”Kommer svida i plånboken för stockholmare”

Bil Swedens vd om höjd trängselskatt

För ett par timmar sen kom beskedet–

–att regeringen vill höja trängselskatten i Stockholm.

Om regeringen får som den vill–

–kommer trängselskatten att gälla längre och bli högre.

Det nya förslaget ska börja gälla 2020.

Bertil Moldén, vad betyder förändringarna?

Det är dramatiskt. I procent så är det närmare 30 %–

–från 105 till 130 kronor. Det svider i plånboken–

–för många stockholmare och pendlare.

Det har genomförts ändringar i trängselskatten tidigare.

Vid årsskiftet införs nya regler om trängselskatten–

–för förmånsbil.

Varför föreslår regeringen ännu en höjning?

Det är många lökar på laxen.

Det är ingen slump att MP ligger bakom det hela.

De vill ha bort fordon från city.

Det går ett enormt drev på fordon just nu.

Jag tar mig för pannan.

Vilka miljövinningar gör man med förslaget?

För det första har man ändrat på tiderna–

–när man pendlar in och ut.

De som har velat åka utan trängselskatt–

–har då kunnat åka i rimlig tid.

Nu ska man börja redan klockan sex.

Lägg till att MP har ändrat på parkeringsreglerna.

Förut kunde man stå mellan 9 och 17.

Då var det rimligt att åka till jobbet före 9–

–och komma hem efter klockan 17.

Nu får man åka redan klockan 06.59–

–och sen komma hem 19.01.

Det blir väldigt långa dagar.

Man tar även betalt på lördagar.

Det känns som en strypsnara, pistol mot tinningen–

–och en kniv mot strupen–

–när det gäller att ha bil i Stockholm.

Hur tror du att effekten på trafiken blir?

Man har gjort ett antal försök.

Den uthålliga minskningen i Göteborg uteblev.

Tvärtom så ökade trafiken.

I Stockholm har det minskat med 20 %.

Stockholm växer med nya bostäder–

–finns det då ingen fungerande infrastruktur...

Det går att åka från noderna in till City–

–men det går inte att åka tvärs.

Därför tycker vi att för extrapengarna–

–skulle man bygga en östlig förbindelse.

Då behöver inte bilarna komma in i Stockholm.

Det är bara Stockholm och Tirana i Albanien–

–som saknar en ringled runt sin stad.

Det är hål i huvudet att om vi ska in under Karolinska–

–eller in på Strandvägen, vi ska åka runt stan.

Men pengarna från trängselskatten ska gå till–

–att finansiera en tunnelbana som ska gå runt stan.

Får det folk att välja kollektivtrafik istället för bil?

Det är en fördel att vi får mer kollektivtrafik–

–och tunnelbana under jord.

Men alla bor inte vid tunnelbanestationen.

Tänk på dem som bor ute på Värmdö och Ingarö.

De har ingen tunnelbanestation. De måste in till Nacka.

Ska de sen till Kista måste de igenom stan.

En ringled tycker vi att pengarna skulle gå till.

Då skulle nog de flesta acceptera–

–både tidsförändringen, höjningen och parkeringen.

Ur ett miljöperspektiv har det debatterats i Stockholm–

–om miljözoner med förbud mot diesel i innerstan.

Hur påverkar en ny trängselskatt behovet av en sån åtgärd?

Bil Sweden initierade redan för två år sen–

–i en debattartikel i DN den 4 september–

–ett förslag på ett experiment i Gamla stan.

Det skulle vara en helt utsläppsfri zon.

Ett experiment kan gå åt skogen. Man reverserar–

–gör om och testar på nytt.

700 personer har en bil med parkeringstillstånd–

–i Gamla stan. Vi initierade tanken.

Men nu är förslaget att det ska införas så snabbt.

Det ger oerhört stora hål i plånboken–

–för de som har en bil som inte är välkommen längre.

Vi är inte emot miljözoner–

–men det ska ske först om fem år.

Tjänstebilsförarna byter vart tredje år–

–en privatperson vart fjärde-femte år...

Då kommer man in i en normal bytescykel.

Då hinner man fundera på vad man ska köpa–

–och hinner sälja den begagnade bilen.

Men att införa det om två år, är hål i huvudet.

Finns det några vinnare på åtgärden?

Politiskt... MP kommer att förlora röster–

–när folk får klart för sig vad de håller på med.

Jag fattar inte att man vågar leka med elden–

–som MP gör.

Tack så mycket, Bertil Moldén.

Tack så mycket. God jul!

Trängselskatten börjar gälla tidigare på morgonen och priset höjs. Det kan bli verklighet i Stockholm om regeringens förslag går igenom.

Bil Swedens vd Bertil Moldén är mycket kritisk till planen.

  • Svagare konjunktur väntas4:10

    Svagare konjunktur väntas

    Svensk konjunktur är stark, men i Handelsbankens senaste prognos ser den ut att mattas av under 2018. Chefsekonom Ann Öberg kommenterar bland annat räntehöjningar och bostadsbyggandet.

  • Lokal öl med världen i sikte1:47

    Lokal öl med världen i sikte

    Intresset för svensk, småskaligt producerad öl fortsätter att jäsa - inte minst i Västsverige. EFN träffar Mats Wahlström, vd för hantverksbryggeriet Poppels.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.3%
NASDAQ-100 -1.6%
NASDAQ Composite -1.3%

Vinnare & förlorare

Hexpol 6.5%
Axfood 6.2%
Fabege 4.3%
Lifco -5.7%
Kindred Group -6.2%
Fagerhult -6.3%
Uppdaterad tis 14:26
Fördröjning 15 min
  • Så slår Brexit mot Sverige10:02

    Så slår Brexit mot Sverige

    Storbritanniens utträde ur EU närmar sig och med bara ett drygt år kvar presenteras en rapport som visar att över 8 000 svenska jobb hotas. James Nixon och Andreas Hatzigeorgiou kommenterar.

  • Krig och fred inom handeln2:17

    Krig och fred inom handeln

    EU och Japan har kommit överens om ett rekordstort handelsavtal. Samtidigt blandar och ger Donald Trump när det gäller handelsrelationerna.

  • IMF spår starkare tillväxt1:36

    IMF spår starkare tillväxt

    I IMF:s årliga rapport World Economic Outlook står att läsa att världsekonomin beräknas öka 3,9 procent under 2018. Den starka utvecklingen i bland annat euroområdet, Kina och USA ligger bakom prognosen.

  • Så funkar GDPR2:11

    Så funkar GDPR

    Den 25 maj träder en ny dataskyddsförordning i kraft i samtliga EU-länder. GDPR, som utläses General Data Protection Regulation, kommer att reglera hur och varför personuppgifter sparas och används.