E-sportens Wimbledon

De ser inte på tv, läser inte tidningen och lyssnar inte på radio.

På Dreamhack kan företag nå en generation som inte konsumerar andra medier.

Marknadschefer måste kunna nå dessa teknikintresserade killar som är 15-35 år.

Dreamhack är världens största livsstilsfestival för gamers.

Vi arrangerar 15 evenemang i 9 länder sen 1994.

Ursprunget är Malung, men Dreamhack Summer och Winter sker i Jönköping.

De två evenemangen lockar 50 000 besökare.

Jönköping är för e-sport vad Athen är för OS och Wimbledon för tennis.

Vi förknippas väldigt mycket med en starkt växande industri–

–och ett starkt intresse för många unga.

Nu förstår vi bättre hur Dreamhack och vi kan samarbeta.

Jag har nu för tredje gången arrangerat Näringslivets dag ihop med Dreamhack.

Syftet är att visa upp Dreamhack för företag som finns lokalt.

Om man finns i Jönköping ska man ha varit på Dreamhack och förstå vad det är.

Sen är det en anledning till besök. Många besöker Jönköping tack vare Dreamhack.

Det kan vara föräldrar som skjutsar barn eller såna som är på eventet.

Då innebär det mycket rent turistekomiskt för Jönköping.

Fortnite är ett av världens mest populära spel. Hundra spelare landar på en karta.

Sen ska man sakta men säkert ta kål på varann tills en är kvar. Den vinner.

Hur stort är Fortnite här på Dreamhack?

Det är väldigt stort på Dreamhack nu. Det är över tusen deltagare.

De tävlar om en prispott på 250 000 dollar som ska gå till topp 100.

Vi har exporterat formatet till Spanien, Tyskland, Frankrike, USA och Kanada.

Det är fantastiskt att gamers från alla länder kan besöka ett sånt här event.

Hur stora är ni och hur många besöker er varje år?

Dreamhack är speciellt. Vi har ett volontär-crew på 800 medarbetare bara här.

De hjälper oss ideellt. Sen är vi 75 som jobbar med det på heltid och årligen.

I år har vi 25-årsjubileum, men vi har också en massiv Fortnite-turnering.

Det är 2,5 miljoner kronor i prispotten,

Det är en expo med utställare och ett fantastiskt innehåll.

Det är allt från elbilen Polestar till Asus, som gör datorer. Det ger bredd.

I och med att speleventet Dreamhack i Jönköping växer blir det allt viktigare för näringslivet.

Tomas Lyckedal, strategichef för Dreamhack, förklarar att detta är ett unikt ställe för företag och varumärken att nå ut till ungdomar som nästan inte konsumerar några andra medier.

”Dreamhack är världens största livsstilsfestival för gamers”, säger han.

”Jönköping är för e-sport vad Aten är för OS eller Wimbledon för tennis”, säger Sven Rydell, näringslivschef i Jönköpings kommun.

Dreamhack och Jönköpings kommun arrangerar nu en näringslivsdag tillsammans.

Ett av spelen som besökarna på Dreamhack kan tävla i är Dreamhack. Jimmy Beris, producent på Dreamhack, förklarar hur det fungerar och hur stort spelet är. Prispotten ligger på 250 000 dollar.

Reporter: Anders Frick

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.3%
NASDAQ-100 0.2%
NASDAQ Composite 0.5%

Vinnare & förlorare

Peab 4.8%
Embracer 3.1%
Millicom 2.2%
Essity -1%
Sinch -2%
Sectra -3.2%
Uppdaterad tor 15:27
Fördröjning 15 min