Influencers tar över

Reklamsektorn växte med sex procent i Sverige ifjol. Den sektor som växer snabbast är influencer marketing som växte med över 20 procent.

Enligt IRM, Institutet för reklam och mediestatistik, drog influencers in 800 miljoner kronor förra året. I år väntas siffran stiga och närma sig en miljard.

Detta är ändå fortsatt en ganska liten del av den totala marknadsföringskakan, som 2018 uppgick till 82 miljarder kronor.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 1.6%
NASDAQ-100 1.6%
NASDAQ Composite 1.7%

Vinnare & förlorare

Holmen 7.9%
Kindred Group 6.8%
Nordea 3%
Bure -2.8%
Husqvarna -3%
Nibe Industrier -6.1%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min
  • Vem vann på spelregleringen?3:48

    Vem vann på spelregleringen?

    Vid årsskiftet trädde en lagstiftning för bettingbolag i kraft i Sverige. Efter det har bland annat de stora bettingbolagens spelöverskott sjunkit.

  • 65 snart ett minne blott1:13

    65 snart ett minne blott

    Diskussionen om pensionssystemets utformning har blivit allt hetare. Nu har riksdagens pensionsgrupp tagit fram ett förslag för hur pensionsåldern ska höjas.

  • Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll13:30

    Starbreeze: Familjedrama och rock´n´roll

    Runt spelbolaget Starbreeze har ett börsdrama utspelats som bland annat gjort tiotusentals småsparare allt annat än glada. Journalisten Max Jedeur-Palmgren har skrivit ett reportage om bolaget.