”Kina och Göteborg har en god handelsrelation”

Jag är nyfiken på betydelsen av export till Kina.

Den är väldigt viktig.

Särskilt de senaste tre åren–

–har handeln till Kina ökat avsevärt.

Hur mycket då?

Förra året sammanförde vi slutsumman–

–i netto för Sverige.

Då hade vi haft en ganska lång period–

–med en negativ handelsbalans med Kina.

Vi importerade mer än vad vi exporterade.

Det senaste året slog det faktiskt över–

–till ett positivt netto för Sverige.

Tittar man på personbilsexport till Kina–

–så är skuttet över nollbalansen–

–mycket tack vare den starka exporten till Kina.

Kina är viktig i Göteborg av andra orsaker.

Kina och Göteborg har under många år–

–haft en väldigt god handelsrelation.

Det byggs nya innovationscentra.

Det görs nya satsningar i form av ägande.

Alla siffror säger att Göteborg går som tåget–

–men senaste rapporten från Svenskt Näringsliv–

–sa att det inte är långt till botten. Det går dåligt.

Vad har ni kommit fram till? Hur går det för Göteborg?

Det jag ser i mitt jobb–

–tyder på ett väldigt starkt näringsliv, att det går bra.

Frågan är vad som förklarar att läget ser ut som det gör–

–i de här undersökningarna.

Till sist tänkte jag fråga om valutan.

Vi såg att valutan har svängt. Hur förbereder man sig–

–mot svängningarna och minimerar riskerna?

Västsvenska företag och även andra svenska företag–

–särskilt de större aktörerna–

–är härdade för just valutasvängningar.

De har många års erfarenhet av att ställa om efter kursen.

Många kan säkra upp sig genom att importera i dollar.

Man får en mindre värd krona för vad som exporteras.

Samtidigt fördyras importen för företagen i Sverige–

–som kräver insatser.

Samtidigt kan man säkra upp...

Flera bolag som till exempel Volvobolagen–

–importerar mycket i dollar.

Egentligen påverkar inte det dem jättemycket.

Det finns flera sätten att gå vidare.

Stort tack, Peter Warda.

Du är analytiker på Business Region Göteborg. Tack.

Personbilsexporten bidrog till att nettot i handeln med Kina vände från negativt till positivt förra året. Det berättar Peter Warda, analytiker på Business Region Göteborg.

  • Haven ska räddas på Ocean Summit1:56

    Haven ska räddas på Ocean Summit

    Hållbarhetstoppmötet Ocean Summit ägde rum i dagarna och huvudfokus var plasten i haven. Flera stora näringslivsprofiler fanns på plats, bland andra miljöminister Karolina Skog och diplomaten Jan Eliasson.

  • Horsetech - en galopperande marknad3:26

    Horsetech - en galopperande marknad

    Horsetech är ett samlingsnamn för teknik som ska underlätta inom ridsporten. I nuläget är det till största delen mjukvara som appar, men även IOT-prylar som sensorförsedda grimmor och hästskor börjar dyka upp.

  • Att tänka på vid korttidsuthyrning3:02

    Att tänka på vid korttidsuthyrning

    Airbnb bygger på att privatpersoner hyr ut sin bostad till turister och är en chans till extrapengar för de som kan avvara sin lägenhet ett tag. Men det är en del att tänka på innan nycklarna lämnas över.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.2%
NASDAQ-100 -0.6%
NASDAQ Composite -0.6%

Vinnare & förlorare

Fenix Outdoor 4.9%
Hennes & Mauritz 4.4%
Ericsson 2.9%
Millicom -2.2%
Fagerhult -2.4%
THQ Nordic -2.7%
Uppdaterad tis 17:35
Fördröjning 15 min
  • Mjukare Brexit i sikte8:06

    Mjukare Brexit i sikte

    Det har nästan gått två år sedan britterna röstade för att lämna EU och det är mindre än 10 månader kvar till utträdet ska vara klart. Katrine Marçal kommenterar hur processen fortskrider.

  • Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland4:00

    Fehmarn Bält kortar vägen till Tyskland

    2020 ska bygget av en tunnel mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland starta. När tunneln är klar – enligt planen 2029 – har landvägen till Sveriges viktigaste exportmarknad Tyskland kortats med 16 mil och restiden med tåg med flera timmar.

  • Macrons planer stöter på patrull1:32

    Macrons planer stöter på patrull

    President Emmanuel Macron lovade i valrörelsen att dra ned på kostnaderna för välfärden. Enligt OECD har Frankrike de högsta kostnaderna för välfärden i förhållande till BNP.