båt–

–som gör samma jobb.

–Tack för att jag fick vara här.

Vi säger tack och hej.

på det regionala nyhetsbrevet.

–Hej då.

Västtrafiks vd Lars Backström ger en inblick i varför kollektivt resande måste bli större och bolagets egna del i omställningen mot en mer hållbar kollektivtrafik.

”Vi är en otroligt viktig spelare i den samhällsomställning som krävs för att kunna möta ökad miljöbelastning och urbanisering och få en stad för människor”, säger han.

Han berättar också varför Oslo och Paris är inspirationskällor för Göteborg och hur Västtrafik ska förenkla resandet i framtiden med hjälp av samarbeten.

Dessutom ger Lars Backström svar på frågan om den omdiskuterade linbanan som föreslagits till stadens 400-årsjubileum. Blir det någon linbana över älven?

Reporter: Anders Frick.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

Vinnare & förlorare

Uppdaterad N/A
Fördröjning 15 min