Supermakten Kina ändrar råvarupolitik

Kina har seglat upp som en supermakt–

–när det gäller råvaror och råvarupriser.

Det finns något som kallas "supercykel".

Vad är en kinesisk supercykel?

Man avser tidsperioden från 2003-2004 fram till 2011–

–när Kina började göra avtryck i globala råvarupriser–

–genom att öka sin import dramatiskt.

Det var en konsekvens av att man började flytta–

–befolkningen från bondesamhälle till stadsliv.

Man fick ett efterfrågemönster på konsumtion, som i väst.

Hur stor är Kinas råvarukonsumtion?

Från obetydlig till att konsumera nästan 50 %.

De blev en dominerande spelare på råvarumarknaden.

Det drev importen av råvaror under många år.

Hur ser balansen ut mellan import och export?

Det är intressant. Kina har en hel del råvaror.

Man har försökt investera i dem och öka produktionen.

Man har lyckats i många fall, men det finns råvaror man inte kan öka produktionen av.

Det har blivit två grupper, en där Kina måste importera–

–och en där produktionen kan ökas.

Om vi tittar på grafen har vi stål längst ut till höger.

Där har vi sett betydande dumpningar i världspriset–

–som har fått stora följder.

Ja, det är ett bra exempel. I den vänstra gruppen–

–har vi olja, där Kina fortsatt öka sitt importberoende.

De har växt om USA och är världens största oljeimportör.

Vad betyder det för oljemarknaden?

Det blir viktigt. USA har ökat sin produktion–

–vilket gör att importen faller.

Samtidigt har Kinas import fortsatt att växa.

Oljemarknaden har ritats om. Det är inte lika viktigt–

–att vara stor som oljesäljare till USA–

–utan att behålla sitt märke i Asien, framför allt i Kina.

Vad betyder det för OPEC-länderna?

Nu när OPEC försöker sänka sin produktion–

–för att stödja globala priser, får det en viktig effekt.

USA ökar sin produktion och importerar mindre–

–så dit kan OPEC-länderna skära ned exporten.

Man vill inte skära ned i Kina, utan vill behålla sin marknadsandel där–

–för att det är den enda marknaden som växer i volym.

Om vi ser framåt och pratar om en cykel–

–var i cykeln befinner sig Kina?

Och vad betyder det för råvarupriserna?

Kina ökar sin import av olja, en konsumtionsråvara.

Vad gäller andra råvaror, som stål–

–försöker Kina skala ned sin produktion igen.

De kan inte fortsätta pressa priserna på världsmarknaden.

Det är ohållbart och förstör relationer med andra länder.

Det påverkar global handel, och det tar Kina hand om nu.

Tack så mycket!

Kina har seglat upp som en supermakt när det gäller råvaror tack vare den otroliga tillväxt landet hade under 2003-2011.

Martin Jansson, råvarustrateg på Handelsbanken, förklarar att utvecklingen är en konsekvens av urbaniseringen i Kina. En stor del av befolkningen förflyttades från att leva i bondesamhälle till att leva i städer.

”Kina växte från att vara helt obetydliga till att konsumera nästan 50 procent av världens råvaror, så de har blivit en helt dominerande spelare på råvarumarknaden, och det drev framförallt importen av råvaror under många år.”  förklarar Martin Jansson.

Men vad kommer att hända framöver? När det gäller oljan, där Kina gått om USA som den största importören, ser Martin Jansson en fortsatt växande kinesisk import framöver.

När det gäller stål, där Kina blivit en betydande nettoexportör, räknar Martin Jansson däremot med förändring. Han räknar med att landet kommer att skala ned sin produktion:

”De kan inte fortsätta pressa priserna på världsmarknaden som de har gjort de sista åren. Det är helt ohållbart och försvårar relationen med många andra länder”, säger Martin Jansson.

Ellinor Beckett intervjuar Martin Jansson, råvarustrateg.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.9%
NASDAQ-100 -1.3%
NASDAQ Composite -1.2%

Vinnare & förlorare

THQ Nordic 18.9%
Paradox Interactive 7%
Holmen 6%
SSAB -3.6%
Sandvik -4.2%
Boliden -4.2%
Uppdaterad ons 17:35
Fördröjning 15 min
  • Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland4:00

    Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland

    2020 ska bygget av en tunnel mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland starta. När tunneln är klar – enligt planen 2029 – har landvägen till Sveriges viktigaste exportmarknad Tyskland kortats med 16 mil och restiden med tåg med flera timmar.

  • Pepsis vd lämnar0:33

    Pepsis vd lämnar

    Snacks- och dryckesgiganten Pepsico:s vd Indra Nooyi avgår efter 12 år. Hon kommer sitta kvar som styrelseordförande tills början av nästa år.

  • Undvik emojis på jobbet0:51

    Undvik emojis på jobbet

    Använder du emojis i dina jobbmejl? Enligt forskning från både Israel och Nederländerna är det allt annat än positivt.