Kan vi kompensera oss till en bättre miljö?

Ett bra sätt att agera-

-för att stoppa klimatförändringarna, men det räcker inte.

Vi behöver minska vårt avtryck på alla fronter-

-för det är bråttom. Men klimatkompensation har betydelse.

Klimatkompensation är inte det viktigaste. Vi måste-

-minska utsläppen, göra planer för det-

-och det måste ske snabbt. Men klimatkompensation-

-kan vara en del, om man jobbar med-

-att successivt minska utsläppen. Vi måste också ta ut-

-utsläppen ur atmosfären för att nå målen till 2030.

Vi har bråttom. Vår klimatpåverkan måste minska-

-till under noll. Jag klarar inte det-

-ingen jag känner klarar det, men vi måste minska den-

-så mycket vi nånsin kan. Biten som återstår till noll-

-ska vi kompensera. Inte bara flygresor-

-utan hela vår samlade klimatpåverkan.

Prisskillnaden är stor. Det kan kosta 1 000-1 500 kronor-

-att kompensera för ett ton i Europa, men några dollar-

-20-100 kronor att kompensera i ett land längre bort-

-som är väldigt fossilberoende. Klimatkompensation-

-i Sverige...vi är inte särskilt fossilberoende...

Att ta bort det sista lilla fossilberoendet blir dyrt.

Vi har redan plockat frukterna som hänger lågt.

I andra länder som ännu investerar i kol-

-och tar upp mycket naturgas, kostar det inte-

-mycket mer att utveckla projekt inom vindkraft-

-eller solpaneler.

Risken finns att billig klimatkompensation också är dålig.

Verkar det för billigt för att vara sant är det nog det.

Exempelvis gamla utsläppsrätter-

-från vindkraftverk i Turkiet som numera är självklara-

-utan att uppfylla nån additionalitet: välj inte dem.

Eller billig trädplantering som inte garanterar-

-att träden får växa upp och ge klimatnytta.

En korrelation mellan kostnad-

-och garanterad klimatpåverkan finns. Med de billigaste-

-finns en stor risk att ingen klimatnytta uppnås.

En annan risk med för lågt pris-

-för kompensationen per ton koldioxid-

-är att vi avstår från klimatkompensation hemma-

-och att förändra våra inhemska strukturer-

-som kostar mer. Vi flyttar problemet nån annanstans-

-fast utsläppen är som störst här.

När fler klimatkompenserar blir det troligen allt dyrare-

-om vi inte utvecklar ny teknologi som håller nere priset.

Incitamentet blir större-

-att ännu snabbare minska sitt avtryck och utsläppen.

Kommande år kommer det att ske mycket i marknaden.

Aktörer som hittills har kapitaliserat på trenden-

-och skär emellan mycket...

Priserna börjar nog pressas till rätt nivå.

Är klimatkompensation rätt sätt att få ned utsläppen av fossila utsläpp? Inte helt säkert, i alla fall inte om det inte utformas på rätt sätt.

EFN hör efter med Cecilia Lindén, medgrundare till Go Climate Neutral, Helena Mueller, styrelseordförande för Doconomy, Mattias Goldman, vd för tankesmedjan Fores och Svetlana Gross, doktorand på Handelshögskolan i Stockholm.

  • Här öppnar Sveriges sista flygplats7:58

    Här öppnar Sveriges sista flygplats

    Den 22 december landar det första planet på Scandinavian Mountains Airport, den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Projektet uppskattas kosta 700 miljoner kronor och förhoppningen är att locka fler internationella besökare till skidorterna.

  • Roliga experiment ska locka unga till kemiindustrin1:47

    Roliga experiment ska locka unga till kemiindustrin

    Kemins Dag är en satsning som med hjälp av roliga och pedagogiska experiment ska öka elevers intresse för kemi. Att locka fler unga personer till kemiindustrin är viktigt för branschen och för den framtida svenska konkurrenskraften. 

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.9%
NASDAQ-100 -1.3%
NASDAQ Composite -1.3%

Vinnare & förlorare

Getinge 16.1%
Holmen 7.9%
SCA 5.2%
Avanza -2.9%
Wihlborgs -3%
Vitrolife -3.5%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min