Här ska skogen ge flyget bränsle

Här pratar vi stora fabriker.

Det är viktigt var de ligger.

Hur ser eferfrågan ut från flygbranschen?

Flygbranschen vill nog väldigt gärna byta–

–till mer miljövänligt bränsle.

KLM är väldigt engagerat i projektet.

Men andra bolag och flygplatser–

–vill nog också gärna byta.

Konsumenterna skulle nog väldigt gärna se–

–att det var mer miljövänligt att använda flyget.

Tillsammans med Sky Energy stöttar vi det här.

När det väl finns producerad biobränsle köper vi den.

Vi är med från början till slut–

–så att det finns en intressent – en köpare.

När det finns en fabrik som rullar är ni en given kund.

Definitivt.

I dag köper inte så många flygbolag biobränslet.

Lite på grund av att det inte finns ett utbud.

Det behövs fler flygbolag som jobbar mot det här–

–och sätter press på politikerna i länderna–

–där flygbolagen finns.

Politikerna behöver ställa lite mer krav.

Det ska vara ett krav–

–att biobränslet finns på flygplatserna.

Det måste ske på EU-nivå, om inte på världsnivå.

Vill ni att politiken ställer krav på er?

Absolut.

Samarbetet mellan olika aktörer–

–gör att det kan bli skjuts i arbetet.

Beslutsfattare på olika nivåer–

–har förstått att man får sätta sig ner–

–och ge de långsiktiga villkoren som behövs–

–för att industrins i det här fallet Södra–

–och Södras alla familjeskogsbrukare–

–och ägare ska våga satsa. Det är stora pengar.

Man måste veta att villkoren är stadiga.

Vi har nog nått en tidpunkt när beslutsfattare förstår det.

Nio aktörer, däribland Södra, Air France/KLM, Växjö kommun och RISE har gått samman för att de vill starta massproduktion av bioflygbränsle i Småland. Projektet kommer att hålla på till år 2020.

I Småland finns råvaran i form av restprodukter från skogsindustrin och ett gynnsamt geografiskt läge.

Lena Ek, styrelseordförande Södra, tror att både flygbranschen, flygplatserna och konsumenterna är väldigt intresserade av att byta till ett mer miljövänligt bränsle.

Martin Kotte, säljchef på Air France/KLM Sverige berättar att de är med och stöttar projektet och att de kommer att köpa in biobränslet när det finns en färdig produkt. De är med från början till slut och garanterar att det finns en köpare.

Bränslet som används till inrikesflyg är till över 99 procent fossil, men statliga biojetutredningen föreslog nyligen att en tredjedel av bränslet ska vara förnybart år 2030.

Få mer av EFN

Missa inga nyheter, prenumerera på våra nyhetsbrev. Markera samtliga nyhetsbrev du vill prenumerera på.

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig. Läs mer här.

Eller hitta oss i sociala medier

Börsindex

OMX Stockholm 30 -0.7%
NASDAQ-100 -0.3%
NASDAQ Composite -0.3%

Vinnare & förlorare

Sagax 3.4%
Bure 2.1%
Securitas 1.5%
Trelleborg -2.6%
Elekta -3.5%
Embracer -6.2%
Uppdaterad mån 16:09
Fördröjning 15 min