Jättesatsning ska fördubbla Gävles hamn

Yilport är ett globalt företag som finns i tio länder-

-har 25 hamnar och har ambitionen att bli topp tio-

-bland globala terminaloperatörer före 2025.

Vi skulle ha en internationell operatör-

-som kunde dra nytta av skalfördelarna.

Operatören skulle ha nätverk och vara villig-

-att göra investeringar för utvecklingen av hamnen.

Vår ägare är optimistisk och kapitalstark.

När nåt är till salu är han intresserad.

En kommun eller ett kommunalt bolag-

-kan inte ta ansvar för statens angelägenheter.

Och inga synpunkter från staten kom i processen-

-inför koncessionsavtalet.

Två år innan det blev ett faktum var det väl känt-

-och ute i medierna. Då fick vi inga synpunkter-

-och inte heller efteråt.

De nya kranarna blir dubbelt så stora.

De når dubbelt så långt ut över fartyget-

-och också högre.

Vad innebär det för arbetet?

Fartygen kan vara betydligt större. Båten bakom oss-

-tar runt 1 500 containrar. Vid den nya kajen-

-kan fartygen ta 10 000 containrar.

Vi ser en framtid inom basindustrin som finns i dag.

Pappersindustrin investerar. Mycket gods-

-går i dag med lastbil och järnväg-

-från vår region till Europa. I framtiden-

-går nog mycket av det i container.

Rederierna måste skeppa hit tomma containrar-

-för exportlasten. Ett dilemma.

Vi vill gärna ha en balanserad import och export.

Behövs utländska muskler i Sverige?

Den tiden är nog förbi när all verksamhet i Sverige-

-bedrevs av svenska företag. Internationalisering...

Bolagen har inga gränser.

Jag tror att det är bra, och det finns ingen väg tillbaka-

-för den som skulle vilja det.

Ägarna till Gävle Hamn satsar 700 miljoner kronor och fördubblar kapaciteten i containerhamnen, från en kapacitet på 250 000 containrar per år till 500 000.

2016 såldes driften av den kommunägda hamnen till den turkiska hamnjätten Yilport. Försäljningen var inte okontroversiell. Försvaret oroas över att rikets säkerhet hotas med utländska ägare i hamnen.

”Det landar inte på en kommun eller ett kommunalt bolag att ta ansvar för statens angelägenheter”, säger Gävle Hamns vd Fredrik Svanbom.

För att satsningen ska gå i hamn krävs det att Gävle Hamn lyckas locka över transporter från lastbil och järnväg till fartyg.

Yilport der basindustrin som en mycket viktig kund i framtiden.

”Det finns väldigt mycket gods som i dag går med lastbil och järnväg från vår region ner till Europa. I framtiden tror vi att mycket av det kommer gå i container”, säger Håkan Bergström, försäljningschef på Yilport

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.6%
NASDAQ-100 -0.1%
NASDAQ Composite 0.1%

Vinnare & förlorare

Dometic Group 3.2%
Klövern 3.1%
ÅF 2%
Bonava -1.9%
Lundin Petroleum -2%
Elekta -3.7%
Uppdaterad mån 09:03
Fördröjning 15 min