Höghöjdseffekten dubblar utsläpp

Höghuseffekterna uppstår när man flyger över ungefär 8000 meters håll.

Det varierar, ibland sker det på 6000 meter och ibland måste man upp till 10 000-

-för att de här effekterna ska uppstå.

När flygplanens motorer släpper ut varma avgaser-

-uppstår molnbildning i form av kondensdimmor-

-som påverkar strålningsbalansen för jorden.

Det värmer upp och sen är det kväveoxider-

-som också finns i avgaserna, det kommer även från bilar-

-men på markytan har de ganska liten betydelse för klimatförändringarna.

Däremot har flygets höghöjdsutsläpp stor inverkan.

Kondensdimmorna kan ibland göra att det uppstår cirrusmoln-

-vid omkring en mils höjd som ligger kvar ganska länge.

En kondensdimma försvinner direkt eller efter några minuter-

-men ibland ligger molnen kvar flera dygn vilket bidrar till uppvärmningen.

Det finns en konsensus på att det i genomsnitt värmer upp 1,9 gånger...

...effekten av koldioxid så i stort sett fördubblar det effekten av koldioxid.

Om man exempelvis flyger från Sverige till Sydostasien-

-ligger man över 10 000 meters nivå i princip hela sträckan.

Man ska tänka på att effekten finns och att när man ser siffror-

-över utsläppen från flyg jämfört med andra samhällssektorer-

-är det oftast bara effekten från flyget som man ser. Det ger en skev bild.

Flyg, främst långa flygsträckor, har en betydligt större klimatpåverkan-

-än vad som visas av bara koldioxidutsläppen.

Problemet är främst att siffran stiger hela tiden.

Vi flyger allt mer, särskilt i vissa delar av världen-

-som hittills har varit fattiga.

Vi får en växande medelklass vilket är bra på alla sätt-

-men det innebär att de också vill ut och flyga.

Flyget kommer att stå för allt större utsläpp globalt.

Om man vill klimatkompensera resan-

-så tillhandahåller en del flygbolag den tjänsten via sina hemsidor.

En del räknar med höghöjdseffekterna - andra gör det inte.

I och med att det i princip fördubblar effekten av koldioxiden-

-så bör man se till att få med den effekten när man klimatkompenserar.

I annat fall får man väl dubbla den peng man lägger på egen hand.

Elflygplan kommer förmodligen att ligga ganska långt fram i framtiden.

Vi har inte batteriteknik som klarar det, men då skulle man slippa höghöjdseffekten.

De närmaste 10 - 40 åren har vi de plan som vi har i dag-

-och som är beställda och de ger både koldioxideffekt och höghöjdseffekter-

-även framöver.

Att gå över till biodrivmedel för flyget ger troligen ingen särskild påverkan-

-på höghöjdseffekten.

Vi slipper inte höghöjdseffekten bara för att vi slipper koldioxiden.

Man släpper ju fortfarande ut kväveoxider och vattenånga där uppe.

Det finns lösningar - att man använder andra typer av plan.

Propellerplan flyger ju naturligt på en mycket lägre höjd-

-och drar mindre bränsle och där har man ingen höghöjdseffekt.

Det tar längre tid, de går långsammare-

-men det är kanske en förändring vi måste räkna med.

På högre höjd ökar effekten av koldioxidutsläppen i atmosfären. Det gör att flygplanens klimatpåverkan därför kan öka eller minska beroende på vilken höjd de flyger på.

Mats Björsell, klimathandläggare på Naturvårdsverket, varnar för att höghöjdseffekten inte alltid tas med i beräkningarna när flygets klimatpåverkan diskuteras. Det kan ge problem längre fram när flygandet väntas öka.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 0.8%
NASDAQ-100 0.5%
NASDAQ Composite 0.3%

Vinnare & förlorare

Swedish Orphan Biovi… 8.9%
ÅF 4.4%
Embracer 3.4%
Bilia -1.3%
Holmen -1.6%
Loomis -3.2%
Uppdaterad fre 17:35
Fördröjning 15 min